מנכ"ל נמל אשדוד מונה לתפקיד אף שאינו בעל השכלה נדרשת

מבקר המדינה מצא ליקויים של ממש בהליכי המינוי של המנכ"ל שוקי סגיס ובכירים נוספים למרות זאת, בחר המבקר להסתפק בהערה לחברה ולרשות החברות

מנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, מונה לתפקידו אף שלא היה בעל ההשכלה הנדרשת ועל סמך אישור שגוי שנתנה רשות החברות, כך מגלה דו"ח מבקר המדינה בנושא מינויי בכירים בחברת נמל אשדוד. דו"ח המבקר מצא ליקויים של ממש בהליכי המינוי של המנכ"ל ובכירים נוספים. למרות זאת, בחר המבקר שלא לנקוט הליכים נגד המינויים והסתפק בהערה לחברה ולרשות החברות ובהנחיה לנקוט מהלכים שיבטיחו שמקרים דומים לא יישנו בעתיד.

בדיקת המבקר התבצעה בחודשים פברואר 2008 עד ספטמבר 2009 וכללה את הליכי קבלתם לעבודה של שישה בכירים בחברה מאז הקמתה, בפברואר 2005. כזכור, החברה הוקמה בעקבות ביטול רשות הנמלים ופיצולה לארבע חברות ממשלתיות: חברות נמלי חיפה, אשדוד ואילת וחברת פיתוח הנכסים של נמלי ישראל (חנ"י).

סגיס, ששימש בתפקיד מנהל נמל אשדוד עוד לפני הקמת החברה, נבחר לתפקיד מנכ"ל לאחר שרק הוא עבר את מבחני ההשמה לתפקיד, וזאת לאחר שנבחן במבחני השלמה בלבד. יו"ר דירקטוריון החברה באותה עת, איריס שטרק, הציעה להותיר את סגיס בתפקיד, אך הביעה הסתייגות מכישוריו ומניסיונו העסקי המועט. לפי דו"ח המבקר, ההסתייגות לא הוצגה לדירקטוריון בעת שנדרש לאשר את המינוי.

קביעה שלא בסמכות

בדו"ח המבקר נכתב כי סגיס החזיק בתואר הנדסאי תעשייה וניהול מבית הספר להנדסאים של אוניברסיטת תל אביב ובתואר ראשון במדעי החברה מהאוניברסיטה הפתוחה. הבחירה בסגיס התאפשרה רק לאחר שרשות החברות קבעה כי הוא עומד בדרישות הסף להשכלה פורמלית, כיוון שהתואר שלו מקביל לתואר בניהול, ואולם המבקר מצא כי קביעת הרשות היתה מוטעית ונעשתה שלא בסמכות, וכי בפועל השכלתו של סגיס אינה נכללת במניין התארים הנדרשים ממנכ"ל חברה ממשלתית. החברה לא פנתה למועצה להשכלה גבוהה כדי לבדוק אם התארים עומדים בקריטריונים שנקבעו.

עוד מצא הדו"ח כי מועמדים אחרים לתפקיד, שהיו בעלי ניסיון ניהולי בחברות בעלות היקף עסקים דומה ואף רחב מהחברות שבהן עבד סגיס, נפסלו במכרז בנימוק שלא עמדו בתנאי הסף לניסיון בניהול עסקי.

הדו"ח מצא פגמים גם בהליכי המינויים של שישה בכירים נוספים בחברה. כך, למשל, בהליכי המינוי של בכיר אחד הוספו מועמדים לבקשת יו"ר הדירקטוריון במהלך הליכי המיון ובניגוד לנהלים שנקבעו. בכיר אחר נבחר אף שבמהלך הליכי המיון נחקר על ידי נציבות שירות המדינה בחשד לעבירות משמעתיות של ניצול מעמד, להעסקת קרובי משפחה ולהתנהגות שאינה הולמת עובד מדינה. בכיר נוסף נבחר אף שלא היה לו הניסיון המקצועי שנדרש בתנאי הסף והוא לא עבר את מבחן ההתאמה כנדרש בנהלים. הביקורת העירה גם על חסרונם של מסמכים דרושים רבים כמעט בכל הליכי המינוי שנבדקו.

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה לדברים: "דו"ח מבקר המדינה מתייחס לשנים 2005-2006. חברת הנמל תלמד את ממצאי דו"ח המבקר ותמשיך לפעול בהתאם להוראות הדין".