4 איומים על התממשות התחזית

אחרי שבנק ישראל התיישר עם תחזיות אחרות נשארת רק השאלה אם יעלה את הריבית

רונן מנחם הוא מנהל יחידת השקעות ואסטרטגיה בבנק המזרחי טפחות

בנק ישראל הקפיץ את תחזית הצמיחה למשק הישראלי ל-2010 מ-2.5% ל-3.5%. לא מדובר בצעד מפתיע, שכן נגיד בנק ישראל ובכירים אחרים בבנק אותתו על כך בשבועות האחרונים.

בתחזיתו, בנק ישראל מיישר קו, הלכה למעשה, עם בתי השקעות ובנקים זרים ומקומיים שכבר העלו ופרסמו את ציפיותיהם לגבי הצמיחה ב-2010 (אולי גם משום שהעריכו שבנק ישראל ומשרד האוצר בדרך לעשות זאת).

כעת, נותר לבחון אם התחזית החדשה תשמש את בנק ישראל כמנוף להעלאת הריבית גם בחודש פברואר (כפי שבבתי השקעות זרים כמו מריל לינץ' ובנק אוף אמריקה צופים), או שתישאר ללא שינוי, בשל חשש מהתחזקות בשער השקל. ביום ו' יתפרסם מדד המחירים לצרכן, ולהערכתי אם יעלה יותר מ-0.3%, יבטיח העלאת ריבית נוספת.

יש כמה גורמים שמאיימים על התממשות התחזית האופטימית מהבוקר:

1. התלות שלה בביקוש לתוצר ישראלי בחו"ל. הבנק בונה על התאוששות בסחר החוץ העולמי. אולם, אם בנק ישראל יאיץ את קצב העלאת הריבית, הדבר עלול לחזק את השקל ובכך להקטין את זרם הייצוא מהארץ.

2. מגמת הדולר בעולם. בתי השקעות רבים בחו"ל שהשקל ישוב להתחזק ב-2010 (להערכת מריל לינץ' וברקליס קפיטל לדוגמא, יתחזק השקל ב-2010 בין 5% ל-8% כנגד הדולר). לא מן הנמנע שבנק ישראל מאמין, שהדולר יתחזק בעולם ב-2010 וימתן את התחזקות השקל כתוצאה מזרמי ההון ומהעלאות הריבית שהוא מתכנן. אולם, אם הדולר ייחלש בעולם, תחזיתו תועמד במבחן רציני.

3. משמעת התקציבית. באווירת המשבר ששררה אשתקד, לממשלה היה קל להדק את החגורה ולמנוע שחרור תקציבים. שיעורי צמיחה כמו אלה שמנבא בנק ישראל בתחזיתו מהבוקר, יביאו עמם הגברה משמעותית בדרישות לתקצוב מטרות חברתיות.

בנק ישראל צופה 9% גידול בהשקעה בענפים התומכים בצמיחה. הדבר יקרה רק בתנאי שתתממש תחזיתו לגידול ב-1% אחד בלבד בצריכה הציבורית. אם תפרץ המסגרת התקציבית בשל אותה אווירה אופטימית, הדבר יבוא על חשבון ההשקעה בענפים המניעים ומצמיחים את המשק.

4. עליות במחיר הסחורות והאנרגיה. עלייה חדה מדי במגזרים אלה תקשה על המגזר היצרני ותצמצם את רווחיו, שגם עליהם בונה בנק ישראל את תחזיתו החיובית. אני מעריך שהדבר הובא בחשבון בהכנת התחזית, אולי איני יודע איזה משקל נתנו לכך.

ישראל באמת מפתיעה לטובה

אחת הנקודות החשובות והחיוביות בתחזית החדשה היא שבנק ישראל צופה שהצמיחה המחודשת תמהר להשפיע לחיוב על שיעור האבטלה במשק. בנק ישראל צופה ששיעור האבטלה בארץ יהיה נמוך מ-7% כבר בסוף 2010.

בדבר זה, שונה ישראל ממדינות אחרות שבהן התפרסמו באחרונה תחזיות כלכליות חיוביות, שסוייגו בכך ששיעור האבטלה ימשיך להיות גבוה - דו ספרתי (10% בארה"ב ושיעור זהה בגוש האירו).