כי"ל מאשרת: "נחתמו מספר הסכמי אשלג ב-2010 בסין"

החברה לא פירטה סכומים וכמויות ■ ככל הנראה מדובר בכמות של לפחות 520 אלף טון אשלג, עם אופציה לעוד 100 אלף טון במחיר של 350 דולר לטון ■ סיטי: בטווח הקצר המניה תהיה תחת לחץ ותחזיות הרווח למניה יירדו

חברת כי"ל מפזרת מעט את הערפל סביבה בימים האחרונים כשהיא מדווחת כי בימים האחרונים נחתמו מספר חוזי אשלג חדשים לשנת 2010 בסין. עם זאת, החברה לא סיפקה נתונים נוספים כגון זהות הלקוחות, כמויות או סכומים.

מוקדמת יותר היום דיווחה חברת FMB שמפרסמת מידע על ענף הדשנים כי החברה חתמה עם הסינים על חוזה לאספקת אשלג ב-2010 במחיר של 350 דולר לטון.

במחלקת המחקר של סיטיגרופ התייחסו הבוקר לדיווחים של FMB באומרם כי כי"ל הסכימה לבסוף למכור טון אשלג במחיר האמור - הזהה לזה בו BPC הרוסית חתמה עם הסינים, למרות שהיו הערכות כי החברה תצליח לסגור במחיר גבוה יותר לאור העלייה שנרשמת בביקושים לאשלג מאז תחילת השנה.

ככל הנראה, החוזה של כי"ל עם הסינים הוא לכמות של לפחות 520 אלף טון אשלג, עם אופציה לעוד 100 אלף טון. אם הכמויות נכונות, החוזה יהווה ירידה בכמות המכירה השנתית לכי"ל עם הסינים, שבעבר הסכימו לרכוש כמות של 600-700 אלף טון, אבל בשנים האחרונות ירדה בכמויות שהיא מייבאת והחוזים קטנו.

ספק אשלג מוביל כמו כי"ל, שמצטרפת ל-BPC ותמכור טון אשלג במחיר של 350 דולר, מעלה ספקות בענף לגבי חוזי מכירה עתידיים במחירים גבוהים יותר לספקים אחרים, כמו למשל Canpotex הקנדית.

בסיטי מעריכים כי הקונצנזוס לגבי עלייה משמעותית ברווח למניה של כי"ל ב-2010 הוא מוחלט מדי והם לא מצטרפים אליו. לדבריהם, למרות הסבירות כי הביקושים לאשלג יתאוששו, העלייה תתקזז ע"י מחירי המכירה הנמוכים של המינרל שיתבססו בטווח שבין 350-400 דולר לטון. האנליסטים מעריכים כי בטווח הקצר המניה תהיה תחת לחץ ותחזיות הרווח למניה יירדו. הם משמרים המלצת "החזק", במחיר יעד של 50 שקל למניה, נמוך בכ-3.3% לעומת מחיר הפתיחה של המניה בבורסה היום.

ספק אם החוזה של כי"ל עם סין הפתיע מישהו בשוק. ההערכות לגבי החוזה של כי"ל עלו כבר בסוף השבוע האחרון, אז דיווח העיתון Fertilizer Week כי כי"ל תמכור לסינים כ-300 אלף טון אשלג במחיר של 350-360 דולר לטון. זאת, לאחר שבחודש שעבר חתם תאגיד האשלג הרוסי BPC על חוזה עם סין במחיר של 350 דולר לטון, במסגרתו הוא ימכור לסינים 1.2 מיליון טון בשנה הקרובה, כולל אופציה ל-200 אלף טון נוספים.

האנליסטים מגיבים: "צעד נבון בכיוון הנכון לחברה; התפתחות שלילית לתעשייה"

אבירן רביבו, אנליסט כלל פיננסים ברוקראז' התייחס לדיווחים על החוזה, ומציין כי מבחינת החברה מדובר בצעד נבון בכיוון הנכון. מבחינת התעשייה כולה לעומת זאת, להערכתו מדובר על התפתחות שלילית המעידה שוב כי "משמעת המחירים" הינה נחלת העבר.

לדבריו, כי"ל נוקטת באסטרטגיה הנכונה בעת שהיא מעדיפה כמות על מחיר ומבטיחה נתח שוק בסביבת ביקושים רעועה. "כי"ל בוחרת שלא לדבוק באסטרטגיה המוצהרת של השחקנים הקנדיים הממאנים למכור לסין במחירים הנוכחיים. לאור רמות המלאי הגבוהות של החברה מדובר באסטרטגיה הרצויה והמתבקשת. בכך מנצלת החברה הזדמנות להבטיח כמויות מכירה יפות לסין השנה", לדבריו.

לדברי רביבו, במצב הנוכחי, בו כושר הייצור העולמי עולה משמעותית על הביקוש החזוי ל-2010, השחקנים יושבים על מלאים גבוהים, בבית ההשקעות מתקשים לראות חזרה למהלך של עליות מחירים משמעותיות בשנה הקרובה. "קיימת ציפייה בשוק כי חברות הדשנים יוכלו להעלות מחירים בקלות החל מהרבעון השני, זה לא יהיה פשוט בייחוד לאחר הירידה במחירי הגרעינים בשבוע האחרון", לדבריו.

גם יואב בורגן, מלידר שוקי הון התייחס לדיווחים על החוזה של כי"ל עם הסינים, ובחר לציין את היתרון של כי"ל מבחינת עליות ההובלה הנמוכות יחסית. ההמלצה של לידר על המניה נותרה "קנייה", במחיר יעד של 70 שקל, המבטא מכפיל של כ-16.5 על הרווח החזוי בלידר לכי"ל בשנת 2010, ופרמיה של 34% על מחיר המניה בבורסה.