ארדואן: "ישראל מתעלמת מהחלטות מועצת הביטחון"

בראיון לערוץ טלוויזיה במפרץ שב רמ"מ טורקיה ארדואן להשמיע סיסמאות תוקפניות: "ישראל השתמשה בנשק להשמדה המונית בעזה" ■ "היא מנסה להוכיח לעולם שהיא כל הזמן צודקת"

אם היה נדמה שהמשבר עם טורקיה מאחורינו, הרי שבעקבות הראיון הלילה של ראש ממשלת טורקיה לערוץ טלוויזיה במפרץ - ייתכן שאפשר להריח התקררות נוספת ביחסים. "ישראל השתמשה בנשק להשמדה המונית במהלך התקיפה בעזה", אמר ארדואן בראיון לערוץ הטלוויזיה של איחוד האמירויות. "אם היא לא תיקח חלק בתהליך השלום, היא תהיה מבודדת".

ארדואן העניק את הרעיון שבוע בלבד לאחר סיומו הרשמי של המשבר הדיפלומטי בין המדינות, ששיאו היה בשיחת הנזיפה הישראלית בשגריר הטורקי בארץ - ולאחריה האיום הטורקי בהחזרת השגריר. הלילה, שבו להישמע מהצד הטורקי הסיסמאות מראשית המשבר הקודם. "ישראל מתעלמת מלמעלה מ-100 החלטות של מועצת הביטחון, ולא מיישמת אותן", אמר ארדואן. "היא מנסה להוכיח לעולם כי היא כל הזמן צודקת".

אילון: "זו הייתה התפרקות קומית"

בשבת האחרונה התייחס סגן שר החוץ דני איילון לסיום פרשת השפלת השגריר הטורקי. "המסר היה צריך להיות מסר תקיף. לא הייתה פה זחיחות שלי, הייתי קורא לזה התפרקות קומית. המטרה לא הייתה להשפיל אלא להעביר מסר", אמר איילון בראיון לדנה ויס בתכנית "פגוש את העיתונות". "אם ההסתה תמשיך - נשקול בעתיד גירוש שגרירים", הוא הוסיף.

"הייתה כאן תקלה טכנית במסגרתה הוקלטו דברים שלא היו אמורים להיות מוקלטים - ועל זה אני לוקח אחריות", אמר אילון. "אני חושב שזה נראה אידיוטי, זה לא היה צריך לקרות אך משזה קרה - ניהלנו משבר והתוצאה סבירה".


F2

סגן שר החוץ הבהיר כי תוכנן מראש לא להגיש כיבוד ולא ללחוץ ידיים, "וזה לגיטימי", כלשונו. "לא תוכנן מראש שהוא יישב נמוך, כשנכנסנו לחדר ראינו את מבנה מהחדר ועשינו מזה קצת צחוק - לא חשבנו שיעשו מזה סיפור", אמר אילון והדגיש - "המצב האופטימאלי היה שזו תהיה תמונה ללא סאונד".