שטראוס, אסם וקוקה-קולה לא יוכלו להתאגד נגד שופרסל

יצרני המזון טוענים כי העברת הסדרנות לידי שופרסל תעניק לה כוח בלתי מידתי, אולם רשות ההגבלים רואה בהתאגדות קרטל ■ היצרנים לא הופתעו מההחלטה המסתמנת ■ ספק גדול: "כולם כרגע מדברים עם שופרסל"

רשות ההגבלים העסקיים לא תאפשר שיתוף-פעולה בין הספקים לצורך מאבק משותף בשופרסל - כך מעריכים גורמים בתחום ההגבלים העסקיים, בהתייחס לבקשתם של הספקים הגדולים מהממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, לתת להם פטור מאישור הסדר כובל לצורך מאבק משותף מול שופרסל בנושא הסדרנות.

לפני כחודש פנה איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים בבקשה לאפשר ליצרני המזון להתאגד לצורך ניהול משא-ומתן כגוף אחד מול שופרסל, בעקבות החלטתה לבצע בעצמה את סידור המדפים, במקום שהספקים יבצעו את סידור המדפים כל אחד באמצעות הסדרנים שלו.

בפנייתם לקן טענו יצרני המזון כי העברת הסדרנות לידי שופרסל תעניק לה כוח בלתי מידתי, זאת לא רק בגלל כוחה של שופרסל בשוק, אלא גם בשל העובדה שהיא חזיקה ב-1,000 מוצרים תחת המותג הפרטי "שופרסל". הספקים הביעו חשש כי שופרסל תנצל את הסדרנות כדי להבליט את המותג הפרטי שלה על חשבון המוצרים שלהם.

בפנייה לממונה טוען האיגוד כי מהלך העברת הסדרנות "עלול להביא לפגיעה בלתי הפיכה ביצרני המזון, ובמיוחד ביצרני המזון הבינוניים והקטנים. הפגיעה צפויה להיות אנושה עוד יותר בשל הפער האדיר במאזן הכוחות בין שופרסל לבין כל אחד מהם, הן בהיבט כלכלי ישיר והן בכל הקשור לשמירה על המותג וערכו".

אכזבה קשה

יצרני מזון גדולים וקטנים הביעו היום (ג') בפני "גלובס" אכזבה קשה מהחלטתה המסתמנת של הממונה על ההגבלים העסקיים לדחות את בקשת ההתאגדות שהגיש איגוד המזון.

"חבל שכך המדינה מתייחסת לבקשה. מן הראוי היה שמול הכוח של שופרסל יעמוד איגוד חזק שיגן על הספקים הקטנים והבינוניים שלא יכולים לעמוד מול שופרסל", אמר היום ל"גלובס" אחד הספקים. יחד עם זאת, חלק מהספקים לא הופתעו מההחלטה המסתמנת. "אני לא מופתע כי אני מכיר את משרד הממונה", הגיב אחד הספקים.

"כולם כרגע מדברים עם שופרסל. ההחלטה אינה דרמטית, כי כל הספקים הגדולים ידעו שיש סבירות לא קטנה שהבקשה תידחה, ולכן גם כולם מדברים עם שופרסל. כרגע המצב הוא שכמעט כל ספקי הנון-פוד הגיעו להסכמים עם שופרסל, אבל בתחום המזון עדיין לא נסגרו הסכמים. אני מניח שזה עניין של חודשיים-שלושה עד שרוב הספקים יסכמו את הנושא", אומר ל"גלובס" ספק גדול בשוק.

יצויין כי לאחר הגשת בקשת ההתאגדות, ביקשה הממונה על ההגבלים העסקיים מאיגוד המזון הבהרות לגבי הבקשה. בין היתר ביקשה הממונה לברר את מי צפוי איגוד המזון לייצג. במכתב התשובה שהעביר האיגוד נטען כי הרעיון הוא שתהיה נציגות של הספקים הגדולים והקטנים בראשות יו"ר האיגוד ומנכ"ל שטראוס ישראל, גדי לסין. עוד ביקש האיגוד במכתב לנצל את החודשים הקרובים להידברות בין הצדדים ולא לביצוע מהלכים חד-צדדיים על-ידי שופרסל.

"המצאה ישראלית"

למרות כל הטיעונים, ואף שהרשות מודעת לכוחה של שופרסל, על-פי ההערכות היא לא תאשר לספקים להתאגד לצורך המאבק האמור - התאגדות שבה היא רואה קרטל.

רשות ההגבלים גיבשה בזמנו הסדר מול הספקים הגדולים בנושא הסדרנות, המטיל עליהם מגבלות שונות. זאת בתום חקירה פלילית שניהלה בנושא.

