גפני יזמן את האוצר לדיון מיוחד על מתקן ההתפלה באשדוד

ח"כ חיים אורון: "האוצר לא ביצע את התחייבותו לוועדה מהשבוע שעבר, אנשיו לא נפגשו ודנו עם ראשי מקורות על מתקן ההתפלה באשדוד" ■ "כבר 10 שנים יש ויכוח בין האוצר למקורות, שניזוקים ממנו פרויקטים חיוניים כמו מתקני השבת מים"

ועדת הכספים קיימה היום (ד') דיון מיוחד בהצעה לסדר שהעלה ח"כ חיים אורון (ג'ומס), ואשר נגעה לסכסוך בין חברת מקורות לאוצר בנושא מתקן ההתפלה באשדוד. הוועדה הביעה אי שביעות רצון מכך שהאוצר לא עמד בהתחייבותו להיפגש עם ראשי מקורות. הפגישה נועדה כדי שהצדדים יגיעו להסכמה ביחס למחלוקת בנושא התעריף שתקבל מקורות בעבור מתקן ההתפלה באשדוד. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, החליט לקיים ישיבה מיוחדת בנושא בשבוע הבא, והצהיר כי לאור התנהלות האוצר הוא יתערב בנושא. גפני הודיע כי יזמין את חברי ועדת הכספים להשתתף בישיבה הזאת.

ח"כ אורון אמר בישיבת הוועדה: "אנשי האוצר לא ביצעו את התחייבותם לוועדה מהשבוע שעבר, ולא נפגשו ודנו עם ראשי מקורות בעניין מתקן ההתפלה באשדוד. כבר 10 שנים מתנהל ויכוח בין האוצר למקורות ומי שניזוק ממנו הם פרויקטים חיוניים שונים כדוגמת מתקני השבת מים. הפעם צפוי להיפגע מתקן ההתפלה באשדוד".

הדברים באים בהמשך לכך שבישיבת הוועדה בנושא ביום שני בשבוע שעבר התחייב גיל שבתאי, ראש ועדת המכרזים הבינמשרדית להתפלת מי-ים, להיפגש ולדון עם ראשי מקורות. זאת, מתוך מטרה להגיע לפשרה במחלוקת שהתגלתה בין האוצר למקורות, על הקמת מתקן ההתפלה באשדוד. לטענת מקורות, "התנהלות האוצר כעת היא המשך להתנהלותו לאורך השנים כאשר סיכל את הקמת מתקן ההתפלה באשדוד כבר שנת 2001, מתקן אשר היה ממזער את משבר המים הנוכחי". לטענת מקורות, האוצר פועל לסכל בשנית את הקמת מתקן ההתפלה, מה שיביא למשבר מים נוסף במדינה.

מחיר שוק? שאלה של עיתוי

נזכיר, כי בחודש שעבר הודיעה הוועדה הבינמשרדית למקורות ייזום (החברה הבת של מקורות שאמורה להקים את מתקן ההתפלה באשדוד) כי עליה להתחייב למחיר שלא יעלה על 2.36 שקל למ"ק מים. זאת לאחר שבמכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק זכתה הצעה להתפלת מים ב-2.01 שקל לקוב. מקורות ייזום התבססה בחישוביה להקמת מתקן ההתפלה באשדוד על מחיר של 2.86 שקל לקוב ששיקף את מחירי השוק לפני המכרז בשורק. מקורות ייזום התכוונה להגיש הצעת מחיר נגדית למחיר המים שקבע לה האוצר עבור מתקן ההתפלה באשדוד, ויו"ר מקורות, אלי רונן אמר כי החברה תאבק על קיום ההסכם להקמת המתקן, שנחתם עם המדינה ב-2007.

גורמים באוצר אמרו בהמשך לכך ל"גלובס", כי בהסכם מ-2007 התחייבה מקורות לספק את המים המותפלים במחיר שוק, ובהתאם לכך נקבע המחיר שנדרש. יצויין כי במכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק זכו חברות פרטיות שהציעו מחיר של 2.01 שקל לקוב. מקורות ייזום מציינת בעתירה שהגישה בנושא זה כנגד הוועדה הבינמשרדית והחשכ"ל, כי ביצעה את כל אשר הוטל עליה בלוח זמנים מצומצם ודחוק, ובין היתר התקשרה בהסכם עקרונות עם בנק מלווה לשם מימון ההקמה של המתקן, והפקידה ערבות בנקאית בסך של 20 מיליון שקל. זאת, עוד בטרם הגישה את הצעתה להקמת המתקן.

למרות זאת, לטענת העותרת, הוועדה הבינמשרדית הודיעה לה כי המחיר בו תרכוש ממנה המדינה את המים המותפלים, יהיה כזה שלמעשה יביא לסיכול החלטת הממשלה באופן שלא ניתן יהיה להקים את הפרויקט. "הוועדה הבינמשרדית טענה ללא נימוק ובחוסר תום לב כי מחיר המים נקבע על ידה בהתאם למחיר שהוצע ע"י הזוכה, קונסורציום בו שותפה חברת IDE, במכרז שורק", נטען בעתירה.

במצב הדברים הזה מבקש כאמור גפני להתערב ולהביא לכך שהצדדים יסכימו ביניהם והפרויקט ייצא לפועל כמתוכנן.

עוד נמסר ממקורות, כי מתקן ההתפלה באשדוד צפוי להיות מוקם בלוחות זמנים חסרי תקדים במטרה להתמודד עם משבר המים המתמשך ולספק מים מותפלים כבר ב-2012. מחיר המים שנקבע הינו תחרותי ונקבע במכרז בינלאומי בו השתתפו חברות רבות. אולם, לטענת מקורות המחיר שנקבע במכרז אינו ריאלי ואינו מאפשר להוציא את הפרויקט אל הפועל.

תגובת משרד האוצר: "מיד לאחר הדיון בוועדת הכספים, עברה חברת מקורות באופן חד צדדי, לפסים משפטיים ואף הגישה לפני מספר ימים עתירה לבית המשפט כנגד מדינת ישראל. למרות זאת, נענתה וועדת המכרזים לבקשת מקורות ודחתה בכ-10 ימים את המועד להגשת הצעה למדינה שקבוע היום ל-21.1.2010".