תשובה ועופר ישמחו להחזיק בנק

ו' ברודט הגבילה שליטת בנקים בתאגידים אך לא מנעה קונצרן ענק מלשלוט בבנק

כמו מחזה שתסריטו ידוע לכל המשתתפים, כך עולה אחת לתקופה הרעיון לאחד את הבנקים מזרחי טפחות עם דיסקונט. כל אחד יודע את תפקידו: מזרחי טפחות תומך, עובדי דיסקונט מתנגדים, בעלי השליטה בדיסקונט לא מגיבים ורשות ההגבלים מודיעה שלא בא בחשבון. אחרי כמה ימים מפנה רעיון האיחוד בין שני הבנקים הבינוניים את מקומו לספין הבא.

את הסיבוב הנוכחי קטע באיבו נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שהציג בפעם הראשונה בפומבי עמדה ונחרצת נגד איחוד של כל שני בנקים בינוניים. "אם היינו נותנים למזג שני בנקים בינוניים לבנק גדול, ייתכן והיתה נוצרת תחרות אינטנסיבית לתקופה מוגבלת אבל אחרי שנה היינו מגיעים לשיווי משקל חדש והתחרות תיעלם", אמר פישר, במילים מנומסות שמשמעותן היא "תשכחו מזה".

אילו מזרחי טפחות ודיסקונט היו מתמזגים היה נוצר בנק שלישי שכמעט משתווה בעוצמתו לבנק הפועלים ובנק לאומי. נתעלם לרגע מהיבטי התחרותיות במערכת הבנקאית, ממנה מודאג פישר ונסתכל על המיזוג רק מזווית הריכוזיות במשק. הבעלים של הבנק החדש היתה משפחת עופר. האם אנחנו רוצים שבנק גדול יישלט על ידי תאגיד ריאלי מהגדולים במשק המחזיק בבז"ן, ובכי"ל?

זה טוב למשק?

משפחת עופר לא לבד. בשנתיים האחרונות עלה מעת לעת שמו של יצחק תשובה, הבעלים של קבוצת דלק, כמועמד לגרעין השליטה בבנק לאומי. גם שמו שלנוחי דנקנר מאי.די.בי נקשר בעבר ללאומי. האם שליטה של קונצרן ענק כמו אי.די.בי או דלק בבנק גדול טובה למשק? וזה לא תסריט הזוי; רק לפני שלוש שנים כמעט ונכנס דנקנר לגרעין השליטה בבנק הפועלים, ולב לבייב התמודד בשנת 2005 במכרז להפרטת לאומי.

ועדת ברודט הגבילה בשנות ה-90 את יכולת הבנקים לשלוט בתאגידים ריאליים. כך למשל מותר לבנק להחזיק רק 20% מתאגיד ריאלי ולהחזיק רק קונגלומרט אחד. אבל אף אחד לא הגביל בעלות של קונצרן שפרוס בכל המשק, על בנק. באקלים ששרר אז המחוקק לא ראה בכך צורך. המגבלה החוקית היחידה היא מניעת אחזקה צולבת של חברות ביטוח ובנקים.

כך שהרגולטור הישראלי לא נותן מענה לבעיה של שליטת תאגידים ריאליים בבנקים. פורמלית, אם תשובה ימכור את הפניקס ודנקנר את כלל ביטוח, לא תהיה מניעה לאף אחד מהם לרכוש בנק. אבל האם זה לטובת המשק שנותן אשראי גדול יישלט על ידי תאגיד ריאלי לו אחזקות רבות במספר רב של ענפים במשק? אם נוחי דנקנר ישלוט בבנק איך אותו בנק ייתן אשראי לריבוע הכחול, לפרטנר, לבזק, כולן מתחרות בחברות של אי.די.בי.

עניין אקטואלי

ולא מדובר בשאלה תיאורטית אלא בעניין אקטואלי ביותר. מניות המדינה בבנק לאומי למכירה ונראה כי הבעלות על הבנק תעבור בשנה הקרובה לבעלים פרטי. בנק דיסקונט נמצא באופן לא רשמי על המדף ומפברואר 2011 תוכל משפחת ברונפמן למכור את השליטה. בשאר הבנקים זה שאלה של מחיר בלבד, בהינתן המחיר המתאים כל בעלים ימכור את הבנק.

מה יעשו הרגולטורים כאשר איל הון השולט בקונצרן גדול במשק יודיע בוקר בהיר אחד, כי סיכם על רכישת השליטה בבנק?

אז יהיה מאוחר מדי כי יצוצו טענות שחוק המגביל רכישה של בנק נועד רק כדי לפגוע באותו איש עסקים. לכן על בנק ישראל ומשרד האוצר, בשיתוף רשות ההגבלים העסקיים, ליזום כעת תיקון לחוק הבנקאות שיכניס סעיף ריכוזיות משקית לקריטריונים לקבלת היתר שליטה בבנק ויקבע כללים לאלו גופים ריאליים יהיה אסור להחזיק בבעלות על בנק.