האטה בהיי-טק? הייצור עלה רק ב-3.4% בספטמבר-נובמבר

נתוני הלמ"ס מעידים על עלייה בייצור התעשייתי ובפדיון המסחר והשירותים בנובמבר, אך בקצב מתון יותר ■ רונן מנחם ממזרחי טפחות: "הנתונים מציבים מספר תמרורי אזהרה, לפחות בראייה למחצית הראשונה של 2010"

הייצור התעשייתי בישראל עלה ב-0.4% בחודש נובמבר (בהשוואה לנובמבר 2008), לאחר עלייה של 0.5% בחודש אוקטובר. כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. למרות העלייה בייצור התעשייתי, יש לציין כי העלייה התמתנה לראשונה מאז יולי 2009.

במבט תלת-חודשי, נתוני המגמה של הלמ"ס מצביעים על עלייה של 5.8% בייצור התעשייתי בחודשים ספטמבר-נובמבר, בהשוואה לחודשים המקבילים ב-2008. זאת, לעומת עלייה של 4.5% בייצור התעשייתי בחודשים יוני-אוגוסט 2009.

הייצור בענף ההיי-טק עלה ב-3.4% בחודשים ספטמבר-נובמבר, לעומת עלייה של 2.4% בחודשים יוני-אוגוסט. למרות הנתון המעודד, יש לזכור כי בחודשים אוגוסט-אוקטובר עלה הייצור בהיי-טק ב-11.6%, כך שהנתון החודש מעיד על התקררות בענף.

"נתוני הלמ"ס מצביעים על המשך עלייה, אך ניתן למצוא בהן מספר נקודות חולשה בראייה עתידית", אמר רונן מנחם, אסטרטג ההשקעות הראשי בבנק מזרחי טפחות. "לכאורה, קצב הגידול התלת-חודשי בייצור התעשייתי, המחליק סטיות חודשיות, ממשיך להימצא בקו עלייה. ואולם, בהשוואה לנתוני הלמ"ס בחודש הקודם, תוקנו הנתונים משמעותית כלפי מטה, בדגש על ההיי-טק שקצב ההתרחבות שלו הצטמצם משיעור דו-ספרתי לעלייה חד ספרתית נמוכה. משום שבנק ישראל קובע שגידול התוצר מובל על ידי הביקוש לייצוא, התפתחות זו אינה מעודדת ומצריכה זהירות בהסתכלות עתידית. הנתונים מציבים מספר תמרורי אזהרה, לפחות בראייה למחצית הראשונה של 2010".

נתונים נוספים שפרסמה היום הלמ"ס מעידים גם הם על התרחבות הפעילות הכלכלית במשק בחודש נובמבר, אם כי בקצב מתון יותר בהשוואה לאוקטובר. מדדי פדיון בענפי המסחר והשירותים הראו על עלייה של 0.3% בנובמבר (נתוני מגמה), לאחר עלייה של 0.4% באוקטובר ובספטמבר. בחודשים ספטמבר-נובמבר עלה הפדיון ב-4.7%, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2008.

בתוך כך, מדד מלניק לבחינת מצב המשק עלה ב-0.4% בדצמבר, התמתנות מהותית לעומת עלייה של 0.8% בכל אחד מהחודשים נובמבר ואוקטובר. פרופ' רפי מלניק, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה, אמר כי "האינדיקטורים השוטפים מצביעים על התייצבות ברמה שנרשמה בחודש הקודם, לאחר עלייתם מהשפל עליו דווח במחצית הראשונה של 2009. הביקושים המקומיים ממשיכים להוביל את ההתאוששות הכלכלית ולמרות עליית מדד הייצור התעשייתי, נראה שהביקושים מחו"ל טרם חזרו לרמה מספקת לגרימת תנופת הייצוא".