פישר יאפשר לאליהו להציג מועמדותו של קליין לדירקטור בלאומי

בבנק ישראל מצפים מלאומי לבחון את בקשתו של אליהו לפי החוק ולפעול על פי המתחייב מפרשנותו המשפטית של הבנק לחוק החברות ■ אליהו הוא בעל המניות הפרטי הגדול ביותר בלאומי ומחזיק 9.59% ממניות הבנק

בנק ישראל יאפשר לשלמה אליהו להציג את מועמדות ד"ר דוד קליין לדירקטור בבנק לאומי. גורמים בבנק ישראל העריכו כי אין בכוונת המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, להנחות את לאומי שלא לכנס אסיפה כללית כדרישת אליהו. גם האפשרות לקיים אסיפה כללית אך לא להעלות לסדר היום את סעיף מינויו של קליין לדירקטור אינה על הפרק. בבנק ישראל מצפים מבנק לאומי לבחון את בקשתו של אליהו לפי החוק ולפעול על פי המתחייב מפרשנותו המשפטית של הבנק לחוק החברות.

בבנק ישראל לא רואים בכך צעד ראשון של אליהו לקבלת שליטה בבנק ומעריכים כי ועדת המניות של לאומי תגיש לאסיפה הכללית מועמדים משלה בכמות הנדרשת למלא את מכסת הדירקטורים. במקרה זה ייתכן מצב בו קליין לא ייבחר לדירקטור כיוון שבהצבעה יתמכו גופים מוסדיים במועמדי המדינה ולא בקליין. בחודשים הקרובים אמורים להתחלף 5 מתוך 15 חברי דירקטוריון לאומי.

בשבוע שעבר פנה אליהו לדירקטוריון לאומי וביקש לכנס אסיפה כללית מיוחדת של בעלי המניות כדי לאשר את מינויו של קליין כדירקטור בבנק. זאת כשלב ראשון לקראת מינויו כיו"ר במקום איתן רף, שכהונתו מסתיימת במאי. עם קבלת הפנייה דיווח לאומי כי "הדירקטוריון יתכנס במהלך התקופה הקרובה כדי לדון בבקשת אליהו".

מאחר ומדובר בתקדים, שכן עד עתה לא היה מצב בו בעל מניות שאינו המדינה ביקש להציע דירקטורים לבחירה, פנה לאומי לבנק ישראל כדי לקבל את התייחסותו. דירקטוריון לאומי חייב להתכנס עד 1 בפברואר כדי לדון בבקשתו של אליהו, ואם יאשר אותה תזומן אסיפה כללית תוך 35 ימים. היועצת המשפטית של דירקטוריון לאומי היא עו"ד דליה טל.

בנק ישראל צריך לאשר

אליהו הוא בעל המניות הפרטי הגדול ביותר בלאומי ומחזיק 9.59% ממניות הבנק. קליין (75) כיהן כנגיד בנק ישראל בשנים 2000-2005 ולפני כן שימש כחבר ההנהלה בבנק ישראל, הממונה על המחלקה המוניטרית ומחלקת הפיקוח על מט"ח. קודם להגעתו לבנק ישראל היה בכיר בבנק לאומי.

נציין כי מינויו של קליין לדירקטור בבנק אינו מחייב את מינויו ליו"ר כאשר את היו"ר בוחר הדירקטוריון. בכל מקרה כהונתו כדירקטור מחייבת את אישור בנק ישראל. על הפיקוח על הבנקים לסיים את בדיקת הנאותות לכשירותו של קליין תוך 60 יום מבחירתו.

