סאנדיי תקים מערכת פוטו-וולטאית בקיבוץ יד נתן בכ-100 מיליון שקל

העסקה נסגרה ימים ספורים לאחר שסאנדיי הודיעה על עסקה בהיקף דומה עם קיבוץ צאלים להקמת תחנת כוח פוטו-וולטאית

עסקה נוספת להקמת חווה פוטו-וולטאית בהספק של 5 מגוואט לסאנדיי: אינטגרטורית האנרגיה הסולארית חתמה על עסקה עם מושב יד נתן בנגב. במסגרת העסקה תוקם מערכת לייצור חשמל פוטו-וולטאי בשטח של מחצבה נטושה על פני 130 דונם. עלות ההקמה מוערכת ב-100 מיליון שקל.

כחלק מניסיון להתמודד עם סוגיית ייעוד הקרקע, אחד הגורמים העיקריים המעכבים הקמה של מערכות סולאריות בהספקים של 5 מגוואט, סאנדיי מתעתדת להקים מערכות בשטחים מופרים. על-פי הגדרת מינהל מקרקעי ישראל, קרקע מופרת היא קרקע שנעשה בה שימוש שיש בו משום פגיעה במרקם, בתכונות או באיכות הקרקע. השטחים המופרים שאליהם מכוונת סאנדיי הם מאגרי מים ומתקנים הנדסיים, ומטרתה היא להימנע ככל הניתן משימוש בשטחים בעלי פוטנציאל חקלאי.

השטח המיועד - המחצבה הנטושה ביד נתן - שימש במהלך השנים, בין השאר, לאגירת אשפה לא מוסדרת ולכריית חול לא חוקית. כתוצאה מכך הפך המקום למפגע בטיחותי, אסתטי ובריאותי. מסאנדיי נמסר כי הפיכת השטח לתחנת אנרגיה סולארית תסיר את המפגע.

העסקה נסגרה ימים ספורים לאחר שסאנדיי הודיעה על עסקה בהיקף דומה עם קיבוץ צאלים להקמת תחנת כוח פוטו-וולטאית בהספק של 5 מגוואט על מאגר המים שבשטח הקיבוץ, בעלות דומה של 100 מיליון שקל. לפי ההסכם, לקיבוץ צאלים יש אופציה להשתתף במימון המערכת ולהגיע להחזקה של עד 50% בתחנת הכוח.

במקרה של קיבוץ צאלים, ייעוד השטח כבר אושר על ידי רשויות התכנון למתקנים הנדסיים, ולפיכך צפוי לקבל את ההיתרים הנדרשים מהגופים הרגולטורים והסטטוטוריים בהקדם. סאנדיי מתכננת להתחיל בתהליכי הרישוי להקמת המתקן מיידית, וצופה כי במידה שכל האישורים להקמתו יתקבלו השנה, כבר ב-2011 יספק המתקן חשמל סולארי לרשת החשמל הארצית.