גיא המאירי ל"פירמה": "'הישרדות' נתנה לי ביטחון לעשות דברים חדשים"

מנכ"ל אבוט-רייפ-המאירי, רק בן 33 וכבר נחשב לאחד מבכירי מפיקי הטלוויזיה בארץ, מהמר כעת עם ערוץ 10 על "הרווק"

אם עד כה קברניטי ערוץ 2, ובמיוחד אלה ברשת, ידעו כי הנשק היחידי שיש לערוץ 10 הוא התוכנית "הישרדות", נתוני הפתיחה המרשימים של הריאליטי המיובא החדש, "הרווק" - שסיפק לערוץ 10 רייטינג של 15.3% בפרק הראשון ואת המקום הרביעי בטבלת הצפייה - מרמזים כי ייתכן שהנורמות המקובלות עתידות להשתנות.

מי שאחראי לייצורם של כלי הנשק הטלוויזיוניים היעילים הללו ואחרים הוא גיא המאירי, מחברת ההפקה הצעירה (יחסית) אבוט-רייף-המאירי. "המטרה שלי היא להפיק מוצרים טלוויזיוניים שיצליחו להוות אלטרנטיבה לערוץ 2", הוא אומר בראיון ל"פירמה". "אני חושב שזה חשוב לכל התעשייה - גם לאנשים שעובדים בקשת או ברשת. תעשייה בלי אלטרנטיבה, בלי תחרות, היא מאוד לא בריאה".

בזמן ש-2009 היתה מהשנים הקשות לתעשיית הטלוויזיה, היה המאירי בין ברי המזל היחידים שלא ידעו רגע דל. מיד עם תום שידורי העונה הראשונה של "היפה והחנון" (ששודרה גם היא בערוץ 10), נכנסו באבוט-רייפ-המאירי לעבודה אינטנסיבית על עונות 2 ו-3, במקביל, של "הישרדות". וכשאלו הסתיימו, החלה מיד העבודה על "הרווק".

"2009 היתה שנה לא קלה ועבדנו מאוד קשה כדי לצוף מעל המים", הוא מסכם את השנה החולפת. "עשינו את זה, כמובן, בעזרת ערוץ 10 - שלמרות מצבו הכלכלי, נתן לנו חופש עבודה ואפשר לנו לייצר מותג מוביל. זו היתה שנה של התכנסות והתמקצעות, שנה של עבודה מרוכזת, ניסיון להתייעל ולשפר בתוך הבית. אני חושב שהשנה החדשה נפתחה בצורה אופטימית יותר. יש התאוששות בשוק ההפקה ובכלל, ותעשיית הטלוויזיה מתחילה להתעורר. אני מקווה שהעננה שריחפה מעל סגירת ערוץ 10 חלפה באופן סופי".

* אתה שבע-רצון מנתוני הפתיחה של "הרווק"?

"מאוד. הם יותר גבוהים מנתוני הפרקים הראשונים של עונה 1 של 'הישרדות'. אני בטוח שהם עוד ישתפרו בצורה משמעותית, כי החל מהפרק השלישי, יתחיל האקשן האמיתי".

בארה"ב, בירת הריאליטי, נחשבת "הרווק" של ABC לאחת התוכניות החזקות והיציבות בתחום, לצד פורמטים נוספים שזכינו כבר לראות פה, כמו "הישרדות" ו"המרוץ למיליון". האם גם הפעם הקהל האמריקני יצליח להוות אינדיקציה לטעמם של הצופים הישראלים? לתחושותיו של המאירי, "בהחלט כן".

"הקשר בינו לבינה, רומנטיקה, אהבה - מדובר בנושאים שתמיד יש להם מקום בפריים-טיים. תוסיפי לזה את המנגנונים של ריאליטי - שמכניסים אדרנלין ויוצרים ציפייה - ותקבלי מוצר מנצח".

* מה לגבי הטענה שהציבור מתחיל למאוס בריאליטי?

