מהי הדרך הטובה ביותר להיות גם המנכ"ל וגם הבעלים?

למנכ"ל שהוא גם בעלים יש יתרונות רבים כמו חופש פעולה ויכולת קבלת החלטות מהירה ■ אבל מסתבר כי יש גם לא מעט חסרונות שעלולים להוביל להחלטות שגויות כשאין אופוזיציה אמיתית למנכ"ל ■ ויש גם טיפים

למנכ"ל שהוא גם בעלים יתרונות רבים כמו חופש פעולה ויכולת קבלת החלטות מהירה.

אבל מסתבר שיש גם לא מעט חסרונות שנובעים מהבדידות בפסגה, ושעלולים להוביל להחלטות שגויות כשאין אופוזיציה אמיתית למנכ"ל.

"נטייה לחשוב שאתה החכם היחיד"

אורי פלח מודה שבתפקיד הכפול קל לך לחשוב שאתה מלך העולם וללכת לאיבוד

אורי פלח, רויאלטי / צלם תמר מצפי

רויאלטי

פעילות: רשת תכשיטים

שנת הקמה: 1976

בעלים ומנכ"ל: אורי פלח

מס' עובדים: 200

מחזור: 130 מיליון שקל

*החיסרון:

"אין בקרה אמיתית על ההחלטות שלך ואין לך למי לפנות. כשיש גם בעלים וגם מנכ"ל שכיר יש איזון והזנה הדדית. מאחר שאתה הבוס הגדול, העובדים שלך רוצים למצוא חן בעינייך ומנסים להיות יס-מנים, להתאים את עצמם אליך.

"חיסרון נוסף טמון בראייה סובייקטיבית על הנושאים בהם אתה עוסק. כבעלים וכמנכ"ל, אתה נוטה לחשוב שאתה החכם היחיד במערכת ולא תמיד ניגש לדברים בראייה כלכלית.

"יש גם את העניין של הכבוד, של האגו, של מה יגידו. אומנם יש את זה גם למנכ"לים שכירים, אבל אצל בעלים זה הרבה יותר חזק. כמו-כן, עם הזמן אתה מקבל את התחושה שאין לך תחליף, ושלא נולד האדם שיכול לעשות בדיוק את מה שאתה רוצה. קשה לך לבזר סמכויות".

*היתרון:

"יכולת תגובה מהירה לכל אירוע ולכל סיטואציה שיוצרת חיסכון בזמן ובאנרגיה. אין צורך בדיונים, בישיבות ובדיווחים. אם אני מחליט לקנות היום יהלומים במיליון דולר, אני קונה ולא רץ לבקש אישור. יותר החלטות מהירות ופחות ברבורים.

"כמנכ"ל שהוא גם הבעלים, אין לי את הצורך להתחנף לבעלים. כמו-כן, אין את הקונפליקטים ואת התסכולים עקב פערי גישה ודעה, שגורמים למנכ"לים רבים להתפטר. ללא ספק, בעלים שהוא גם מנכ"ל עובד קשה יותר, אבל גם הסיפוק גדול יותר כי אתה גם הארכיטקט וגם הקבלן".

*ניגוד אינטרסים:

"אין ניגוד אינטרסים, יש זווית ראייה שונה. לכן, אני תמיד מזכיר לעצמי מה לא הייתי עושה אילו הייתי מנכ"ל שכיר".

*הכי חשוב:

"להיות אדם עם שיקול ויישוב דעת, ולא אחד כזה שמקבל החלטות בשליפה ובאמוציות. להבין איך המערכת רואה את הדברים ולא רק איך אתה רואה את הדברים. הראייה של המערכת, של העובדים, שונה משלך. לעבוד בצוות ולא כסוליסט.

"כמו-כן, להיות עם ביקורת עצמית מפותחת, אחרת הולכים לאיבוד. בקלות אתה יכול לחשוב שאתה מלך העולם וללכת לאיבוד. וגם, לא להבליט את המעמד המיוחד שלך אלא לעודד הבעת דעות שונות משלך. לשחרר את החבל, לבזר סמכויות וללמוד מאחרון העובדים".

