למה לא סופרים את טוגו?

הספונסרים כבר שילמו, זכויות השידור נמכרו, האצטדיונים נבנו, חדרי המלון התמלאו. לך תבטל את כל הטורניר עכשיו בגלל כמה אנשים שמתו ■ דורון קרמר על ציניות נוסח אליפות אפריקה

מסתבר שמדינת טוגו כולה לומדת בדרך הקשה מה זה אומר להיות דג קטן ביבשת גדולה. המוות באפריקה, גם כאן בארץ, זועק מכותרות העיתונים בכל יום. סף הזעזוע שלנו הוא קהה, מורגל בזוועות, מתרגל את השפתיים בצקצוק ואז מדפדף הלאה. לא כי לא אכפת לנו. אלא כי פשוט אין דרך אחרת למוח האנושי להתמודד עם כמות כזו של רשעות ועצב. ודומה שמי שמנסה להתמודד משתגע.

אנשי טוגו מגלים בימים האחרונים שמוות טראגי של ספורטאים זה דבר שמביא לך המון סימפטיה, אבל האמת היא שאחרי מות - מזומנים אמור. הספונסרים כבר שילמו, ואם תראו את הראיונות בסוף המשחקים, תראו את הלוגואים שלהם מאחורי המראיין והמרואיין ותגלו שעם ספונסרים כאלה לא מסתבכים. זכויות השידור נמכרו, האצטדיונים נבנו, חדרי המלון התמלאו. לך תבטל הכל עכשיו בגלל כמה אנשים שמתו. אם חשבתם שהמזרח התיכון עקוב מדם בסכסוכים, אפריקה מלאה במזרח תיכונים משלה. שם כמו כאן, המאבקים הם שבטיים, טריטוריאליים, ויותר משהם עמוסים בהיסטוריה, הם עמוסים במחצבים.

אבל זה הרי בלתי נתפס שנבחרת ספורט שמגיעה לטורניר בינלאומי מותקפת באירוע טרור, כמה מחבריי המשלחת נהרגים, ועולם כמנהגו נוהג. כל ההתנהלות סביב הטרגדיה הזו מנוהלת על-ידי המארגנים כמו היתה זו הבעיה הפרטית של נבחרת טוגו או היה מדובר באיזה סכסוך פנימי שלא קשור אליהם. דומה שצריך להזכיר לאנגולים שמדובר באורחים שלהם שנהרגו לאחר שחצו את הגבול למדינתם. הם מתו על מזבח מאבק טריטוריאלי שלא קשור אליהם. קצת אינטליגנציה רגשית לא תזיק כאן. צודק ראש ממשלת טוגו שהורה להחזיר את השחקנים הביתה.

ואולי עונשם של האנגולים הגיע על המגרש במשחק הפתיחה שלהם, לאחר איבוד יתרון 0-4 בלתי נתפס למאלי, שנדמה לרגע שבחמש עשרה הדקות האחרונות של המשחק שלשום שיחקה נגד הגנה אנגולית בראשות מלי לוי, או גרוע מכך, בעלה. אז הקלישאה אומרת שבלתי אפשרי לשחק כדורגל בסיטואציה כזו. הקלישאה צודקת. למרות, ואולי בגלל, שהמוות של האנשים הללו לא יקדם את מאבקם של המורדים בממשלה האנגולית במילימטר. הוא יהפוך לשאלת טריוויה בחידוני ספורט. לאירוע מצער במשאל סיכומי העשור הבא. הוא רק טיפה נוספת בתשעה קבין של עצבות וחוסר צדק שירדו על אפריקה.

כמה תהיות

1. האם קבוצת הכדורסל של ברק נתניה בעצם עובדת על כולנו ואת ההפתעה האמיתית של משחקי הגביע היא שומרת למכבי ת"א? הרי מיועד לשירות ביטחון שהתגייס לאחר גמר גביע המדינה בכדורסל ב-2005, העביר שלוש שנות שירות מבלי שראה את מכבי ת"א זוכה בגביע (פעמיים ירושלים, פעם חולון) שהיה מוצג קבוע בארונה. גם פיני גרשון היה מופתע שלשום, ואני לא בטוח שאני מאמין לו כשהוא אומר במסיבת העיתונאים לאחר הניצחון על עפולה שהוא לא ידע שמכבי לא זכתה בגביע המדינה כבר שלוש שנים.

בכל מקרה, בנתניה לא יתנגדו אם החייל שלא ראה הנפה צהובה יחתום קבע לשנה נוספת, או אולי ישלים את ה"דפוק" על ישיבה בכלא. הדפוק הזה יכול לעשות לה טוב. ובכלל, קצת חבל שבזמן שבאולם הכדורסל בנתניה חוגגים 700 צופים את העלייה לחצי הגמר, אלפיים צופים סבלו בקופסה במשחק של נתניה מול עכו.

2. עכשיו, כשמאור בוזגלו חזר למגרשים, כמה זמן ייקח לאביו לדרוש את זימונו לנבחרת? ומכיוון שאין כרגע נבחרת או מאמן, האם ידרוש מר בוזגלו להיות שותף בקביעת זהות המאמן? או לפחות את יו"ר ההתאחדות הבא?

3. האם, בנוסף לתצוגותיו המופלאות, גם אתם רוצים להודות לעומרי כספי על כך שהחזיר לכם את ההתעניינות ב-NBA כליגה, התעניינות שאבדה לפני לך תדע כמה שנים? האם גם לכם הוא גורם להרגיש צעירים יותר?

4. האם גם אתם מרגישים כמו בחורה מהחוג לפילוסופיה אקזיסטנציאלית היושבת ביציע מלא אוהדי כדורגל כשאתם קוראים על הפלייאוף בפוטבול האמריקני?

5. האם גם המפגינים הניו זילנדיים נגד שחר פאר הצטערו על הדחתה בחצי הגמר? הרי ברגע שפאר הלכה הביתה, גם תשומת הלב התקשורתית לפאתטיים האלה נגמרה.

6. האם גם אתם התמוגגתם מהמערכון המדויק של ארץ נהדרת על מכבי ת"א כדורסל?

7. סמי בכר, ירון זריף, מי יהיה השלישי שישלים את הרכב השופטים? או אולי, יהיה זה הרכב שופטים אחר, כאלה עם גלימות?