לדברי גורמים המומחים להגבלים עסקיים,"רשות ההגבלים לא אהבה מעולם את הסדרנות העצמאית של הספקים הגדולים. מבחינת הרשות זה נותן כוח לספקים הגדולים לדחוק את רגלי הספקים הבינוניים והקטנים. כשאתה נותן לספקים הגדולים לסדר, זה נשאר בעצם מועדון סגור. זו המצאה ישראלית שלא קיימת בשום מקום בעולם. מבחינתה של הרשות, סידור המדפים על-ידי שופרסל זה הרע במיעוטו".

לדברי הגורמים, הבקשה של הספקים היא למעשה בקשה לאשר להם ליצור אמצעי לחץ. לדבריהם, "זה נועד להשיג כוח שאותו הם יכולים להשיג בזכות ההתאגדות, כי אם כל אחד מהספקים פועל עצמאית מול הרשת - הכוח של כל אחד בנפרד לא רב, וכל אחד ישיג את התוצאות שישיג מול הרשת.

"לעומת זאת, אם מגיעים כולם בצורה מתואמת ומשותפת, ברור שהכוח שלהם גדול. הם למעשה מבקשים את האפשרות לשיתוף-הפעולה הזה כדי להפעיל לחץ על שופרסל. רשות ההגבלים לא נותנת יד לדברים כאלה".

הסדרנות בשופרסל - שאלות ותשובות

* מה עושים הסדרנים?

סידור המוצרים על גבי מדפי רשתות השיווק נעשה על-ידי סדרנים (רובם סדרניות) של יצרני המזון או חברות הפצה המעניקות שירותי סדרנות. הסדרנים מסדרים את המוצרים בהתאם לפלנוגרמה (תוכנית סידור מדף) שסוכמה מראש בין היצרנים לרשת.

* על מה הסכסוך?

שופרסל החליטה ליטול מהיצרנים את מלאכת סידור המוצרים מהמדפים ולבצע אותו בעצמה. היצרנים רואים בהחלטה פגיעה במוקד כוח שלהם ברשת, כיוון שהסדרנים שהועסקו ישירות על-ידם שמרו על האינטרסים שלהם ברשת. סלע המחלוקת העיקרי נוגע לעמלה שמבקשת שופרסל לגבות מהיצרנים. בעוד שעלות סידור המוצרים עומדת כיום על 1.5%-3% מהמכירות של הספקים (תלוי בגודל ואופי הפעילות של כל ספק), שופרסל ביקשה לגבות 4%-7% מהמכירות.

* מה תיתן הסדרנות לשופרסל?

ביצוע עבודת הסדרנות על-ידי שופרסל תהיה יעילה וחסכונית, כיוון שכך שופרסל תעסיק 1,270 עובדים בסדרנות - מספר נמוך משמעותית ממספר הסדרנים שהועסקו על-ידי היצרנים. כיוון ששופרסל תגבה עמלה גבוהה יחסית מהספקים, ובהנחה שבסופו של תהליך תעמוד העמלה על 4%, שופרסל תשלשל לקופתה 100 מיליון שקל בשנה.

* מה ביקש איגוד המזון מהממונה על ההגבלים העסקיים?

איגוד המזון, בראשותו של גדי לסין המשמש גם כמנכ"ל שטראוס ישראל, ביקש לאפשר לו להתאגד לצורך ניהול משא-ומתן משותף עם שופרסל בנושא עמלת הסדרנות ויתר הסוגיות הנוגעות לנושא, כמו למשל סוגיית החזרת המוצרים מהמדפים. האיגוד טען כי הוא מעוניין להגן על הספקים הקטנים והבינוניים, שכוח המיקוח שלהם מול שופרסל קטן.

* מדוע התהליך כולל פיטורים של מאות עובדים?

במשך השנים הפכה עבודת הסדרנות לעבודה המזוהה עם נשים, חלקן אמהות חד-הוריות, וחלקם אנשים מבוגרים שהסדרנות היוותה עבורם השלמת הכנסה. כיום מועסקים בסניפי שופרסל כ-2,500 סדרנים, חלקם במשרות חלקיות. שופרסל תייעל את העבודה כך שמספר הסדרנים יקוצץ בחצי וכולם יעבדו במשרות מלאות. יתרה מזאת, שופרסל לא התחייבה לקלוט את כל העובדים לסדרנות מבין הסדרנים המועסקים כיום ואשר צפויים לקבל מכתב פיטורים. לאחר חשיפת "גלובס" בדבר אופי העובדים המפוטרים, יו"ר אי.די.בי, נוחי דנקנר, הצהיר כי שופרסל תעשה מאמץ לקלוט את עיקר העובדים מבין המפוטרים הצפויים.