ללמוד מהשגריר הטורקי

במתינות ובכבוד למדינה המארחת, ביטא הדיפלומט הוותיק את תסכולו מישראל

סגן שר החוץ דני איילון אינו זר להוויה הדיפלומטית. הוא מכיר מקרוב את הפעילות באו"ם, כמי שכיהן כראש לשכה בימי השגרירים יורם ארידור וגד יעקבי. הוא גם היה שגריר ישראל בארה"ב - התפקיד הבכיר בשירות החוץ הישראלי. ועדיין, ההתנהגות הבלתי-דיפלומטית של אילון בהעלבתו של שגריר טורקיה בישראל, אחמט אוגוז צ'ליקול, מראה שיש לו הרבה מה ללמוד.

יותר מזה, נראה שהמבוכה שיצר אילון, שממש הכריחה את נשיא טורקיה לשלוף את נשק האולטימטום, מעניקה תשובה הולמת לכל מי שמתלונן על כישלונה של ההסברה הישראלית בעולם. מילא השר ליברמן, שהוא כמעט בהגדרה אישיות אנטי-דיפלומטית, אבל העובדה שבוגר שירות החוץ כמו אילון נתפס עולב בנציג רשמי של מדינה חשובה, מוכיחה שכנראה כשמדובר בקשרי חוץ ובהסברה - הגמל הישראלי אינו רואה את הדבשת של עצמו.

השבוע נמנע השגריר הטורקי, אחמט אוגוז צ'ליקול, מלדבר עם התקשורת הישראלית, והשאיר זאת לגדולים ממנו. אבל בתחילת דצמבר, כשבוע לפני כניסתו הרשמית לתפקיד, העניק השגריר צ'ליקול ראיון בלעדי ל"גלובס". המתיחות בין המדינות כבר הייתה בשיאה, אבל המסר של השגריר הטורקי עשוי להיות עבור סגן השר אילון שיעור מאלף בדיפלומטיה ובחציית מוקשים בשלום.

"אסור להסתכל על היחסים בין טורקיה לישראל רק מזווית אחת", אמר צ'ליקול בראיון. "טורקיה וישראל הן שתי מדינות שיש להן תפקיד חשוב בעתידו של האזור, וכל אחת מהן אף מודעת לחשיבותה של השנייה" - הוסיף, ולא תיאר לעצמו את הזלזול שהוא צפוי לפגוש במשרד החוץ השבוע.

כשנשאל על חילוקי הדעות, העדיף צ'ליקול להדגיש את המאחד ואת החשיבות שטורקיה רואה בהשגת הסדר בין ישראל לשכנותיה: "הקשרים בינינו נשענים על יסודות חזקים. חילוקי הדעות שנתגלעו מפעם לפעם, כמו במקרה של מבצע עופרת יצוקה, לא שינו את העובדה הזאת. טורקיה רוצה שישראל תגיע לשלום בר-קיימא עם שכנותיה ועם המדינות האחרות באזור, והיא מאוד כנה ברצון שלה".

השגרירה באו"ם, גבריאלה שלו, מדברת על הצביעות והדו-פרצופיות של המשחק הדיפלומטי, אבל במקרה של צ'ליקול, שנקלע שלא בטובתו לפארסה המבוימת בכבדות של דני אילון, המסר היה ברור ופייסני. הוא לא התחמק גם כשנשאל אם הקונפליקט קשור להיותה של טורקיה מדינה מוסלמית.

"טורקיה לא בונה את מדיניות החוץ שלה על שיקולים דתיים, והיא גם מתנגדת שנושאים דתיים יתפסו מקום דומיננטי ביחסים בינלאומיים", אמר. "זה טבעי שיש רגישויות מסוימות בדעת הקהל שלנו, בגלל שרוב האוכלוסייה בטורקיה היא מוסלמית, אבל מדיניות החוץ שלנו מבוססת על ערכים גלובליים, יחסים טובים עם כל השכנות, תרומה להשגת שלום, וכן על דיאלוג מדיני ועל עידוד שיתוף פעולה כלכלי".

בראיון הדגיש צ'ליקול את החשיבות שבפיתוח קשרים בין ארגונים חוץ-ממשלתיים בשתי המדינות. "טורקיה הופכת מדי יום למדינה ולחברה דמוקרטית יותר, פתוחה יותר, מודרנית יותר ומשגשגת יותר. האוניברסיטאות, כלי התקשורת וארגונים חוץ-ממשלתיים נמצאים בעמדה הטובה ביותר כדי להסביר את השינוי הזה לחברה".

כך, במתינות ובכבוד למדינה המארחת, ביטא הדיפלומט הוותיק, 33 שנה בשירות החוץ הטורקי, רובן במדינות האזור, את התסכול שלו מהגישה של ממשלת ישראל הנוכחית כלפי ארצו. צא ולמד, אדוני סגן השר.