בימים אלו פועלת ועדת המניות, בראשות מרגלית נוף, לקבוע מועמדים לדירקטוריון. ההערכות הן כי המדינה תנצל את האסיפה המיוחדת, אם תזומן, כדי לבחור את כל חמשת הדירקטורים החדשים. בין השמות שהגישו מועמדות שלושה מתמודדים במוצהר על תפקיד היו"ר: איזי תפוחי, לשעבר יו"ר בזק ויו"ר אפריקה ישראל, משה טרי, בעבר יו"ר רשות ניירות ערך ואורי יוגב, ראש אגף התקציבים לשעבר שנחשב לאיש אמונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

אליהו מודל 2010 אינו אליהו הפסיבי של העשור הקודם. 11 שנים הוא חיכה ועכשיו הוא לא ייתן לבנק ישראל למרוח אותו. אליהו יטען כי אמנם הוא זה שהציע את קליין אבל קליין אינו בהכרח מועמד מטעמו. לכן, יאמר אליהו, אין לי צורך בהיתר שליטה והבדיקה מיותרת

זה יסתיים בבג"ץ

אל תתבלבלו, אמנם בנק ישראל לא יבלום את ההצעה של שלמה אליהו להציג את דוד קליין כמועמד לדירקטור בבנק לאומי אבל זו ממש לא תחילתה של ידידות מופלאה. ברור למפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, ולנגיד, סטנלי פישר, כי אליהו נחוש בדעתו וכי פסילת בקשתו תגרום לו לפנות לערכאות כנגדם. אך בבנק ישראל לא רוצים לבזבז תחמושת כבר בשלב הזה. אליהו רוצה את קליין? טוב ויפה. שיתכבד קליין ויתמודד באסיפה כללית. אם לא ייבחר נפתרה הבעיה ממילא לשנה הקרובה.

ומה יקרה אם קליין ייבחר? במקרה זה יש לבנק ישראל 60 יום נוספים להחליט. את כשירותו של קליין אי אפשר לתקוף, בסופו של דבר מדובר בנגיד לשעבר. אבל כאן ישלוף בנק ישראל את הנשק הסודי - בדיקת נאותות לאליהו עצמו. לפי הפרשנות של עו"ד דליה טל לחוק מראני "לאחר בחירת הדירקטוריון בודק בנק ישראל את כשירות המועמדים ובמקביל את כשירות בעל המניות שהציע אותם. בעל המניות שמועמדיו נבחרו יעבור תהליך של בדיקת נאותות למתן היתר שליטה בבנק. אם בנק ישראל לא ייתן לבעל המניות היתר שליטה, מועמדיו לדירקטוריון עלולים להיפסל".

בתרגום לעברית. מאחר והמועמד של אליהו נבחר הרי הוא מממש זכות שליטה. אם כך יש לו "סממן שליטה" ולכן הוא צריך היתר מבנק ישראל. בדיקת נאותות להיתר שליטה, וזו נקודה חשובה ביותר, אינה מוגבלת בזמן. במקרה של סרברוס לקח לבנק ישראל שנה וחצי והבדיקות לא הסתיימו. כך קרה עם מאיר שמיר שרצה לרכוש בזמנו את מלח. כך שבדיקת נאותות לאליהו יכולה להימשך ולהימשך ולהימשך עד אחרית הימים.

אבל אליהו מודל 2010 אינו אליהו הפסיבי של העשור הקודם. 11 שנים הוא חיכה ועכשיו הוא לא ייתן לבנק ישראל למרוח אותו. אליהו יטען כי אמנם הוא זה שהציע את קליין אבל קליין אינו בהכרח מועמד מטעמו. לכן, יאמר אליהו, אין לי צורך בהיתר שליטה והבדיקה מיותרת. אליהו גם עשוי בתסריט מסוים שלא להצביע בכלל באסיפה הכללית ואז טיעונו יתחזק.

שני הצדדים צועדים על קרקע משפטית בתולה. אבל לאליהו כבר אין מה להפסיד, הוא מוכן מעשית ומנטלית לקרב. אם קליין ייבחר באסיפה הכללית ובנק ישראל יתחיל בתרגילי השהייה וימנע את כהונתו, אליהו יפנה לערכאות וזה לא ייגמר לפני פסיקת בג"ץ.