הצילום הביתי עולה מדרגה

יצרניות המצלמות הדיגיטליות חוששות מטלפונים חכמים ומעלות את הרף הטכנולוגי

עניים מודאגות רבות יעקבו השנה אחר השקת דור המוצרים החדשים של אפל, ובעיקר אחר התקדמות הדור הבא של ה-iPhone. ברשימת המודאגים לא נמצאים רק המתחרים המוכרים מעולם הטלפונים הניידים, אלא גם כמה מבכירי ענף המצלמות הדיגיטליות בעולם.

בענף המצלמות יודעים היטב שאם יש טלפון אחד שיכול לפגוע בנישה המשגשגת של המצלמות הדיגיטליות, זהו ה-iPhone. יכולות הצילום של ה-iPhone היו שוליות עד כה, אפילו בקנה מידה של טלפונים מקובלים. אבל אם אפל תבחר לשלב בדור הבא של המכשיר שבבים של 12 מגה-פיקסל או הסרטת וידיאו באיכות HD, שכמותם קיימים כיום במספר טלפונים מתחרים - זה עלול לכווץ את שוק המצלמות באופן דומה למה שעשה ה-iPhone לשוק נגני mp4 ולשוק מכונות המשחק הניידות.

מעלים את רף הצילום

יצרניות המצלמות מנסות להיערך לתרחישים כאלה ולהעלות את הרף הטכנולוגי של המצלמות לרמה שתעניק להן יתרון מול האיומים העתידיים מצד הטלפונים החכמים. בתערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES, שהתקיימה החודש בלאס-וגאס, הוצגו לא פחות מ-45 דגמים חדשים ומחודשים של מצלמות במחירים של 150 עד 400 דולר.

ל-70% מדגמים אלה יש רזולוציית צילום טבעית של 14 מגה-פיקסל ומעלה. ל-29 מהדגמים החדשים יש גם יכולות צילום וידיאו באיכות HD של 720p ויותר. בנוסף, רבים מהמצלמות החדשות כוללות אלגוריתמים מתקדמים לדחיסת מידע, שמאפשרים להשתמש בהן כמצלמות וידיאו איכותיות לכל דבר.

סוני לא הסתפקה גם בזה, וציידה את מצלמת הדגל הקומפקטית החדשה שלה, סייברשוט HX5, באפשרות לצלם סרטי וידיאו באיכות HD מלאה, לצורך הקרנה ישירה על מסך HD מלא ביתי או צריבה על תקליטור בלו-ריי.

הפלא הקטן של סוני כולל גם מערכת GPS מובנית עם יכולת סימון גיאוגרפי של תצלומים; מצפן דיגיטלי; זום פי 10; מיקוד אוטומטי בעת צילום עצמי; ומצב פנורמה בתנועה, שמאפשר לצלם סצנה רחבה בתנועה אחת מהירה של המצלמה. המוח האלקטרוני של המצלמה יודע אפילו לזהות עצמים שזזים בתוך התמונה בעת הצילום הפנורמי, ולפצות על כך.

העלאת הרף הטכנולוגי בתחום הווידיאו דורשת התקדמות מואצת בתחומים נוספים. כדי לטפל בקבצים הגדולים שיוצר צילום וידיאו באיכות HD, מתחילות היצרניות לעבור לפורמטים מתקדמים יותר של כרטיסי זיכרון.

ב-CES הציגו קנון ופנסוניק מצלמות שתומכות בכרטיסי SDXC, שלהם יכולת אחסון תיאורטית של עד 2 טרה-בייט, המאפשרת שמירה של עד 480 שעות של וידיאו באיכות HD.

בינתיים, שיקולי מחיר וטכנולוגיה מגבילים את נפח האחסון, והכרטיס המתקדם ביותר מסוג זה, שחשפה פנסוניק ב-CES הוא בעל נפח אחסון של 64 ג'יגה-בייט "בלבד".

מחקים את הטלפונים החכמים

מיון ואיתור של עשרות אלפי תמונות סטילס וקטעי וידיאו שכרטיסים כאלה יכולים להכיל הוא אתגר טכנולוגי נוסף. הפיתרון שהציגה אולימפוס בדור החדש של מצלמות המיו הקומפקטיות שלה הוא סימון ומיון אוטומטי של תמונות גם לפי זיהוי פני האוביקט המצולם, וגם לפי זיהוי מיקום הצילום בדגמים המצויידים ב-GPS.

יצרניות אחרות מנסות להתקדם צעד אחד לפני הטלפונים החכמים, במסגרת התפיסה שאם אי-אפשר להילחם בהם - כדאי לחקות אותם. סמסונג, למשל, הציגה דגם חדש של מצלמה, CL80, שמזכיר בעיצובו ובתכנונו את הטלפונים החכמים שלה מסדרת אומניה, למעט היכולות הטלפוניות.

המצלמה החדשה שטוחה, מצוידת במסך מגע בגודל 3.7 אינץ' בטכנולוגיית LCD, אורגני עם היזון חוזר ברטט לאצבעות. בנוסף, היא כוללת תפריטי אייקונים, ניתנים לדפדוף, תמרון וארגון אישי, באמצעות האצבעות, ממש כמו בטלפון חכם. וחוץ מזה, המצלמה כוללת גם אפשרות להעלאת קבצים לאינטרנט, גם באמצעות בלוטות' וגם באמצעות רכיב WiFi. כל זאת, בשילוב צילום באיכות HD, זום אופטי של פי 7 ועוד.

מחסום טכנולוגי נוסף שנשבר השנה הוא שילוב של צילום בהילוך סופר-איטי במצלמה קומפקטית. בינתיים, הבכורה שייכת לקסיו, שהדגם החדש שלה, EX-FH100, שומר על מידות של מצלמת כף-יד סטנדרטית, אך מאפשר צילום וידיאו בקצב של עד 1,000 פריימים לשנייה, לצורך הנצחת אירועים ותהליכים מהירים וצפייה בהם בהילוך איטי.

המצלמה של קסיו מאפשרת צילום תמונות סטילס של אירועים כאלה בקצב של עד 40 פריימים לשנייה, אם כי הרזולוציה במצב כזה מוגבלת ל-9 מגה-פיקסל, ורצף הצילום מוגבל לעד 30 תצלומים. כל זה מגיע עם עדשה רחבה (זום פי 10) ושלל ביצועים נוספים. שיווק המצלמה יחל באפריל, והיא תעלה כ-350 דולר.

ואם כל אלה לא מצליחים לרגש עדיין את חובבי הגאדג'טים, אולי משקפי-מצלמה לחובבי סקי יצליחו. בתוך מסגרת המשקפיים מוטמעת מצלמה דיגיטלית זעירה לתמונות סטילס בתנועה ברזולוציה של 5 מגה-פיקסל. למצלמה יש גם יכולת צילום וידיאו בקצב של 30 פריימים לשנייה עם פס קול, על כרטיס SD בנפח של עד 16 ג'יגה-בייט.

משקפי המצלמה הללו עולים כ-150 דולר, והיצרנית מבטיחה לשווק לקראת הקיץ גם משקפי צלילה עם ביצועים דומים, עמידות במים לעומק של עד כ-3 מטרים. את זה, למשל, ה-iPhone לא יכול לעשות.