"היתה פה אינפלציה של תוכניות ריאליטי. אחרי העונה הראשונה של 'הישרדות', התחיל המרוץ אחרי הפורמטים הגדולים הבאים. השנה, השוק יגיע לנקודת איזון שבה רק מותגי הריאליטי החזקים, שמצדיקים עצמם כלכלית, יישארו. אותה מגמה בדיוק ראינו עם הטאלנט-שואוז: אחרי ההצלחה של 'כוכב נולד', פתאום כולם רצו גם, והמסך התמלא ב'רוקדים עם כוכבים', 'נולד לרקוד', 'דה-שואו' ו'גריז'.

"מעבר לכך, ההתייחסות שלי אל 'הרווק', היא כמעט כמו לדרמה רומנטית. הצופה רוצה להאמין בסיפור אהבה שקורה שם, וכשבחורה מתאכזבת כי הרווק שובר לה את הלב, גם הצופה מתאכזב. ההתעסקות בשאלה המרכזית, של 'מה נכון לי בחיים?' האם מישהי שתטלטל ותרגש אותי אבל אני ארגיש בקרבתה חסר ביטחון, או לחילופין, מישהי שלא עושה לי פרפרים בבטן, אבל אני יודע שהיא תמיד תהיה שם. הרי כולנו - גם מי שיש לו זוגיות וגם מי שאין לו - מתעסק בשאלות האלה.

"בניגוד ל'הישרדות' או ל'האח הגדול', שאני קורא להם 'ריאליטי הדחות וסכינים', 'הרווק' הוא Good Will Reality. הוא חף מציניות. הרווק בוחר למי להעניק ורד, ולא את מי להדיח".

* מבין הערוצים המסחריים, אתה עובד רק עם ערוץ 10 כאג'נדה?

"ערוץ 10 נתן לנו הזדמנות ענקית עם הישרדות. מודי פרידמן, והיום יוסי ורשבסקי, האמינו בנו לאורך כל הדרך".

* אם תקבל הצעה אטרקטיבית מקשת או מרשת, תשקלו אותה?

"מבחינתי, אנשי ערוץ 10 ובמיוחד ליאת פלדמן וזיוית דוידוביץ' (סמנכ"ל התוכן והמפיקה הראשית - ד"י) הם השותפים הטבעיים שלי לדרך. שותפים מלאים לתכנון ולהיתכנות של התוכניות שלנו. לכן, אני לא מוצא שום סיבה לא להמשיך לעבוד איתם".

* איך חשת כשהחלה לרחף סכנת הסגירה מעל הערוץ?

"אין ספק שהמצב בערוץ 10, כפי שהוא היה עד היום, לא יכול להימשך. גם לנו מאוד לא נוח לעבוד בשביל גוף מפסיד, למרות שהערוץ נוהג איתנו בהרבה אצילות. זה נראה לי מצחיק - או בעצם, עצוב - שהמדינה רודפת אחרי ערוץ 10, שמשקיע הון עתק בניסיון לייצר מגוון תוכניות מקוריות, בזמן שהערוץ הציבורי לא מתפקד כבר שנים. במהלך השנה האחרונה, הקיום של ערוץ 10 הוטל בספק.

"כל מנהל יודע שקשה מאוד לעבוד קדימה, כשאין אופק להסתכל עליו. עכשיו, כשהדברים מתחילים להתבהר, הערוץ יוכל להשקיע בצורה רחבה ומסודרת. אני יודע שבימים אלה מחלקת התוכן של הערוץ מחפשת בנרות חומרים אטרקטיביים להפקה ויש לא מעט דרמות שמתוכננות לצאת לדרך. לפעמים אנחנו שוכחים שהברודקאסט שלנו התחיל לפני פחות משני עשורים, וכבר יש המון אנשים מוכשרים, פיתוחים מבוקשים, פורמטים וסרטים זוכי פרסים בינלאומיים. יש הרבה מאוד פוטנציאל בתעשייה המקומית, והמאבק של כולנו צריך להתרכז כרגע במציאת דרכים להפוך אותה לרווחית; כי היא כבר היתה רווחית".

