בשורה מאכזבת: מורגן סטנלי חותך את ההמלצה לישראל

הכלכלנים ממליצים להתרחק מישראל בשל המעבר לרשימת השווקים המפותחים במאי ■ מזהירים מפני בריחת הון מהבורסה, בתקופה שבה נרשמה זרימה חזקה של הון לשווקים המתעוררים

האם השדרוג של ישראל לסטאטוס "משק מפותח" במדדי ה-MSCI מתחיל לתת את אותותיו? בית ההשקעות האמריקני מורגן סטנלי הוריד היום את המלצתו לשוק המניות הישראלי, הן בשל החשש מהעלאות הריבית בישראל והן בשל המעבר הצפוי של ישראל למשפחת המדינות המפותחות בחודש מאי, מהלך שצפוי להביא לזרימת הון החוצה מהשוק.

תחת סקירה רחבה שכותרת "היצמדו לשוקי ה-BRIC", ממליצים כלכלני מורגן סטנלי להשקיע ברוסיה, ברזיל, סין והודו - ולא בבורסה בישראל. המלצתם לשוק הישראלי הורדה ל"משקל שוק" מ"משקל יתר", תוך שהם ציינו כי המעבר למשפחת השווקים המפותחים צפוי ללחוץ על חלק מהמניות בישראל.

כזכור, הסטאטוס של המשק הישראלי ב-MSCI ישודרג במאי, ובעבר עלו חששות מבריחת משקיעים בשל הקיטון הצפוי בנתח השוק של ישראל. השוק הישראלי מחזיק היום בנתח של 2.87% בקרב מדדי השווקים המתפתחים, אולם לאחר המעבר לשווקים המפותחים יירד נתח זה לכ-0.39% בלבד. במורגן סטנלי מציינים כי דווקא עכשיו זרימת ההון לשווקים המתעוררים חזקה בהשוואה לזו שבשווקים המפותחים, כך שעיתוי השדרוג של ישראל הינו בעייתי במובן זה.

"המשקל הקטן של ישראל ב-MSCI World, בהשוואה למשקל הגבוה שלה ב-MSCI Emerging Markets, יפעל כנגדה", כותבים הכלכלנים. "הדבר בולט בייחוד היום כאשר השווקים המתעוררים נהנים מזרימת הון חזקה, בעוד שההון הזורם לשווקים המפותחים אינו חזק כל כך".

אולם בעוד שיד אחת של מורגן סטנלי גודעת את ההשקעה בישראל, יש לציין כי יד אחרת דווקא עודדה זאת לפני ימים ספורים בלבד. כזכור, מורגן סטנלי העלה השבוע את תחזית הצמיחה למשק הישראלי ב-1% ל-3.7% בשנת 2010 - תחזית גבוהה יותר מזו של בנק ישראל והגבוהה במדינות המערב.

החשש העיקרי בשוק מהמעבר של ישראל למשפחת השווקים המפותחים קשור למניות הבנקים, ולא למניות הגדולות האחרות כדוגמת טבע, כי"ל ומניות התקשורת (שתשואת הדיבידנד שלהן השנה עשויה להפוך אותן לאטרקטיביות בהשוואה לחברות התקשורת בעולם המערבי). עם השדרוג, מניות הבנקים בישראל עלולות לאבד את היתרון היחסי שלהן - היציבות. בקרב השווקים המתעוררים בלטו הבנקים הישראלים בשמרנותם ויציבותם והיוו מקלט בטוח למשקיעים. אולם בקרב השווקים המפותחים יאבדו הבנקים יתרון זה, והחשש הוא שהן לא יהוו מוקד למשיכה למשקיעים, בלשון המעטה.

מדדי ה-MSCI מכסים למעלה מ-17 אלף ני"ע ברחבי העולם, והרוב המוחלט של גופי ההשקעה בעולם נעזרים במדדים אלו, ומכאן משקלם המכריע בקביעת הסיווג הכלכלי של מדינות שונות. מבין המדינות המסווגות על ידי MSCI כ"משק מפותח", אליהן תצטרף ישראל, ניתן למנות את ארה"ב, בריטניה, אוסטריה, בלגיה, צרפת, איטליה, יפן, ספרד, סינגפור, הונג קונג ועוד.