בהלת הנפט: גם זרח מצטרפת לחגיגה - מבקשת אישור לחפש ב"מד אשדוד"

גלובס tv שדות נפט מבקשת לגייס מיליונים כדי לחפש גז בערד ■ זאת, לאחר חשיפת "גלובס" מאתמול, כי מודיעין, ישראמקו ורציו נאבקות על חיפושים באשדוד ■ המכון הגיאופיזי: "בעבר התגלה ונשאב גז בערד"

הבהלה לנפט מתפשטת במהרה בכל חלקי הארץ. לשמות השגורים בפי המשקיעים - ישראמקו , רציו , מודיעין ועוד - מצטרף עכשיו שם נוסף: שדות נפט . שותפות הנפט הודיעה היום לבורסה כי היא הגישה בקשה למשרד התשתיות לקבל רישיון בשטח של 350 קמ"ר באזור ערד, "למטרות מציאת גז". מדובר ברישיון "רחף".

מאוחר יותר, גם שותפות זרח הצטרפה לחגיגה. השותפות הגישה לממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות מספר בקשות לקבלת זכויות נפט, ביבשה ובים התיכון, ובכלל זה באיזור הידוע כ"מד אשדוד". בתגובה, יחידות ההשתתפות של זרח מטפסות ב-11.4%. זרח הגישה את הבקשות ביחד עם חברת גינקו חיפושי נפט, שהינה בעלת השליטה בשותף הכללי בשותפות.

שני הדיווחים מצטרפים לחשיפת "גלובס" מאתמול, לפיה מודיעין, ישראמקו ורציו נאבקות על חיפושים 16 ק"מ מחופי אשדוד.

יחידות ההשתתפות של שדות נפט נמצאות בהשעיית מסחר בשל "אי בהירות בענייני השותפות", כהגדרת הנהלת הבורסה. ומהי אותה "אי בהירות"? ובכן, באוגוסט האחרון דיווחה השותפות כי הדירקטוריון קיבל החלטה לפרק את השותפות או למצוא "דרך כלשהי להמשך קיום השותפות, וזאת לאור העובדה כי נכשלו מאמצי השותפות לגיוס כספים ובקופת השותפות לא נותרו כספים להמשך תפעולה". כעבור חודשים ספורים, התפטרו כל חברי ההנהלה והדירקטורים.

"באזור ערד נמצא גז כבר בשנות ה-60 במספר שדות", אומר הגיאולוג ד"ר מיכאל גרדוש, חוקר במכון הגיאופיזי לישראל. "היה שדה שנקרא 'זהר' ובסמוך לו היה שדה 'קידוד'. גם בשדה 'הקנאים' התגלה גז. יש לציין כי הגז שהתגלה כבר נשאב משם, רובו ככולו. מצאו את הגז בעבר בעומק של כ-1-1.5 ק"מ מתחת לפני הקרקע. זה אזור שבהחלט הייתה בעבר הפקה וכנראה מנסים למצוא באזור משהו דומה".

רק אתמול הודיעה שדות נפט על זימון אסיפת דחופה של בעלי יחידות ההשתתפות ל-27 בינואר, לצורך אישור גיוס הון שישמש את השותפות לרכישת רישיונות לביצוע חיפושים "בים וביבשה". השותפות מתכוונת להגיש תשקיף מדף לצורך ביצוע הנפקת זכויות וגם הנפקת יחידות נוספות לציבור הרחב.

שווי השוק שלה הינו כ-13.3 מיליון שקל ובעל העניין הגדול ביותר בה הוא עזריאל זולטי שמחזיק ב-8.46%, אותו זולטי שמחזיק גם ב-2.3% משותפות חיפושי הנפט והגז מודיעין. השותפות לא פרסמה דו"חות כספיים מאז הרבעון השני של 2008, אז ניתן היה לראות כי היה לה גירעון הוני של 1.4 מיליון שקל והפסד רבעוני של 276 מיליון שקל.

אייל רותם, המנהל את השותף הכללי בשדות נפט ואולי האוטוריטה היחידה שניתן לדבר איתה לאחר שכל חברי ההנהלה התפטרו, אמר בשיחה עם "גלובס", כי המטרה הראשונה היא להוציא את השותפות מרשימת השימור ולהשיג רישיונות קידוח. באשר לפרסום דו"חות כספיים כמקובל, אמר רותם כי הדו"חות שלא פורסמו כבר מוכנים ויוגשו "בקרוב", כדבריו.

"רישיון 'רחף' נמצא במובלעת ערד; ישנם קידוחים ישנים באזור", אמר רותם. "ב-8 בפברואר תתכנס הוועדה שמחלקת את ההיתרים במשרד התשתיות ואז נדע אם קיבלנו את ההיתר לקדוח".

רותם הוסיף, כי בכוונת השותפות לגייס כ-16 מיליון שקל לפחות כדי לצאת מרשימת השימור, בהנחה שמחזיקי יחידות ההשתתפות יאשרו להם כמובן. בתשובה לשאלה האם יש לשותפות תוכניות לגבי קידוחים נוספים, ענה: "אנו במו"מ להיכנס כשותפים ברישיונות של שותפויות אחרות".