"'הישרדות' מצדיקה עצמה כלכלית"

אין ספק כי הגרסה הישראלית ל"הישרדות" היא אחד ממותגי הטלוויזיה המובילים בארץ. עם זאת, עם מספרים קשה להתווכח. הרייטינג הממוצע של העונה האחרונה הסתכם ב-16.7% והגמר - שבעונות הקודמות סחף 36% ו-25% בהתאמה - הסתפק ב-22.3%.

* אכזבה?

"לא. אם היית שואלת יום לפני הגמר, לאיזה רייטינג אני מצפה - הייתי אומר שבסביבות ה-23%, בהתאם לרייטינג הממוצע של כל העונה. לצלוח גמר של שלוש שעות ברוטו, בשידור ישיר, זאת לא משימה קלה; ועמדנו בה בכבוד. אין עיתון בארץ שלא הקדיש את השער האחורי שלו לזוכה בגמר 'הישרדות'. זה כבר הפך לניוז שאי אפשר להתעלם ממנו. גם מי שלא צופה בתוכנית, יודע מה היה בגמר.

"לדעתי, בכלל היתה עונה מצוינת. בעיקר בחלקה השני, אחרי איחוד השבטים. לשבת בפלטפורמה שבדרך כלל עושה בסביבות ה-10% רייטינג וכמעט להכפיל אותו, זה לא עניין של מה בכך, וזה מוכיח שאנחנו עושים עבודה מצוינת. מאוד לא פשוט ליצור מחויבות צפייה לאורך 40 פרקים. העונה הראשונה היתה יוצאת דופן, אין לה אח ורע בעולם. היה ברור לכולם שבעונות הבאות נצטמצם לממדים יותר טבעיים. בנוסף, לעומת ירידה של כ-15% בממוצע הרייטינג של ערוץ 10 בשנה שעברה, 'הישרדות' ירדה רק בכ-8%. במהלך כל העונה, הכפלנו את הרייטינג שקיבלנו ממהדורת החדשות - תמצאי לי תוכנית אחת בערוץ 2 שמצליחה להכפיל את הרייטינג של המהדורה. ב-25 פרקים, הצלחנו לנצח את ערוץ 2. לשמחתי, 'הישרדות' היה ונשאר מותג שמצדיק את עצמו מבחינה כלכלית".

סיבה נוספת, להבנתו של המאירי, שתרמה לירידה ברייטינג של התוכנית היא הסמיכות בין העונה השנייה לשלישית, שביניהן הפרידו כשלושה חודשים בלבד. "נכון ל-2009, עם הקשיים הקיומיים של ערוץ 10, ההחלטה לשדר שתי עונות בסמיכות היתה נכונה. באופן נורמטיבי, כדי לייצר רעב וגעגוע לסדרה, נכון לתת מרווח של לפחות חצי שנה בין עונה לעונה. את העונה הרביעית, שיוצאת לדרך בקרוב, לא נשדר לפני יוני".

בניגוד לארה"ב, למשל, שם עונה של "הישרדות" מתפרסת על פני 15-14 פרקים שאורכם 42 דקות, כל אחד; בישראל, כאמור, עונה נמשכת (שלא לומר נמרחת) על פני 40 פרקים, בני 65 דקות. אם אתם רוצים להתנחם - בבולגריה, לעומת זאת, מעדיפים שידורים יומיים שמתפרסים על פני חודשים.

"הכל שאלה מתי מגיעים לעלות שפויה לפרק", מסביר המאירי את הפערים. "הפקתית, הרבה יותר קל להסתדר עם פרק אחד בשבוע, בן 42 דקות. כשמפיקים 40 פרקים, צריך לשבור את הראש איך עדיין עושים אותם טלוויזיוניים ומהודקים. אם היינו עושים 17 פרקים, ערוץ 10 היה מפסיד כסף על המוצר, שזו גם לא חוכמה. הפיצוח הכלכלי של 'הישרדות', הוא בהבנה שמתחת ל-40 פרקים, המוצר לא יחזיר את עצמו. ההוצאות על ההפקה הזו מאוד גבוהות, ולא רק בגלל הלוגיסטיקה המורכבת, אלא כי בכל דקת שידור מושקעת משמרת עריכה של 12-10 שעות, שזה אלפי דולרים. ההוצאות שלנו על שלב הפוסט פרודקשן כמעט שקולות להוצאות ההפקה בשטח. תוכניות הריאליטי שהופקו לפני 'הישרדות' - 'קחי אותי שרון', 'השגריר' ו'הדוגמניות' - כללו 12 פרקים שבועיים של 42 דקות. ההחלטה לשבור את התבנית הזו, היא צעד אמיץ של ערוץ 10".

