היום: בחירת סנטור אחד עלולה להכריע את גורל מהפך אובמה

מסצ'וסטס בוחרת היום יורש/ת לסנטור טד קנדי, והמושב, שפעם נחשב רכוש של הדמוקרטים, עשוי לעבור למפלגה היריבה ■ הגוש הדמוקרטי בסנט עלול לאבד רוב מיוחס שחסם כל התנגדות רפובליקנית לנשיא ■ על כף המאזניים: הרפורמה במערכת הבריאות והרגולציות על המערכת הפיננסית

מסצ'וסטס בוחרת היום (ד') יורש לסנטור הדמוקרטי טד קנדי, שמת אשתקד מגידול במוח, והתוצאה עלול להכריע את גורל מהפך אובמה, או, יותר במדויק, את יכולתו של הרוב הדמוקרטי בסנט להוסיף ולסכל כל התנגדות רפובליקנית ליוזמות הנשיא. על כף המאזניים מונחים גורלות הרפורמה במערכת הבריאות ואכיפת רגולציות על המערכת הפיננסית, שניים ממיזמי התחיקה החשובים ביותר במצע של אובמה ומפלגתו. הסקרים מנבאים רעות לבית הלבן.

שני המתמודדים על מושבו של קנדי הם הדמוקרטית מרתה קוקלי, התובעת הכללית (שרת המשפטים) של מסצ'וסטס, שעד לפני פחות משבועיים נחשבה כזוכה ודאית, וסקוט בראון, רפובליקן שמרן, שהצליח לסגור פער גדול מול קוקלי לא רק בגלל הכריזמה שלו ופרצופו הפוטוגני אלא גם, אם לא בעיקר, בגלל הקמפיין הכושל של קוקלי, שהאמינה כי הניצחון מונח בכיסה, ולא השקיעה הרבה מעצמה או ממשאביה כדי לחזר אחר הבוחרים.

סקרי דעת הקהל העדכניים ביותר מאותתים שהמועמד הרפובליקני הולך ומתחזק מדי יום. מושבו של קנדי נחשב עד לעת האחרונה רכוש דמוקרטי שאינו שנוי במחלוקת. לאחר כל, הסנטור המנוח החזיק בו 46 שנים ומסצ'וסטס היא אחת מהמדינות הליברליות ביותר ברפובליקה. עתה נראה המושב הזה, במקרה הטוב ביותר, מתנודד, ולפי כמה מהסקרים מצטיירת באופק תבוסה היסטורית של המועמדת הדמוקרטית. סקר של אינסיידר אדוונטאג', שנערך ביזמת אתר האינטרנט המשפיע "פוליטיקו", מראה שבראון מוביל עם 52% בהשוואה ל-43% למועמדת הדמוקרטית.

אנליסטים אומרים, כי חשיבות הבחירות חורגת מהזירה הפוליטית הפנימית של מסצ'וסטס. הן משמשות ברומטר להלך הרוח הלאומי, סקר מוקדם שמודד את שביעות הרצון, או מורת הרוח, של האומה כולה מתפקודו של אובמה, ובמיוחד ממאמציו הבלתי נלאים לקדם את הרפורמות במערכת הבריאות, ובמשתמע מביצועיהם של המחוקקים הדמוקרטיים בקונגרס.

עתה נהנים הדמוקרטים מרוב של 60 מושבים (מתוך 100) בסנט ולפי תקנות הבית הם יכולים לסכל כל מאמץ רפובליקני ליזום פיליבאסטר, כלומר למשוך דיון על חקיקה מסוימת עד אין סוף. בחירת סנטור רפובליקני במסצ'וסטס תהפוך את הרוב המיוחס לרוב רגיל ותאפשר לסיעה הרפובליקנית לתקוע מקלות בגלגלי הממשל, כפי שהיא מנסה לעשות, עד עתה בהצלחה מוגבלת, מאז יומו הראשון של אובמה בבית הלבן.

באווירה הפוליטית הרעילה ששוררת עתה בוושינגטון, הסיכוי לבניית קואליציות, כלומר לעריקה של סנטור רפובליקני למחנה הדמוקרטי או להיפך, כמו בכל דמוקרטיה מתפקדת, הוא כמעט אפסי, ולכן יש חשיבות קרדינלית כל כך אפילו למושב אחד בסנט של 2010: 60 מושבים הם רוב מנצח, 59 - רוב מקרטע.

הדמוקרטים מתחילים אפוא להזיע. האסטרטגים שלהם תמהים האם הנשיא והמפלגה שגו בקריאת המפה הלאומית. האם באמת היה נבון לדחוף את הרפורמות במערכת הבריאות בעיצומו של משבר פיננסי חריף עם אבטלה שאינה מצליחה לרדת מרף של 10%? כל הסקרים הארציים מצביעים על כך שהאבטלה, לא שירותי הבריאות, נמצאים עתה בראש מעייני הבוחרים. הנשיא אובמה, שעדיין נהנה מפופולריות רבה מאוד במסצ'וסטס, והנשיא לשעבר קלינטון, שמככב זה מכבר בצמרת חביבי הציבור האמריקני, יצאו שלשום (א') לשליחות של הרגע האחרון במסצ'וסטס במאמץ להצלת המועמדת הדמוקרטית.

מבחינתם, הבעיה היא שהם נתפסים כחלק מהממסד, בעוד שהמועמד הרפובליקני מציג עצמו כדוד שמתמודד עם גוליית של הממסד הדמוקרטי, טקטיקה שלפחות לפי הסקרים מוכיחה את עצמה. לכך יש להוסיף את השחיקה הדרמטית בתמיכה באובמה בקרב בוחרים לבנים עצמאיים, כלומר כאלה שאינם מזהים עצמם כדמוקרטים או רפובליקנים, ואת הפופולריות הגואה של התנועה הפופוליסטית נגד הממשל בכלל ונגד אובמה בפרט, שחורטת על דגלה שקיות תה, כתזכורת למאבקם של תושבי הקולוניות הבריטיות באמריקה נגד כוחות הכתר האנגלי.

אם המגמות האלה יימשכו עד נובמבר 2010, המועד שבו ייערכו הבחירות לכל בית-הנבחרים ולכשליש מהסנט, הרוב של הדמוקרטים בשני הבתים עלול להצטמצם משמעותית ועמו גם סיכוייו של אובמה להגשים את מצע הבחירות שלו.