השמאי הממשלתי: "תחרות על איכות ולא על מחיר"

אייל יצחקי: "אין סיבה שמחלוקות עלליקויי בנייה לא יוכרעו על ידי מנגנון דומה לשמאי מכריע"

תיקון 84 לחוק התכנון והבנייה קבע מחדש את מעמדו של השמאי המכריע, כמעין בורר בין שומת הוועדה המקומית לגבי גובה היטל ההשבחה, לבין שומת בעל הקרקע. התיקון נכנס לתוקף ב-1 במאי 2009, עת מונו לתפקיד עשרה שמאים. העשרה פרשו מפרקטיקה פרטית, נתונים לשקיפות ומנוטרלים מניגוד עניינים באופן שלא היה קיים קודם לתיקון. מעל ל-500 תיקים כבר נמסרו להכרעת השמאים המכריעים, ומהם הוכרעו כבר כ-130. לאחר זמן מה מפורסמות ההכרעות באינטרנט, באתר משרד המשפטים. השמאי הממשלתי הראשי, אייל יצחקי, הוא חבר הוועדה המייעצת במשרד המשפטים, שבחרה את השמאים ועוקבת אחרי ביצועיהם.

לדברי יצחקי, "זמני התגובה של השמאים המכריעים טובים למדי. לשמאי יש תמריץ לסיים תיקים מהר כי אחרת לא יקבל שכר טרחה, וכך יוצא שזמן הטיפול הממוצע הוא 70-80 יום. על איכות ההכרעות תעיד העובדה שעד כה לא הוגש אפילו ערעור אחד. אין שום סיבה שההליך הזה לא יפעפע לתחומי עשייה אחרים. גם בתחום ליקויי הבנייה למשל, אין סיבה שכל סכסוך יגיע לביהמ"ש".

גלובס: אתה חושב שמנגנון שמאי מכריע הוכיח את עצמו?

יצחקי: "ציפיתי שיהיו הרבה חריקות, ונוכחתי לדעת שבינתיים הוא עובד די חלק. עדיין יש ביקורת על כך שהשמאות המכרעת מתנקזת לקבוצה של בוררים, בעוד שקודם כל ציבור השמאים התפרנס ממנה. בסה"כ אנשים מבינים שזה נכון".

נמתחה ביקורת על בחירת שמאים מכריעים מבלי לתת ייצוג לאזורי הארץ השונים ולמגזרים השונים. האם בדיעבד מורגש מחסור של שמאי ערבי או שמאי חיפאי?

"הוחלט שתיקים ינותבו שלא על בסיס גיאוגרפי, כלומר גם לו היו נבחרים אנשי פריפריה הם היו מטפלים בכל המדינה, בצורה בלתי תלויה. מקצוענות היא מקצוענות, ושמאי מהדרום יכול לדון בתיק מהצפון. השתדלנו לבחור באנשים גם מהפריפריה, אך בסופו של דבר ערך הקרקע בפריפריה קרוב לאפס. מבחינה מגזרית, גם פה ניסינו ואני מודה שלא הצלחנו. הגיעו שני מועמדים ערבים לישורת האחרונה, ובסופו של דבר לא נבחרו. אנחנו עושים כעת איתור ממוקד לשמאי ערבי ולפריפריאלי נוסף".

האם לשמאי מכריע יש את הסמכות לפסוק מחוץ לגבולות המחלוקת, כלומר יותר ממה שהעירייה דרשה, או פחות ממה שהנישום מוכן לשלם?

"חד משמעית כן. הגדרנו שחזקה על השמאי לפתור את המחלוקת בצורה מקצועית, ואם היא סוטה מגבולות המחלוקת - אז כך יהיה. הוא חייב להישאר נאמן לאמונתו ולמקצוע שלו. יש שאלה נפרדת, האם הרשות המקומית יכולה בכלל לגבות היטל השבחה גבוה מכפי שדרשה תחילה, בהתאם להכרעת השמאי המכריע. כבר יש תיק ראשון בשאלה זו בביהמ"ש".

בנובמבר הוציא משרד השמאי הממשלתי הראשי מכרז עבור יצירת מאגר שמאי מקרקעין שרשאים לעבוד עם המדינה. המכרז ייסגר ב-21 בינואר, ולמאגר ייבחרו כ-130 שמאים. על המכרז אומר יצחקי: "במכרז הנוכחי אנחנו הולכים על מדדי איכות בלבד, ולא על מחיר. אנחנו מבקשים מציבור השמאים להציע הצעות, ומדגישים כי התחרות במכרז לא תהיה על המחיר. התעריפים הם קבועים ליחידת שומה - 650 שקל פלוס מע"מ. יש לנו טבלה - כל עבודה כמה יחידות שומה היא נותנת.

"במכרז הקודם שמאים התחרו על גובה ההנחה שיתנו לאוצר. ביקשתי מהאוצר שהפעם לא תהיה תחרות על המחיר שתסכן את האיכות. עד כה התעריפים נעו בין 390 ל-450 שקל ליחידת שומה, והפעם אנו נשלם יותר, ובשיעור משמעותי. אני חושב שזה המחיר הראוי".