איזה בכר מנהל את דיסקונט

זה שרוצה תוספת שכר ותנאים לעובדים, או זה שנכנס לתפקיד היו"ר לפני שבועיים?

מי מנהל את בנק דיסקונט? שאלה טיפשית, אתם בטח חושבים לעצמכם. הרי יוסי בכר, היו"ר החדש, נכנס רק לפני שבועיים לתפקיד. בכר בהחלט מנהל את דיסקונט, אבל זה ריקי בכר, יו"ר ארגון העובדים של הבנק.

כדי להבין איך קיבלנו את הרושם הזה צריך להקשיב להתבטאויות שלו. לפני כמה שבועות הודיע ריקי בכר בתקשורת כי "אני ממליץ לד"ר בכר לוותר על הג'וב. נקשה עליו את החיים, אני אומר לו כבר עכשיו, עדיף שלא תגיע לבנק".

ערב כניסתו של יוסי בכר לתפקיד אותת ריקי בכר שוב על כוונותיו, והכריז על סכסוך עבודה רשמי. המשמעות היא ש-2,900 העובדים בארגון הפקידים יוכלו לנקוט בשיבושים עד לכדי שביתה, החל מה-14 בינואר. יוסי בכר הגיע, ומייד עם כניסתו לתפקיד נפגש עם יו"ר הוועד. לאחר הפגישה אמר ריקי בכר כי "בשלב זה אנחנו נותנים לו צ'אנס". קשה לדמיין את יו"ר עובדי לאומי, כל שכן הפועלים, מתבטאים כך כלפי היו"ר של הבנק.

ההתבטאויות של ריקי בכר שחצניות, אבל אינן שליפה מהשרוול. הוא רוצה להבהיר ליוסי בכר, הבחור החדש, מהם כללי המשחק. ריקי בכר מרשה לעצמו להתנהג כבעל הבית האמיתי, כי הוא יודע היטב מה עוצמתו. הוא סבור - וניסיון העבר מצדיק זאת - כי ההנהלה תהסס להיכנס איתו לעימות חזיתי. להערכתו, בנק עם אסטרטגיה קמעונאית מובהקת לא יכול להרשות לעצמו סניפים סגורים.

מה רוצה ריקי בכר? פשוט מאוד: עוד כסף לעובדים. הסכם השכר הנוכחי של הפקידים פג באפריל 2009, וריקי בכר דורש תוספת שכר שנתית "הולמת" של לפחות 5%, בדיוק כמו בהסכם הקודם. בנוסף הוא דורש החזרת חמישה ימי חופשה עליהם ויתרו העובדים בראשית 2009. הוא מרגיש מרומה. לפני שנה סיפרו לו שהמצב קשה ושצריך להדק את החגורה, אבל 2009 הייתה שנה מצוינת וריקי בכר רוצה את הוויתורים בחזרה.

לזכותו ייאמר שהוא עקבי. 5% הוא מספר הקסם. בעיני ריקי בכר, תוספת שכר שנתית קבועה של 5% ירדה מהשמים במעמד הר סיני כדיבר ה-11. אותו לא מעניין בעיות ההון של הבנק. ריקי בכר רוצה תוספת שכר, נקודה. ואם לא, אז תמיד אפשר לעשות את המקבילה הבנקאית ל"לשרוף את המועדון", כלומר לשבות.

עכשיו זה המבחן של יוסי בכר, שידוע כאדם נינוח שחותר לפשרות ונמנע מעימותים. עכשיו זה המבחן של גיורא עופר, שבתחילת השנה העשירית בתפקידו מוצא מולו ראש ועד מיליטנטי, שמתנהג כאילו אין משבר, ואם יש - זו ממש לא הבעיה שלו.