"הבעלים שבך יכול להפריע למנכ"ל שבך"

יצחק דוידוביץ אומנם נכנע במיתון לכובע הבעלים, אבל הוא יודע שאסור לו להמשיך בכך

יצחק דוידוביץ, מדטון / צלם תמר מצפי

מדטון

פעילות: יבוא ושיווק ציוד רפואי ומכשירי שמיעה

שנת הקמה: 1975

בעלים ומנכ"ל: יצחק דוידוביץ

מס' עובדים: 60

מחזור: 30 מיליון שקל

*החיסרון:

"החיסרון הגדול הוא שאני המחליט היחידי, ושאין לי היררכיה להתייעצות. אני לבד ובודד בפסגה, ומוצא את עצמי מתייעץ עם עצמי. קשה לייעץ לעצמך וגם להחליט בעצמך. לשמחתי, ברוב המקרים זה עובד טוב, אבל קורה שזה עובד רע.

"כך למשל, בתחילת דרכי העסקית פנה אליי ספק פוטנציאלי מחו"ל, שאם הייתי מקבל ממנו זיכיון המחזור של העסק היה מזנק. בשל עומס עבודה ובגלל שלא היה לי עם מי להתייעץ איך לנהוג - פספסתי אותו. לפעמים, החלטות גרועות מתקבלות כי אין מי להתייעץ. הפתרון הוא לקחת יועצים חיצוניים טובים, וזה מה שאני עושה היום".

*היתרון:

"כמנכ"ל אני נהנה מהעשייה ומהביצוע, וכבעלים מהפירות".

*ניגוד אינטרסים:

"המיתון של 2009 הציב בפניי דילמה קשה: כמנכ"ל היו לי תוכניות להרחיב ולרענן את העסק, וכבעלים חששתי מאוד מהשורה התחתונה ורציתי להקפיא הכול עד יחלוף זעם. היה לי קשה להחליט באיזה כובע לפעול, אבל בסופו של דבר התיישרתי עם הבעלים ולא עם המנכ"ל".

*הכי חשוב:

"שהבעלים שבך לא יפריע למנכ"ל שבך. כבעלים, לא להסתכל רק דרך החור שבגרוש; וכמנכ"ל, לזרום ולהבין שלוקח זמן לקטוף את הפירות".

"היכולת היזמית נפגמת בשל הניהול"

רק לאחר שאליקים ילון למד שאין לו ברירה אלא לוותר על האגו, החברה שלו התחילה להתפתח

אליקים ילון, א. ילון / צלם יחצ

א.ילון

פעילות: יבוא ושיווק המותג סברובסקי

שנת הקמה: 1982

בעלים ומנכ"ל: אליקים ילון

מס' עובדים: 40

מחזור: 25 מיליון שקל

*החיסרון:

"החסרונות העיקריים הם אחריות, ריכוזיות יתר וריבוי תפקידים, שגורם לבעיות ניהול זמן. בעלים שהוא גם מנכ"ל לא יכול להיות יזם ואיש חזון במשרה מלאה, כפי שהוא צריך להיות. היכולת להיות יזם, נפגמת בשל ההתעסקות היומיומית.

"עם השנים למדתי שאין ברירה אלא לוותר על האגו ולהאציל סמכויות. האסימון בעניין הזה נפל לי לפני שש-שבע שנים, וברגע שהוא נפל ושחררתי את המושכות, החברה התחילה להתפתח. למעשה, בשנים האחרונות הללו החברה שילשה את עצמה".

*היתרון:

"חופש פעולה, גמישות ויכולת קבלת החלטות מהירה הם היתרונות הבולטים בעיניי. כשאתה גם בעלים וגם מנכ"ל, אתה לא צריך לקבל תכתיבים מאף אחד. אין מעליך גוף סמכותי ששואל שאלות ודורש דין וחשבון. אין לך תלות בגורם אחר, לכן הכול מהיר וגמיש יותר".

*ניגוד אינטרסים:

"לטעמי אין ניגודים. הכול אצלי מתערבב, לטוב ולרע".

*הכי חשוב:

"לדעת לשלב בין שני התפקידים. שילוב נכון יכול לעזור להתמודד עם קונפליקטים עסקיים שונים. כמו-כן, לנהל את החברה בצורה מקצועית ולא רק סמכותית. ככלל, אני חושב שנכון יותר להיות יותר מנכ"ל מאשר בעלים. כלומר, להיות יותר מקצועי ופחות יצרי".

