הוצאות הלובינג של טבע צמחו אשתקד ל-3.3 מיליון דולר

מדובר בעלייה של למעלה מ-50% בהוצאות השדולה של טבע לעומת 2008 ■ התוכנית האסטרטגית של טבע ל-5 שנים כוללת את העלאת נתח השוק שלה בגנריקה בארה"ב מ-22% ל-35%

שנת 2009 התחילה עם כניסה של נשיא דמוקרטי לבית הלבן, והמשיכה עם תוכנית רפורמה שאפתנית שהוא מציג למערכת הבריאות האמריקנית. עבור חברות התרופות הגנריות, וטבע בראשן, מדובר בסך הכל במגמה חיובית, אך כל עוד הרפורמה לא מנוסחת באופן סופי, כל צד מנסה להשפיע עליה לטובתו.

780 אלף דולר ברבעון הרביעי

הדבר בא לידי ביטוי בהוצאות של חברות התרופות על פעילות הלובינג (שדולה) שהן מקיימות במסדרונות הממשל האמריקני. וכך, טבע מסיימת את 2009 עם עלייה של למעלה מ-50% בהוצאות הלובינג, אשר הסתכמו בשנה זו בכ-3.3 מיליון דולר.

ההוצאות ברבעון הרביעי הגיעו ל-780 אלף דולר, לעומת 510 אלף דולר ברבעון המקביל בשנה קודמת ו-770 אלף דולר ברבעון הקודם. הסכומים של טבע אולי עולים, אבל הם עדיין צנועים בהשוואה למה שמוציאות חברות התרופות הגדולות, כשפייזר למשל הוציאה על לובינג 5.6 מיליון דולר, וגלקסו-סמית'-קליין הוציאה 2.6 מיליון דולר - רק ברבעון הרביעי של 2009.

טבע קידמה את ענייניה באמצעות לובינג בקונגרס, בסנאט, במשרד הפדרלי לסחר חוץ (USTR), במשרד הפטנטים (PTO) וברשויות נוספות. הנושאים בהם הפעילה את הלוביסטים שלה כוללים כמובן את רפורמת הבריאות, וכחלק ממנה גם את קידום החקיקה בתחום הביוגנריקה, כלומר תרופות גנריות שמבוססות על תרופות ביולוגיות. כמו כן, פעלה טבע בתחומים שקשורים לקניין רוחני ולהסכמי סחר.

פטנט לתרופה באירופה

נזכיר, שטבע הציגה לאחרונה את תוכנית אסטרטגית לחמש השנים הקרובות, והיא מצפה להגיע למכירות של 31 מיליארד דולר ורווח נקי של 6.8 מיליארד דולר ב-2015. חלק מהתוכנית הוא גידול שנתי של 9.5% במכירות בארה"ב, והעלאת נתח השוק בגנריקה שם מ-22% ל-35%.

עם פרסום התוכנית האסטרטגית, התייחס נשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי, לרפורמת הבריאות, ואמר שהגדלת הכיסוי הביטוחי לעוד 31 מיליון איש מהווה פוטנציאל גדול להרחבת המכירות הגנריות. הרפורמה תלווה בירידת מחירים, כי הממשל מעוניין להקטין את התקציב, אך להערכת ינאי הגידול בכמות יהיה גבוה משחיקת המחירים.

עוד חדשות שקשורות לטבע מגיעות מ-Rexahn, חברה המפתחת תרופה לטיפול בסרטן שטבע חתמה איתה על הסכם רישוי לפני מספר חודשים. Rexahn הודיעה כי התרופה שבפיתוח, RX-3117, מוגנת כעת בפטנט באירופה. מנכ"ל החברה, ד"ר צ'אנג אהן, אמר שבנוסף להסכם עם טבע, הפטנט באירופה נותן אישור נוסף לפוטנציאל המסחרי של ה-RX-3117.