מנכ"ל ICQ אליאב משה: "אנחנו עדיין משמעותיים בשוק"

(עדכון) - חלוצת המסרים המיידיים מדשדשת הרחק מאחורי מסנג'ר ופייסבוק - אך המנכ"ל אליאב משה בטוח בגירסה החדשה של ICQ שהושקה היום, המאפשרת חיבור ישיר לעולם הרשתות החברתיות

"זה ממש לא נכון לומר ש-ICQ היא לא משמעותית. אנחנו עדיין במקום מצוין, ואני מאמין שמספר המשתמשים ב-ICQ יגדל ב-10% בשנה הקרובה" - כך אומר אליאב משה, מנכ"ל חברת המסרים המיידיים ICQ, בראיון ראשון ל"גלובס" מאז כניסתו לתפקיד במארס אשתקד. לדבריו, "המקום של ICQ עדיין רלוונטי גם בעידן הרשתות החברתיות".

* המסנג'ר הוא השחקן הפופולרי בשוק. לא מדובר בקרב אבוד עבור ICQ?

"ICQ היא חברה רווחית שנמצאת כבר 14 שנים בשטח, בזמן שחברות אינטרנט רבות נעלמו. היא תמשיך להיות אחת מתוכנות המסרים המידיים המובילות גם בעתיד. חשוב לזכור כי 95% מהמשתמשים ומהפעילות העסקית שלנו הם מחו"ל, ויש שווקים רבים שבהם אנחנו פופולריים מאוד".

הניסיון של ICQ להישאר רלוונטית, במציאות שבה שחקנים כמו טוויטר, YouTube ופייסבוק כבשו את לב המשתמשים על חשבון הנאמנות למוצר הוותיק, הביאה אותה היום (ב') להשיק גירסה חדשה לתוכנה - ICQ 7. הגירסה החדשה מיועדת ליצור חיבור ישיר בין התוכנה לבין עולם הרשתות החברתיות.

החידוש העיקרי בגירסה החדשה הוא כלי אגרגציה, שמאפשר לקבל במקום אחד את כל רשימת העדכונים מהחברים בפייסבוק, טוויטר או YouTube, וגם מאתר "מקושרים" הישראלי. כך, באמצעות לשונית נוספת יוכלו משתמשי השירות להישאר מעודכנים בפעילות של החברים שלהם בכלים חברתיים אחרים, ולהגיב ישירות מ-ICQ. לגירסה החדשה נוספו גם שורת סטטוס, כלי לשיתוף תמונות ופרופיל משתמש עשיר יותר.

הכיוון החברתי אליו הולכת ICQ הוא נכון, אם כי מגיע באיחור לא אופנתי. הפיצ'רים החדשים כבר מוצעים בשירותים פופולריים כמו Digsby ו-Pidgin, וגם במסנג'ר של מיקרוסופט, השולט בשוק המסרים המיידיים העולמי. אולם משה מדגיש את העובדה כי "הגולשים כבר אצלנו, אז הבנו שצריך לספק להם עוד כמה דברים ולהרחיב עבורם את החוויה".

עומדת למכירה

ICQ היתה חלוצה בתחום המסרים המיידיים, אולם כיום מספר המשתמשים הפעילים בה עומד על 42 מיליון איש בחודש. זאת בהשוואה ל-330 מיליון משתמשים במסנג'ר, 350 מיליון בפייסבוק וכ-70 מיליון איש בטוויטר.

* אולי ICQ איבדה רלוונטיות, לאור הפופולריות של פייסבוק וטוויטר?

"כולם מבינים היום שקיימות מספר דרכי תקשורת, ושהמסרים המיידיים יכולים לחיות בשלום לצד הרשתות החברתיות. יש הבדל בין תקשורת פומבית לתקשורת ציבורית, והגולשים צריכים את שני הסוגים".

לפי פרסומים בבלוגים, ICQ, שנרכשה על-ידי AOL לפני 11 שנה תמורת 407 מיליון דולר, נמצאת על המדף, כשהמחיר ש-AOL מעוניינת לקבל תמורתה מוערך ב-200-300 מיליון דולר.

"אני לא יכול להתייחס לשמועות, אבל הן מוכיחות שכי דובר בחברה פופולרית", אומר משה.

* ובכל זאת, המחיר המבוקש עבור ICQ מאכזב, אם נזכרים בעסקת המכירה.

"200 מיליון דולר זה הרבה כסף, אבל גם זה רק שמועה. ללא קשר ל-ICQ, המחירים של העסקאות היום לא דומים למחירים שאיפיינו את העסקאות טרום התפוצצות בועת הדוט.קום. היום המחירים יותר סולידיים ונסמכים על מודלים עסקיים ועל הכנסות בפועל".

* ומה לגבי גל הפיטורים ב-AOL? האם עתיד העובדים הישראליים יושפע מכך?

"לא מתוכננים שינויים בפעילות בישראל. נהפוך הוא - יש לנו כמה משרות פנויות".

ICQ מעסיקה 120 עובדים בישראל ופעילה ב-9 מדינות, בהן רוסיה, גרמניה ואוקראינה.

"הפעילות שלנו בישראל היא רק קצה הקרחון. מסרים מיידיים זה כלי מקומי, ובכל שוק הוא פועל אחרת. אנחנו עושים לוקליזציה בכל שוק ושוק. ב-2010 אנחנו מתכננים להיכנס לשתי מדינות נוספות באירופה", אומר משה.

לנוכח החדירה המתמשכת של מכשירי הסלולר החכמים, ICQ מוצעת בין היתר גם כאפליקציית iPhone ובלקברי, כש"המטרה היא להגיע לכ-2 מיליון משתמשים, שיבקרו ב-ICQ דרך המכשירים הסלולריים", אומר משה, ומסכם כי "קודם כל, נגדיל את קהילת משתמשי ICQ בסלולר, ורק אז נפעיל מודל של פרסום. ה-ICQ של 2010 יהיה יותר ויראלי מבעבר".