האוצר: דויטשה בנק רכש 5% ממניות דיסקונט ב-435 מ' ש'; קיבל הנחה של 2.5% - אך המניה נפלה 4.7%

אי לכך החליט דויטשה בנק, שרכש את המניות במחיר של 8.871 ש' למניה, לא לממש זכותו לרכוש 3.33% נוספים ■ שר האוצר: "נפעל למכור את יתרת מניות הבנקים שבידי המדינה ב-2010" ■ מוקדם יותר היום: זעם בדיסקונט על המהלך של המדינה, "'יסתום' את תיאבון המשקיעים למניות ו'יתקע' את ההנפקה שלנו"

מדינת ישראל מכרה הבוקר (ג') 5% ממניות בנק דיסקונט לבית ההשקעות הגרמני דויטשה בנק תמורת 435 מיליון שקל במחיר מנייה של 8.871 שקל. במסגרת עסקת המכירה, ניתנה לדויטשה בנק האופציה לרכוש 3.33% ממניות הבנק אך הערב הודיע משרד האוצר כי דויטשה בנק ויתר על האופציה לרכוש מניות נוספות בבנק דיסקונט.

המחיר לאופציה הוצע במחיר נמוך ב-0.5% מהמחיר בו נרכשה החבילה העיקרית אולם במהלך יום המסחר היום בתל אביב, ירדה מניית בנק דיסקונט ב-4.7% למחיר של 8.672 שקל למנייה, נמוך מהמחיר שהוצע לדויטשה. זו הסיבה, שכנראה שדויטשה החליט לוותר על האופציה, שכן היה עלול לשלם עליה מחיר גבוה יותר ממחיר השוק.

כמו כן, המדינה התחייבה לא למכור עוד מניות דיסקונט במשך 90 יום, על מנת שלא ליצור לחץ על המניה, שיטה המזכירה את מכירת מניות בזק שהוחזקו על ידי כונס הנכסים של גד זאבי.

אתמול לאחר סגירת המסחר בבורסה הודיע האוצר כי הוא החל בתהליך מכירת מניות המדינה בבנק דיסקונט . מדינת ישראל מחזיקה ב-25% ממניות הבנק, קרי כמעט 250 מיליון מניות.

שר האוצר שטייניץ אמר כי "בהמשך לתכנית שהתוותי, מכרנו היום בעסקה מוצלחת 5% ממניות בנק דיסקונט שבידי המדינה. מדובר בהישג למדינת ישראל והבעת אמון בכלכלתה ובחוסנה הפיננסי. כפי שהתחייבתי בעבר, נפעל למכור את יתרת מניות הבנקים שבידי המדינה במהלך 2010".

החשב הכללי שוקי אורן הוסיף כי "מטרת העסקה היא לנצל את הרמות הגבוהות בה נסחרת מנית בנק דיסקונט שמאפשרות למדינה להתחיל בתהליך מימוש אחזקותיה בבנק. תקבולי העסקה יאפשרו לנו להקטין את גיוסי האג"ח של הממשלה ולהפחית את יחס חוב-תוצר".

דיסקונט בהלם

גורמים בשוק עימם שוחח "גלובס" ציינו מוקדם יותר היום כי בפני דויטשה בנק עומדות מספר אפשרויות. האחת היא להחזיק במניות דיסקונט, אם כי הסבירות לכך הינה נמוכה למדי. ההערכות הן כי הגוף הזר שירכוש את המניות יפיץ אותן בשוק, כפי שעשו בתי ההשקעות UBS וסיטי עם מניות בזק שהוחזקו על ידי כונס הנכזים של גד זאבי והופצו בשוק במספר מנות במשך חודשים ספורים. ההערכה הרווחת היא כי דויטשה בנק יחזיק אותן לתקופה קצרה ולאחר מכן יפיץ אותן בשוק למשקיעים מקומיים וזרים.

וכיצד מתקבל המהלך של המדינה בצד של דיסקונט? ובכן, מסתבר שהמהלך של המדינה היכה את דיסקונט בהלם מוחלט. ל"גלובס" נודע, כי הבנק היה בעיצומו של רוד שואו ראשוני לצורך הנפקת זכויות שנועדה להגדיל את יחס הלימות ההון הראשוני שלו והוא ניהל מגעים עם גופים מוסדיים גדולים. האוצר ידע זאת והחליט בכל זאת להתחיל במכירת המניות שברשותו, מה שהוריד את הנפקת הזכויות של דיסקונט מהפרק לעת עתה, או לכל הפחות פגע בו.

בהנהלת הבנק ישנו כעס גדול על המחטף במהלך המדינה. מקורב לבנק אמר ל"גלובס": "ההנפקה של המדינה 'תסתום' את תיאבון המשקיעים למניות דיסקונט ו'תתקע' את ההנפקה שאנו מנסים להוביל". דיסקונט אמור לגייס 400 מיליון שקל, חצי מהסכום בהנפקת זכויות וחצי נוסף בהנקפת מניות חדשות. ההנפקה התעכבה עד כה כיוון שהבנק נזקק לאישור ה'פד' בגלל החזקותיו בדיסקונט ניו יורק.

דוברת בנק דיסקונט סירבה להגיב לדברים.