הציבור לא ממש מטומטם

מדוע פותח החיסון בהליך מזורז, ואיך אושר לשימוש בכל האוכלוסיה בהליך מזורז יותר

למרות המאמצים העילאיים שקיימו ממשלות ברחבי העולם לגלות דאגה ואחריות לאזרחיהן, רבים מעדיפים שלא להחדיר לגופם את החיסון נגד שפעת החזירים שמשווק בימים אלה, חינם אין כסף, בכול המדינות המתוקנות.

בשל העדר היענות הגיעה ממשלת גרמניה להסדר עם יצרנית התרופות על הקטנת כמות החיסונים שתשלם עבורם ב-30%. הגרמנים ביקשו להקטין את ההזמנה עוד יותר, ב-50%, ושני הצדדים נאלצו להתפשר. מדינות רבות נוספות נותרו עם מלאי חיסונים שהזמינו בשיא הבהלה בחודשי הקיץ, ועכשיו אין להם דורש.

הליך אישור החיסון נגד שפעת החזירים לשימוש המוני מנוגד לכל הנהלים המקובלים ברשויות הבריאות המובילות בעולם - ה-FDA בארה"ב וה-EMEA באירופה. התהליך המקובל לאישור תרופה מסחרית לשימוש המוני אורך הרבה מאוד שנים, דורש שלל ניסויים קליניים בכמה קבוצות של בעלי חיים, בבני אדם ואפילו בילדים. ועדות רפואיות מיוחדות שבות ומתכנסות כדי לדון במידת היעילות של התרופה, תופעות הלוואי הקשורות בה ובסכנות שטמונות בשימוש לא ראוי.

בכל ניסוי כזה משקיעות חברות התרופות עשרות מיליוני דולרים, כשכלל לא מובטח להן שבסופו של דבר התרופה תאושר לשיווק המוני ושאכן ניתן יהיה להחזיר את ההשקעה האדירה בפיתוח. הליך האישורים עצמו הוא תעשייה בפני עצמה שמפרנסת שלל יועצים, סוכנים, מומחים ועורכי דין שגובים כולם סכומי עתק.

וראו זה פלא, החיסון נגד שפעת החזירים פותח בהליך מזורז, ובהליך מזורז עוד יותר ויוצא דופן באופן מפתיע, שלא לומר תמוה, אושר לשימוש בכל קבוצות האוכלוסייה. חודשים ספורים בלבד חלפו מהרגע שבו התגלתה המחלה, הנגיף שגורם לה בודד וזוהה, פותח נגדו התרכיב לחיסון, ועד לרגע בו הוא מונח לפתחם של כ-ו-ל-ם מוכן להזרקה לתוך גופם של מיליארדי בני אדם. עם אדג'ובנט או בלעדיו.

שני התרחישים האלה נוגדים אחד את השני ואינם יכולים להתקיים יחד. אם ניתן לאשר תרופה תוך חודשים בודדים יתכבדו הרשויות ויעשו כן, וכך ירדו מחירי התרופות במאות אחוזים - כן, גם תרופות מצילות חיים. סל הבריאות יתרחב ורבים יזכו לטיפול רפואי ראוי ללא שיקולים כספיים.

אם לא ניתן לאשר תרופה תוך חודשים, יש לצפות מארגוני בריאות בינלאומיים, רשויות תרופות וממשלות, שלא יסחפו אחרי תקשורת סנסציונית כדי להיות פופולאריים. יש לצפות כי אלו יקבעו מדיניות שקולה הגיונית ומקצועית ויעמדו מאחוריה. מכיוון שברגע האמת מסתבר, שהציבור הרבה יותר חכם מהממשלות והארגונים שאמונים על שמירת שלומו.

הכותב הוא עורך חדשות החוץ בערוץ 2