לא ממציא את המעגל

"אברי גלעד - תוכנית האירוח", ג' 22:15, ערוץ 2

מונולוג הפתיחה של תוכנית האירוח של אברי גלעד בשבוע שעבר עורר סערה זוטא בברנז'ה. אמנם הגלים לא הרחיקו מעבר לחופי רמת-החי"ל, שם אוהבים מאוד להשתכשך במים הרדודים - ובכל זאת, לא בכל יום קורה שמונולוג ארוך יחסית ודי אישי נישא בפריים-טיים של זכיינית אחת ומכוון אל תוכנית הדגל של הזכיינית האחרת.

גלעד חש פגוע מהקריקטורה שלו כפי שהוצגה ב"ארץ נהדרת". זו זכותו כמובן, אבל בכל זאת: מאיש תקשורת ותיק שעשה לא פעם חוכא ואיטלולא מאחרים, אפשר היה לצפות כי עורו יהיה עבה מעט יותר.

באופן די מוזר, דווקא המונולוג הארוך שנשא גלעד בשבוע שעבר הצדיק את הפואנטה של "ארץ נהדרת", שלפיה הוא משחק את המשחק כשנוח לו, וצועק "פוס" בכל פעם שמישהו מתקרב אליו.

אני עוד זוכר את גלעד באחת האפיזודות של תוכניתו "אברהם ויעקב", קורע לגזרים את עופר נמרודי, שנתפס על-ידי המצלמה המשטרתית בחדר החקירות כשהוא בולע את אחד הפתקים שהונחו על השולחן בפניו. "קח את זה בקלות, מר נמרודי", ביקש גלעד, בעוד הקהל באולפן מתגלגל מצחוק.

גלעד יכול לטעון כי כל זה שייך לגלגול ה"טלעדי" של הקריירה שלו, אבל גם הוא יודע שאפשר להשתמש בשפה גבוהה, אפשר לדבר על אידיאלים, אבל בערוץ ברודקאסט מסחרי, בתוכנית פריים-טיים, מוכרחים לכוון למכנה המשותף הרחב ביותר, ובמובן הזה התוכנית שלו לא שונה מאותו מעגל מפורסם של דן שילון בשעתו. אולי אצלו הפוליטיקאים והדוגמניות באים בזה אחר זה - ולא יושבים במעגל, לא כל שכן מתבקשים לחבוש תרבוש ברוח עדות התרבחו ותסעדו, אבל בסך-הכל מדובר בעוד קצת מאותו הדבר, אולי מעט פחות מעניין, רלוונטי ומרכזי - כפי שהיה המעגל המפורסם בשעתו.

הנחיה של תוכנית אירוח סטנדרטית למדי מבחינת נושאיה והעניין שהיא מעוררת היא עסק לגיטימי, אבל לעשות את מה שעושים כולם ולהציג את עצמך תחת כל עץ רענן כשונה וכמיוחד - זו כבר התכונה שאליה כיוונו מי שעיצבו את החיקוי (המוצלח) שלו ב"ארץ נהדרת".

מכיוון שבתוכניות אירוח עסקינן, אי-אפשר בלי לומר כמה מילים על ההבדלים בינינו לבין הטלוויזיה האמריקנית שחווה עתה "משבר תוכניות אירוח" משל עצמה, עם כוונת NBC להוריד בקרוב את תוכנית הלילה של ג'יי לנו. הימים האחרונים לוו בלא מעט מונולוגים עוקצניים, מצחיקים ומרירים מפיו של מלך תוכניות האירוח, רק שהם היו רוויים בהומור עצמי, בהשתלחויות שובבות במעסיקיו, בקיצור - בכל אותם דברים שמפרידים בין אדם ורשת שידור בעלי חוש הומור, לבין בעלי העכוז המכווץ, המלאים בעצמם עד זרא במקומותינו.

אז הערב (ג') - עוד תוכנית אירוח של אברי גלעד. לעתים טובה ומרתקת, לעתים משעממת, כמו רוב תוכניות האירוח שהיו לפניה ויהיו אחריה, בלי כל הבולשיט הזה.