"אני יכול להאשים רק את עצמי"

אשר יניב יודע שהחיסרון הגדול ביותר הוא שאין לצדו מישהו שיכול להוות לו אופוזיציה

אשר יניב, פרי ניב / צלם יחצ

פרי ניב

פעילות: ייצור ושיווק מיצים סחוטים

שנת הקמה: 1994

בעלים ומנכ"ל: אשר יניב

עובדים: 30

מחזור: 25 מיליון שקל

*החיסרון:

"בהיבט האישי החיסרון הוא בעומס ובשעות העבודה הארוכות. כבעלים-מנכ"ל, אני עובד כפול וכמו שאומרים 'מצאת החמה עד צאת הנשמה'. אני כל כולי משועבד לעסק, כי אין לי מספר 2 שייקח קצת את המושכות. בהיבט המקצועי, החיסרון העיקרי הוא שאין לצדי מישהו בכיר שרואה את הדברים אחרת ממני ויכול להוות לי אופוזיציה. החיסרון נובע מתוקף התפקיד: בעלים רואה לפעמים בהשקעות כספיות הוצאה מידית, לעומת מנכ"ל שרואה בזה השקעה לטווח ארוך.

"כך למשל, לפני מספר שנים הייתה לי הזדמנות לייצא מיצים סחוטים, אך הדבר היה כרוך בהשקעה כספית לא מבוטלת. החשש שלי כבעלים להכניס את היד לכיס מנעה ממני לקבל את ההחלטה הנכונה. במקרה זה, מנכ"ל יכול היה להאיר את עיניי, והיום כבר הייתי מחזיר את ההשקעה".

*היתרון:

"אין אצלי ביורוקרטיה בכלל. אני מקבל החלטות תוך דקות. אין לי מועצת מנהלים ומנכ"ל. כבעלים וכמנכ"ל, יש לי שליטה ובקרה בשוטף על כל הנעשה בעסק. כמו-כן, האחריות המקצועית היא אחת - שלי. אני לא יכול להאשים מישהו אחר אלא רק את עצמי, וזה מונע ויכוחים ועימותים לא נעימים. ככלל, למנכ"ל שהוא גם בעלים יש אחריות אישית גבוהה יותר ממנכ"ל שכיר".

*ניגוד אינטרסים:

"מנכ"ל רוצה להוציא כסף עכשיו, והבעלים להכניס כסף עכשיו. מנכ''לים רבים חורגים מהתקציב בגלל הפעילות השוטפת ובכדי לעמוד במשימה, וזאת בניגוד לבעלים שלא נוטה לחרוג מהתקציב".

*הכי חשוב:

"לא להיראות כוחני מדי בשל ריבוי הסמכויות כבעלים וכמנכ"ל כלפי צוות העובדים, המנהלים, קבלני המשנה ואנשים הקשורים למערכת. להתנהל ביומיום כמנכ''ל ולא כבעלים".

"האינטואיציה מובילה, ולעתים היא שגויה"

רפי סלהוב מודה שכבעלים-מנכ"ל הוא לא באמת חושב שמישהו מסוגל להחליף אותו

רפי סלהוב, רשפים / צלם יחצ

רשפים

פעילות: יצרנית דלתות פלדה

שנת הקמה: 1982

בעלים ומנכ"ל: רפי סלהוב

מס' עובדים: 140

מחזור: 70 מיליון שקל

*החיסרון:

"אני לא יכול להרשות לעצמי להגיד 'רגע, פוס, אני רוצה לנוח'. המונח 'חופשה ארוכה' נמצא מחוץ ללקסיקון שלי. אני כל הזמן בריצות קדימה, למרות שיש לי צוות עובדים שאני סומך עליו. זה מעייף.

