בורסת מידע לענף הפרסום: פלטפורמה למסחר במידע למפרסמים

חברת הסטארט-אפ הישראלית eXelate מציעה למפרסמים מידע על 170 מיליון גולשים בארה"ב המבקרים בכ-40 אתרים שמשתפים עימם פעולה, באמצעות קוקי (קוד מושתל), המאפשר איסוף המידע באופן אנונימי מהאתרים

חברת הסטארט-אפ eXelate מציעה למפרסמים פלטפורמה למסחר במידע על גולשים אנונימיים.

מידע התנהגותי על גולשים נחשב לנכס אמיתי עבור מפרסמים. מידע על מה המשתמשים עושים באזור מסוים, מה הם מחפשים באינטרנט, ומה גילם או מגדרם מאפשר למפרסמים להתאים לגולשים פרסומות רלוונטיות. ענף הפרסום המבוסס על התנהגות נמצא עדיין בחיתוליו, גם בשל סוגיות של פרטיות.

חברת הסטארט-אפ הישראלית eXelate, שהקימו ב-2006 מאיר (אירי) זוהר (מנכ"ל) ואלעד אפרים (סמנכ"ל טכנולוגיות), סבור שבידיו כלי שיסייע להתפתחות ענף פרסומי זה. לדברי זוהר, "אנחנו מציעים פלטפורמה שהיא מעין בורסה למסחר במידע התנהגותי על גולשים אנונימיים".

לזוהר עבר עשיר בתחום הפרסום המקוון. ב-1998 הקים את רשת הפרסום המקוון אורידיאן, וב-2007 מכר אותה לחברת YBrant ההודית בכ-20 מיליון דולר. לדבריו, "הבורסה מתווכת בין בעלי האינפורמציה על גולשים (בעלי אתרים ויצרני תוכן) לבין רוכשים פוטנציאליים (משרדי או רשתות פרסום), ומציעה ליצרני התוכן כלי נוסף ליצירת הכנסות".

eXelate מציעה מידע על 170 מיליון גולשים בארה"ב המבקרים בכ-40 אתרים שמשתפים עימם פעולה, באמצעות קוקי (קוד מושתל), המאפשר איסוף המידע באופן אנונימי מהאתרים. המידע, שמחולק לכ-16 קטגוריות נושאיות, מוצע למכירה בבורסה, ומפרסמים יכולים לרכוש אותו, ולהתבסס עליו בהשקת קמפיינים פרסומיים.

"המידע האנונימי כולל נתונים דמוגרפיים: מין, אתניות וג'נדר, תחומי עניין של הגולש ומה הגולש עושה באותו רגע ברשת", אומר זוהר. כך, מפרסמים יכולים לרכוש מידע על גולשים שחיפשו באתר תיירות מסויים אינפורמציה על טיסות לפריז, ולהציג בפניהם פרסומת למלון מקומי. יצרני התוכן נהנים מהכנסות גם כאשר הגולשים יחשפו לפרסומות הללו באתרים אחרים.

עד כה גייסה eXelate כ-4 מיליון דולר מקרן כרמל ונצ'רס. הבורסה הושקה במאי 2008, ובשבועות הקרובים תושק מחדש. "אנחנו מתכננים להשיק מערכת שיודעת למשוך ולהגיש מידע על גולשים באופן אוטומטי", אומר זוהר. החברה כבר עובדת עם רשתות הפרסום המובילות בעולם, כגון WPP ופובליסיס.

מהו המודל העסקי?

"חלוקת הכנסות בין הצדדים המעורבים: יצרני התוכן, רשת הפרסום שרוכשת את המידע, ו- eXelate. התחזית היא שכל עולם הפרסום המקוון בעמודים הפנימיים באתרים, המהווים כ-90% ממלאי שטחי הפרסום ברשת, יהפוך לסחורה של ממש.

"החברה פעילה כיום בעיקר בשוק האמריקני, אולם בכוונתה לשכפל את המודל למדינות נוספות. אני מאמין שב-2011 נגיע למצב של רווחיות".

eXelate מתחרה במספר חברות חזקות בתחום, בהן BlueKai, אולם זוהר סבור כי "ענף הפרסום ממשיך להתקדם לעבר פעולות המסתמכות על נתונים על הגולש".

וכיצד פותרים את בעיית הפרטיות? לדברי זוהר, "החברה דוגלת בשמירה גבוהה על פרטיות, כאשר משתמשים יכולים לראות בעצמם איזה מידע אוספת עליהם eXelate, ולבחור בקלות באופציה של Opt-out".