* מה התגובות מחברת Castaway, בעלי הזכויות של הפורמט?

"הם מאוד גאים במוצר הישראלי ואנחנו מקבלים מהם פידבקים אדירים. הם יודעים באיזה תקציב אנחנו עובדים והם מאוד מתרשמים מהיכולת שלנו להפיק משימות בסדר גודל של מוצר אמריקני. בעונה השלישית, למשל, שתי מדינות ביקשו להשתמש בתשתית של ההפקה שלנו בפיליפינים. אחד הטריקים ההפקתיים שעושים כדי להפוך את ההפקה לכלכלית, הוא חלוקת העלויות החד-פעמיות על האי בין מספר הפקות ממדינות שונות. בעונה האחרונה, ההפקה הישראלית בנתה את כל התשתית ההפקתית ועשתה את הפיתוח ובחירה של כל המשימות, ועל התשתית שלנו, התלבשו הפקות זרות. הם צפו בקלטות של העונות הראשונות שלנו וקיבלו הרבה מאוד ביטחון שהמוצר עשוי ברמה גבוהה ושנכון להם להישען על דרך הייצור שלנו".

* ההשקה של "הישרדות" בארץ לא הכניסה את התעשייה לסחרחרה?

"להבנתי, 'הישרדות' דווקא ייצרה הרבה עבודה קונסיסטנטית, ששידרגה ומיקצעה את התעשייה המקומית. לפני שלוש שנים, הפקה ישראלית לא היתה מסוגלת לשנע יותר מ-200 אנשי צוות ברחבי העולם. נוצרה כאן תעשייה שמצליחה להרים פורמטים גדולים, בתנאים קשים, ולייצר מוצרים טלוויזיוניים ברמה בינלאומית. לא רק 'הישרדות' - גם 'האח הגדול' ו'המרוץ למיליון'- כולם עשויים ללא רבב ותרמו רבות להתפתחות התעשייה. אני מסתכל על עצמי, בתור מפיק שמתמחה בריאליטי ומתכוון להיכנס לז'אנרים נוספים, ואני רואה כמה העבודה על 'הישרדות' פיתחה והעמיקה את ההבנה שלי בטלוויזיה. זה נותן לי ביטחון לעשות דברים חדשים".

* אחד המרכיבים הבעייתיים בהפקות ריאליטי גרנדיוזיות, הוא היכולת לנהל נכון את התקציב, בלי להיגרר לחריגות. הצלחת לייעל את ההפקה, מעונה לעונה?

"בריאליטי אפשר להתרסק מהר. הבלתי-צפוי נמצא בסיכוי גבוה, לאורך כל הדרך. החל מהיציאה לצילומים רוחביים, ארוכים ומורכבים, בהרבה לוקיישנים וצוות גדול; וכלה בכניסה לחדרי עריכה עם אלפי שעות צילום והצורך להפוך אותן לפרקים טלוויזיוניים ראויים. מאוד בקלות אפשר להסתובב מסביב לחומר המצולם ולא לדעת איך לספר את הסיפור.

"ההתייעלות שלנו היא לאו דווקא בהוזלת עלויות, אלא התייעלות ארגונית - היכולת לנהל מפלצות. אחד היתרונות היחסיים שצברנו ביחד עם ערוץ 10, הוא ה-'Know How'. יש מאחורינו יותר מ-250 ימי צילום של ריאליטי, וכשאנחנו מגיעים לצמתים קריטיים, אנחנו יודעים איך להתנהל בהם בלי להיכנס לפאניקה. הניסיון שלנו אפשר לנו, בשנה קשה כמו 2009, לנהל במקביל שתי מפלצות של 'הישרדות', ולהצליח לעלות לאוויר עם 'הרווק' כחודש ימים בלבד אחרי שהסתיימו הצילומים".