"אני לא ממנה מנכ"ל שכיר, כי מנכ"ל של מפעל יצרני כמו שלנו צריך להיות המון מכל דבר: לדחוף את הפיתוח, לדאוג למצב הפיננסי, לאסטרטגיה בטווח הארוך ועוד. לדעתי זו משימה קשה אם לא היית שם מההתחלה, לכן אני לא משחרר את המושכות. אני חייב לנצח על התזמורת הזאת. חיסרון נוסף הוא שכבעלים-מנכ"ל האינטואיציה היא שמובילה, ולפעמים האינטואיציות יכולות להיות שגויות".

*היתרון:

"כבעלים-מנכ"ל אני עושה מה שאני רוצה. אני לא צריך אישורים של מישהו אחר. אין הגבלה, אני מחליט ועושה. חופש הפעולה הוא אין סופי. אף אחד לא יכול לעצור אותי. אני רק צריך לסחוף אחרי את העובדים שלי. ככלל, קל יותר להגשים את החזון שלך כשפנקס הצ'קים אצלך ביד".

*ניגוד אינטרסים:

"אין ניגודים מהותיים כשאתה גם מחליט וגם שעושה".

*הכי חשוב:

"לשתף כמה שיותר עובדים שמכבדים ומעריכים אותך ומדברים איתך פתוח. לקבל החלטה אחרי ששמעת שלל עצות ודעות. אסור שהעובדים יפחדו ממך בגלל שאתה גם הבעלים וגם המנכ"ל. אם יפחדו ויסכימו איתך בכל דבר, אתה בבעיה".

7 טיפים להתנהלות בעלים-מנכ"ל

עפ"י בועז וקסמן, בעלים-מנכ"ל קבוצת אופיר טורס

בועז וקסמן, אופיר טורס / צלם תמר מצפי

1. מהירות תגובה

היתרון הגדול בלהיות גם הבעלים וגם המנכ"ל הוא שתהליך קבלת ההחלטות מהיר יותר. אין בירוקרטיה ואין "בזבוז זמן" על דינמיקה שבין הבעלים להמנכ"ל. מאחר שכך, יש ליישם את זמן התגובה המהיר באספקטים השונים של העסק, כמו מתן פתרונות מידיים לאירועים שונים; תגובה מהירה בשוק תחרותי; זיהוי הזדמנויות עסקיות חדשות ופעולה מידית; כניסה לפרויקטים חדשים; ועוד.

2. דרבון עובדים

עובדים שמרגישים שהבוס סומך עליהם, נותנים תפוקה גבוהה יותר. הם יצירתיים יותר ומשקיעים יותר זמן ומאמץ. כשהבוס הוא גם הבוס הגדול, כלומר גם הבעלים וגם המנכ"ל, התפוקה עשויות להיות גבוהה אף יותר. לפיכך, מומלץ להעביר את המסר.

3. גיוס יועצים

בעלים-מנכ"ל לרוב בודד בפסגה. לפיכך, יש חשיבות רבה לגיוס "כוחות חיצוניים", יועצים חיצוניים שיכולים להאיר את עינייך, לחלוק עליך וכשצריך להוות להחלטות גרועות שלך סוג של בלם. אגב, בני משפחה במקרה של עסק משפחתי לא תמיד נחשבים "כוחות" מייעצים אובייקטיבים.

4. ערנות לאינטרסים מנוגדים

מי שלא יודע להפריד בין שני התפקידים - בעלים-מנכ"ל - ובין האינטרסים המנוגדים לעתים בין שני התפקידים, עדיף שימנה לו מנכ"ל שכיר.

5. מנכ"ל מספיק

מומלץ לא להשתמש בתואר "בעלים" בחתימה על גבי מכתבים רשמיים של החברה או על גבי כרטיס הביקור. התואר מנכ''ל סמכותי מספיק.

6. אגו פנימה

מנכ''ל שהוא גם בעלים מפחית את כמות האגואים בניהול החברה, ויכול להשרות אווירה ניהולית נעימה וסמכותית יותר. לכן, כדאי להפנות את האגו לטובת העסק.

7. הפרדת רשויות

הבעלים עוסק יותר בחזון, בהשקעות ובנושאים אסטרטגיים; ואילו המנכ''ל עוסק יותר בניהול המקצועי ובשוטף. חשוב להפריד, הפרדה מוחלטת, בין הניהול היומיומי של החברה, לבין ההחלטות האסטרטגיות ארוכות הטווח וההשקעות הכספיות בחברה.