123 אלף שקל לעובדת שעבדה חודש וחצי ופוטרה בשל הריונה

העובדת עבדה בחברת "נאמן ייעוץ והכוונה לגיל הזהב", ופוטרה 3 ימים לאחר שדיווחה על הריונה ■ מנכ"ל החברה העיד בגילוי כי "אם הייתי יודע מראש שהיא בהריון, לא הייתי מגייס אותה לתפקיד הספציפי הזה"

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב פסק פיצוי בסך 123 אלף שקל לעובדת שעבדה חודש וחצי בחברת השמת עובדים סיעודיים אצל קשישים, ופוטרה 3 ימים לאחר שדיווחה על הריונה.

מנכ"ל חברת "נאמן ייעוץ והכוונה לגיל הזהב" ובעליה, אבשלום מנחמי, העיד בגילוי כי "אם הייתי יודע מראש שהיא בהריון, לא הייתי מגייס אותה לתפקיד הספציפי הזה".

סגנית נשיאת בית הדין, השופטת לאה גליקסמן, קבעה כי מועמדת לעבודה אינה חייבת לגלות כי היא בהריון, אלא בנסיבות חריגות כגון היעדר אפשרות לבצע את התפקיד בתקופת ההריון, או כשמדובר בעבודה לתקופה קצובה וקצרה. ואולם, "אין די בכך שההיעדרות תיצור קושי או תטיל נטל כלכלי על המעביד, כגון הצורך להכשיר עובדת חלופית, שכן הנטל לשאת באלה מוטל על המעביד מכוח החקיקה, וזאת כאיזון לעיקרון השוויון".

במקרה זה נדחתה טענת החברה, לפיה העבודה עלולה לסכן את האם והעובר כיוון שהיא כרוכה בין השאר בעלייה במדרגות למשרדי החברה, שכן נקבע כי לא הוכח כי "אישה בהריון אינה מסוגלת לעלות ולרדת 35 מדרגות מספר פעמים ביום".

עוד נקבע כי העובדת פוטרה רק בשל הריונה, ונדחתה הטענה כאילו היא פעלה תוך תכנון מוקדם וקר-רוח, תוך הסתרת פרטים רלוונטיים.

מאחר שהפיטורים נעשו בחוסר תום-לב, נקבע כי החברה הפרה את חוזה העבודה, ולפיכך נפסק לעובדת הפסד שכר לתקופה שעד הלידה, פיצוי בעד הפרשי דמי לידה, הפסד שכר עבור 75 יום עד אחר הלידה וכן 50 אלף שקל בגין עוגמת-נפש.

העובדת יוצגה על-ידי עו"ד שיר-אל נקדימון מהפורום המשפטי של שדולת הנשים. (עב' 10355/06).