שנת ההתפרשות

למרות שכבר הרבה שנים נחשב גיא המאירי (33) לאובייקט מבוקש במדורי הרכילויות - קודם כדוגמן מבוקש, אחר כך כמנכ"ל האטרקטיבי של סוכנות הדוגמנים לוק, ובהמשך, על תקן המפיק המצליח ובן זוגה לחיים של השחקנית מאיה דגן - הוא נמנע, כמה שניתן, מאור הזרקורים. חבריו הקרובים אינם נמנים עם התעשייה, והוא ממעיט לשתף פעולה עם התקשורת.

"כל מי שמכיר אותי, יספר לך שאני בן אדם של מעשים, לא של דיבורים. אין לי צורך לדבר על ההצלחות או הכישלונות שלי. אני לא נהנה מזה", הוא מסביר.

הניסיון הראשון של המאירי בעולם הטלוויזיה, היה כשניהל את לוק והסוכנות לקחה חלק בהפקת התוכנית "הדוגמניות". במהלך 2006 חבר המאירי אל מי שטיפח אותו בלוק, מוטי רייף, ואל המפיק איתן אבוט (מבעלי אולפני מימד לשעבר) וביחד הם השיקו את חברת ההפקה אבוט-רייפ-המאירי.

* נכנסת לתחום ההפקה, כשהוא כבר ספג פגיעה משמעותית. לא חששת?

"אני מאוד אוהב טלוויזיה, ומאוד אוהב את העבודה שלי. אפשר לראות על תוכניות אם המפיקים שעומדים מאחוריהן אוהבים את מה שהם עשו, ואני חושב שזה ניכר שאנחנו אוהבים וגאים במוצרים שלנו. בכל פעם מחדש, כשמשודר פרק של אחת התוכניות שלנו, יש לנו סיפוק מקצועי וערכי".

אם, לתפישתו של המאירי, 2009 היתה "שנת ההתכנסות", הרי שהשנה הקרובה היא "שנת ההתפרשות". במקביל לעבודה על העונות החדשות של "הישרדות" ו"היפה והחנון", באבוט-רייפ-המאירי עובדים על הפקתם של מספר פרויקטים חדשים, ביניהם, סדרת דרמה מאת שחר ברלוביץ' (במאי "מסודרים") שתשודר בערוץ 10; דוקו-דרמה חדשה להוט בידור ישראלי - שתעקוב אחר צעירים וצעירות בניסיונם לכבוש משרות נחשקות בעולם התקשורת והבידור בארץ, שני סרטי קולנוע, מאת גל אוחובסקי ואיתן פוקס - שמיועדים למכירה ישירה בארה"ב, ואת הפרויקט הדוקומנטרי של לינור אברג'יל, שעוסק בתופעה של אונס נשים ברחבי העולם.

"הז'אנר העלילתי מאוד מעניין אותנו - במיוחד הדרמטי", אומר המאירי. "אני צופה כפייתי של דרמות - רכש ומקור - ותמיד ידעתי שכמפיק, אני רוצה לעשות דרמות בשלב מסוים".

* בעבר התייחסת לז'אנר הזה כ"נמתח על פני זמן רחב ולא תמיד רווחי להפקה". מה השתנה?

"כמו שידענו להביא למסך תוכניות ראויות בריאליטי, באותה צורה יש לנו מה לתרום בדרמה. כשדרמה עשויה נכון, היא יכולה גם לעשות טוב לנפש, גם להעביר מסרים חשובים וגם להביא רייטינג. לצערי, הדרמות והדוקו עדיין לא הצליחו להביא את הנתונים שהריאליטי משיג, אבל זה לא אומר שזה לא אפשרי. אני מתכוון לעשות את כל מה שאני יודע ויכול על מנת לגרום לדרמות שאנחנו מפתחים עכשיו להיות רווחיות לכולם. זאת המטרה המרכזית שלי השנה".

