פטור ממס מהסרטים

העובדים שהם התירוץ להצעת החוק היקרה והמופרכת, הם קצה קרחון עמוס נהנתנים

כרמל אולפינים זה התינוק הרך והתם מאחוריו מסתתרים ומושכים הענקים התאבים, עובדי התעשייה האווירית, חברת חשמל, בנק לאומי, דיסקונט, נמלים, וחברי כנסת חביבים, נדיבים ומושכי קולות, שהולכים לסדר להם את פטור ממס של החיים. ואם אין די בזה, הרי גם הולכים לסדר פטור רטרואקטיבי, לכל העובדים שהיו אי פעם בחברות ממשלתיות שהופרטו או עברו שינוי מבני.

כלל מקובל: עובדי חברות ממשלתיות שמופרטות, בין במלואן, בין בחלקן או בשינוי מבני משמעותי (כמו שקרה בהפיכת רשות הנמלים לארבע חברות) מקבלים הטבה בגובה 10% מהשווי שנמכר. במניות או בכסף, על פי בחירת העובדים, במו"מ עם המדינה. באישור ועדת הכספים וכתנאי להסכמה.

ל-550 עובדי כרמל אולפינים, שהם התירוץ הרשמי להצעת החוק המשונה, המנותקת והסופר-יקרה הזו, יש חשבון לא סגור עם המדינה. החשבון נפתח בימים ובשעות האחרונות להפרטת בז"ן בתחילת 2007. כרמל אולפינים היתה במקור בבעלות, כ-50%, מדינה דרך בז"ן הממשלתית דאז, וכ-50% בשליטת דייוויד פדרמן, דרך המפעלים הפטרוכימיים. עם הזמן, וערב הפרטת בז"ן, טענו העובדים, בחוות דעת משפטית, שהמדינה מחזיקה במישרין ובעקיפין, בכ-56% מכרמל אולפינים.

במסגרת ההפרטה נקבע כי עובדי בז"ן יקבלו, עבור הסכמתם להפרטה, חמש משכורות. אלא שבשבוע האחרון שלפני ההפרטה התייצבו עובדי כרמל אולפינים ודרשו גם הם להצטרף למענקי ההפרטה. הממשלה סירבה, המהומה גדלה, ושלושה ימים לפני ההפרטה כונסה ועדת הכספים, שקבעה כי מגיע גם לעובדי כרמל אולפינים, ואם לא יינתן להם, הרי הוועדה תעצור את ההפרטה.

הוועדה מינתה מטעמה את חיים אורון, מרצ, להיות המפשר ונקבע כי הם יקבלו כסף, בגובה החלק היחסי של אחזקת המדינה. כך קרה שהעובדים קיבלו שלוש משכורות עבור השקט התעשייתי. הם קיבלו את זה מהמדינה.

הם נותרו מתוסכלים ולימים המשיכו במאבק שקיבל גוון אחר: לטענתם הם לא קיבלו את ברירת המניות, כפי שניתנה לעובדי בז"ן שבחרו לקבל כסף, והם קיבלו את הכסף מהמדינה ולא מהחברה, שכן המדינה מיהרה, יומיים לפני ההפרטה, ליישר הדורים.

וכך הגענו עד הלום, כאשר לנציגי ועד כרמל אולפינים (שאמורים להיות עסוקים עכשיו דווקא בהליכי החלפת המניות בין בתי הזיקוק חיפה למפעלים הפטרוכימיים והמיזוג בפועל של כרמל עם בז"ן) יש הרבה דרישות מהמדינה. נציגיהם, המתוגברים על ידי ועדי עובדים גדולים אחרים העומדים בשלב זה או אחר בפני הפרטה, הולכים צעד אחד קדימה: פטור ממס על ההטבה שקיבלו ויקבלו בגין הפרטה.

אם עובדי כרמל אולפינים יקבלו פטור ממס על מה שהועבר אליהם לפני שלוש שנים, הרי מדובר בפטור רטרואקטיבי. המשמעות היא שכל העובדים בחברות הממשלתיות והבנקאיות שהופרטו ב-20 השנים האחרונות יקבלו החזרים תואמים.