טורקיה זועמת: זימנה את השגריר הישראלי לשיחת הבהרה

(עדכון) - זאת בעקבות הנזיפה הקשה בשגריר טורקיה אתמול על-ידי סגן שר החוץ דני איילון ■ איילון הבוקר לגלי צה"ל: "אנו שמים גבולות לטורקיה; הם צריכים להתנצל"

טורקיה לא עוברת בשתיקה על הנזיפה הקשה בשגריר הטורקי. לפי דיווח גלי צה"ל, שגריר ישראל בטורקיה, גבי לוי, זומן לשיחת הבהרה באנקרה. זאת לאחר ששגריר טורקיה אמר כי בכל 35 שנותיו כדיפלומט הוא לא הושפל כפי שישראל השפילה אותו אתמול.

סגן שר החוץ, דני איילון, אמר הבוקר (ג') בראיון לגלי צה"ל כי הנזיפה בשגריר טורקיה בישראל הייתה הכרחית ונועדה להעביר מסר תקיף.

"אנחנו שמים גבולות", אמר איילון. "לא אנחנו התחלנו את העניין הזה". אתמול הזמין איילון את שגריר טורקיה לשיחת נזיפה לעיני מצלמות, לא הגיש לו כיבוד, הושיב אותו על ספסל נמוך ואמר: "שכולם יראו אותנו יושבים גבוה".

לדברי איילון, "היחסים עם טורקיה חשובים, אך מי שמדבר על נימוס ודיפלומטיה צריך להיזהר בלשונו". גורמים בטורקיה הגיבו בזעם על שיחת הנזיפה, אך איילון ציין כי "מי שצריך להתנצל זה הטורקים - גם על הדברים שאומר ראש הממשלה ארדואן וגם על סדרות הטלוויזיה הבלתי פוסקות הללו".

החרפת המשבר ביחסי ישראל-טורקיה הגיעה הפעם לאחר שהטורקים העלו שוב לאוויר סדרת טלוויזיה בה מוצגים שחקנים המשחקים את אנשי המוסד כרוצחים אנשים חפים מפשע וחוטפים ילדים.

"זה חמור שהם משדרים את הסדרה שוב ושוב", אמר איילון. "זה מעורר רגשות אנטישמיים ואנטי ישראליים. זה יכול לפגוע בחיים. אני מזכיר שהיו דיפלומטים ישראלים שאיבדו את חייהם בטורקיה".

בתשובה לשאלה האם היה צורף בצעד שנחשב חריף מבחינה דיפלומטית, ענה איילון: "הייתה התייעצות והוחלט לפעול כפי שפעלנו. בארגז הכלים הדיפלומטי זה היה המינימום שיכולנו לעשות לאחר ההתגרות מצד הטורקים. לא אנחנו התחלנו את העימות הזה".