מי עדן זינקה ב-44%: רכשה הלוואה מדנונה ברווח - 45 מ' אירו

לאחר שספגה הפסדים כבדים במיזם המים המשותף באירופה ומרכישת מניות מי עדן מידי האחים נפתלי, מוחלת דנונה על עשרות מיליוני אירו מההלוואה שהעניקה למיזם המשותף ■ נשיא מי עדן, רענן זילברמן: "היתה הוגנות במערכת היחסים, ואנו שומרים על קשרים עם דנונה עד היום"

כאילו לא מספיקים ההפסדים הכבדים שרשמה ענקית המזון העולמית דנונה ממיזם המים המשותף עם מי עדן באירופה, ומרכישת מניות האחים נפתלי במי עדן עצמה, היום מתברר כי גם החזר הלוואה שהייתה אמורה לקבל ממי עדן קוצץ באופן משמעותי.

ענקית המזון חברה ב-2003 למי עדן להקמת מיזם משותף תחת המותג "עדן ספרינגס", עד שפורקה השותפות ב-2007.

היום הודיעה מי עדן, שבשליטת רוני נפתלי, כי היא רוכשת הלוואה שקיבלה לפני שנתיים מקבוצת דנונה בשליש מסכום ההלוואה הנומינלי (כולל תשלומי ריבית ששולמו בעבר).

יחד עם שותפתה, קרן ההשקעות Och-Ziff (OZ), תרכוש מי עדן הלוואה בהיקף של 60 מיליון אירו שהוענקה בדצמבר 2007 לחברה הבת ההולנדית, עדן הולנד, המרכזת את פעילות המים המינרליים של הקבוצה באירופה ובישראל. במסגרת המהלך, תשלם עדן הולנד לדנונה 11 מיליון אירו בלבד.

עד כה שילמה מי עדן כ-9 מיליון אירו לדנונה כריבית על ההלוואה, ובסך הכל מצטבר הסכום ל-20 מיליון אירו. בעקבות המהלך, העריכה הקבוצה כי תרשום רווח הון של 45 מיליון אירו ברבעון הראשון של השנה. בתגובה, זינקה היום מניית מי עדן ב-44%.

נשיא הקבוצה, רענן זילברמן, אמר היום כי "זה הישג אדיר, ואנחנו מאוד מרוצים ממנו. אנחנו כבר חושבים הלאה, והכיוון העיקרי שלנו הוא להמשיך ולהגדיל את העסק. רכישת החוב גם תשפר את תזרים המזומנים של החברה, כי עכשיו נצטרך לשלם פחות ריבית, ונוכל להפנות את המשאבים שיתפנו להרחבת פעילויות שאנחנו בוחנים בימים אלה".

"פרידה ברוח טובה"

עדן הולנד פועלת באירופה תחת מותגי המים "פאוזה" ו"עדן ספרינגס", ולדברי זילברמן מעניקה שירותים ליותר מ-600 אלף משרדים ברחבי היבשת ונחשבת לחברה הגדולה ביותר בתחומה.

רכישת ההלוואה אמורה לסיים סוף-סוף את השותפות בין השתיים. דנונה העניקה את ההלוואה לעדן הולנד ב-2007, לצורך רכישת מניות דנונה במיזם המשותף. זאת, לאחר שבמסגרת ההיפרדות בין השתיים רכשה מי עדן את החזקות דנונה במיזם האירופי (59%) תמורת 86 מיליון אירו, ולפי שווי של 210 מיליון אירו.

כחלק מהסכם ההיפרדות, רכשה מי עדן מדנונה את החזקותיה של האחרונה במניות מי עדן עצמה, 19.2% מההון, תמורת 10 מיליון אירו. רק ארבע שנים קודם לכן שילמה דנונה תמורת החזקה זו לא פחות מ-70 מיליון אירו לבעלי השליטה במי עדן - האחים רוני, גיורא ויהודה נפתלי.

ההלוואה שהוענקה לעדן הולנד על ידי דנונה נושאת ריבית שנתית בשיעור של יורובור (EURIBOR) בתוספת 3%, ונועדה להיפרע בסוף השנה. לאחר רכישת ההלוואה, החוב החיצוני של מי עדן צפוי להצטמצם ל-152 מיליון אירו.

72% ממניות עדן הולנד מוחזקות כיום על ידי מי עדן, כשב-28% הנותרים מחזיקה OZ, הנחשבת לאחת מקרנות הגידור הגדולות בעולם. OZ נכנסה להשקעה בעדן הולנד בסוף 2007, זמן קצר לאחר השלמת ההיפרדות מדנונה.

מלבד ההלוואה המדוברת, עיקר המימון של עדן הולנד מגיע מקונסורציום בנקים אירופאים בהובלת רויאל בנק אוף סקוטלנד. הפעילות בישראל ממומנת על ידי חלק מהבנקים המקומיים.

זילברמן מסביר כי "בין הארגונים הייתה מערכת יחסים של הרבה כבוד והערכה, ובסך הכול דנונה היו שותפים טובים מאוד שלנו וחיינו טוב

ביחד. צריך לזכור שקנינו את החברה מהם ערב משבר האשראי העולמי, בקיץ 2007. הם מכרו לנו את העסק דקה לפני שכל העולם הפיננסי התמוטט, ואני חושב שהם ראו את התמונה הזו.

"בסופו של דבר, השיקול שהם עשו גם היה עסקי אבל גם בראייה של שותפים. אחד השיקולים של דנונה היה לשמור על הוגנות במערכת היחסים שלהם איתנו. אנחנו שומרים על קשרים איתם עד היום, וזה מעיד בראש ובראשונה על החוסן ואיכות מערכת היחסים בין שתי החברות, גם בזמן השותפות וגם לאחריה".

ההפחתות הביאו להפסדי עתק

את שנת 2008, הראשונה לאחר ההיפרדות מדנונה, סיימה מי עדן בהפסד עתק של חצי מיליארד שקל, וזאת לאחר איחוד פעילות אירופה בדוחותיה. גם את 2009 היא צפויה לסכם עם שורה תחתונה שלילית, לאחר שבתשעת החודשים הראשונים של השנה הפסידה כ-40 מיליון שקל. הגירעון בהון העצמי של החברה עומד על 306.7 מיליון שקל, ושווי השוק שלה הסתכם הבוקר בכ-60 מיליון שקל בלבד.

זילברמן לא מתרגש מכך, ומבקש להדגיש כי הפסדי הענק נבעו מהפחתות חשבונאיות שרשמה מי עדן. לדבריו, "בשנתיים האחרונות תזרים המזומנים והרווחים השוטפים של החברה השתפרו, וזה מה שמאפשר לנו לקנות את ההלוואה. אמיתית, צריך להסתכל על ה-EBITDA ועל תזרים המזומנים של החברה, שהם הכסף שהארגון מייצר, ובשני אלה נרשמו שיפורים משמעותיים".