כמה כסף להשקיע בחופשה?

חופשה המשרתת את מטרתה היא זו שההוצאה בגינה ממומנת ללא צורך בהלוואה

רוב המשפחות רואות בחופשה הוצאה בלתי צפויה. מה לא צפוי בדבר שקורה פעם בשנה?

רובנו מכירים את הריטואל. אנו עובדים יותר מדי שעות על חשבון הזוגיות, מתפשרים על זמן האיכות שלנו עם ילדינו, מוותרים על כושר גופני וכדומה. אנו מחזיקים מעמד. בקושי אמנם, אבל מחזיקים.

עוד לא דיברנו על ההיבטים הנוספים של מירוץ העכברים - לשלם את החשבונות, להספיק לקחת את הילד לחוג, לא לשכוח את החתונה של החבר מהעבודה ועוד.

פעם או פעמיים בשנה אנו מרגישים שאם לא נצא מיד לחופש, פשוט נתפרק. אנו מנצלים את חול המועד, אורזים את המשפחה במזוודה ממש גדולה ויוצאים למלון. אז נכון שגם שם צריך להרגיע את התינוק, לעניין את המתבגר המשועמם ולהספיק לראות אתר תיירות מומלץ במיוחד, ונכון שקצת קשה לישון עד מאוחר כמו שחלמנו - אבל לפחות לרגע אחד אנו מחוץ לשגרה. אנו שואפים כמה שיותר אוויר אחר לפני שצוללים שוב.

קצת נתונים: החופש הזה, שאנחנו ממש זקוקים לו, עולה למשפחה בת 4 נפשות בין 8,000 ל-20,000 שקל בממוצע, עבור 4-5 לילות של שיכרון חושים.

ניסיוני מלמד כי ההוצאה עבור חופשות שכאלה מהווה את אחת הסיבות המרכזיות לנטילת הלוואות קצרות מועד מהבנק. הלוואות אלה מצטיינות בריבית גבוהה והחזר חודשי גבוה שאחראים ישירות להגדלת המינוס והדאגות.

משום מה, אצל רוב המשפחות מופיעה ההוצאה הזאת תחת סעיף "הוצאות בלתי צפויות". מה לא צפוי בדבר שקורה פעם פעמיים בשנה באופן קבוע?

חשוב להבין: חופשה שמזינה אותנו לזמן קצר בלבד, מסבכת אותנו כלכלית ומגדילה באופן בולט את דאגותינו הפיננסיות, אינה חופשה שמייצרת חופש אמיתי. היא חלק מאותו ריטואל משעבד שמונע מאיתנו חוויית חופש אמיתית ומרחיקה אותנו מליצור עצמאות כלכלית משוחררת מדאגות בלתי פוסקות.

אפשר להתאוורר אחרת

חופשה אמיתית המשרתת את מטרתה היא חופשה שההוצאה בגינה ממומנת ללא צורך באשראי נוסף (כולל כרטיס אשראי).

מה המשמעות? גובה ההוצאה השנתית בגין חופשה משפחתית יהיה הסכום שאנו מסוגלים לחסוך במהלך השנה, לאחר ההוצאות השוטפות וכן חיסכון מספק לעתיד. מסוגלים להפריש כל חודש 300 שקל על-פי הכלל הנ"ל? הרי שתקציב החופשה יהיה 3,600 שקל. נשמע מעט מדי? ייתכן. כבר אמרו אבותינו: "זה מה יש".

אז איך בכל זאת תוכלו לצאת מהשגרה ולהתרענן? הנה רעיון: הילדים בגן, סבא וסבתא לוקחים אותם הביתה ומבלים איתם עד שעת השינה, אתם ביום חופש, יוצאים לפיקניק רגוע ביערות הכרמל, בצהרים עוצרים לצימר פשוט ל-3 שעות שכולל מנוחה ומקלחת טובה, עוצרים לקפה וסלט במקום כייפי וחוזרים בזמן להשכיב את הילדים. עניין של 250 עד 300 שקל. עכשיו תחשבו, יום שכזה כל חודשיים ייתן לכם רענון גדול במחיר קטן.

רוצים לצרף את הילדים? קדימה. יומיים-שלושה בבית הארחה קיבוצי, המון טיולים בטבע, יום שלם על גדות הירדן, מדורה אמיתית עם תפוחי-אדמה. עניין של 2,000 שקל פלוס-מינוס. חופש אמיתי בכסף קטן. פעמיים בשנה ותוסיפו את החופשות הזוגיות מהסעיף הקודם. כל הסיפור - 300 שקל לחודש.

חייבים גם חו"ל? עימדו בכלל החופש האיכותי במשך שנתיים, ותוכלו לצאת גם לחופש כזה בלי לחזור לשעבוד כלכלי.

שיהיה חופש... אמיתי.

הכותב הוא מנחה התכנית "משפחה חורגת", מנכ"ל חברת האימון "תות תקשורת ותוצאות".