עם זאת, המאירי מודע לכך שתחום ההפקה הופך להיות מורכב יותר ויותר מבחינה כלכלית: "המודלים העסקיים צריכים להשתנות והם ישתנו. חלק ממה שיקרה עם המפיקים, זה שהם יצטרכו לקחת על עצמם יותר סיכון כלכלי ותזרימי. המודל המיושן של להציע לגופי שידור: 'קחו תוכנית, שלמו לנו עליה, ניקח את הרווח שלנו ושלום על ישראל', ייעלם בקרוב".

Add Guy as a friend

השעשועון האינטראקטיבי החדש של המאירי וסלקום יתרחש כולו בפייסבוק

יעד נוסף שהמאירי מתכוון לכבוש השנה, הוא החדירה לתחום הניו-מדיה. בתחילת פברואר תעלה לרשת, למשך שלושה שבועות, תוכנית אינטראקטיבית חדשה מבית היוצר של סלקום (באמצעות לוגיה) ובהפקת אבוט-רייפ-המאירי. בסלקום אומרים כי ההפקה תזכה להשקעה של למעלה מ-5 מיליון שקל ותייצר שעשועון מהפכני, שמשלב שידורים חיים מאולפן מיוחד, משתתפים שיתמודדו במשימות אתגריות והשתתפות של הגולשים. הפורמט החדש יתרחש כולו בפייסבוק. בדומה לחוזה העבודה בין חברות הפקה לגופי שידור, הזכויות על ההפקה בארץ שייכות לסלקום בבלעדיות, והזכויות על שיווק הפורמט בעולם נמצאות בשותפות.

"עד עכשיו, הניסיון שלי עם הניו-מדיה התבסס על יצירת מוצרים תומכים למוצר המסכי, כמו וילת המושבעים של 'הישרדות', ששודרה באורנג' טיים. במקרים מהסוג הזה, הטלוויזיה מזינה את האינטרנט, והאינטרנט מזין חזרה את הטלוויזיה. ההפקה שאנחנו עושים עכשיו עם סלקום, היא מוצר שעומד בפני עצמו. כשמייצרים תוכן לניו-מדיה, נשענים, כמובן, על ערכים טלוויזיוניים. אבל בזמן שהטלוויזיה מובנית על משבצות שידור קבועות ועל חוויית צפייה, בסלולר ובאינטרנט מדובר על שידור רציף, שמטרתו לייצר חוויית משתמש".

* תצליחו לשווק את הפורמט בחו"ל?

"בהחלט. אנחנו מרגישים שפיתחנו פורמט פורץ דרך, שמעלה מדרגה את מנגנון המעורבות וההשפעה של הצופים וייצור הרבה עניין בעולם. הרווחים העתידיים ממכירה לחו"ל הם חלק מהותי מהשיקולים שלנו, כחברת הפקה, להיכנס לפרויקט".

* התוכנית כולה מתרחשת בפייסבוק. אתה מאמין שפייסבוק עתיד להפוך למסך הטלוויזיה של הצעירים?

"בסופו של דבר, אנחנו נצפה בתכנים באמצעות 'מדיה סנטר', שיהיה מחובר למסך הטלוויזיה; ובמקום להעביר ערוצים, אנחנו נעביר פלטפורמות, בלחיצת כפתור".

* ואיפה אתה תהיה בעולם כזה, עוד כמה שנים?

"אני מקווה שנמשיך להיות גורם דומיננטי בשוק ההפקה הישראלי. המטרה שלנו היא לייצר תוכן, שיהפוך למותגים שנמצאים בבעלות מלאה שלנו. מותגים שאפשר לשווק אותם בעולם. תוכן הפך למצרך מבוקש לאינספור פלטפורמות. בחשיבה חכמה, נהפוך לספקי תוכן מובילים. ההתמחות חייבת להיות בטלוויזיה - כי זו הליבה - אבל חשוב להיות נוכח בכל המדיומים".