בית אבא - יש יתרון לחברות הנדל"ן המשפחתיות

חרף התדמית המשפחתית, סקירה מיוחדת שהכינה BDO זיו האפט עבור "גלובס" מגלה כי מספר חברות הנדל"ן הציבוריות והמשפחתיות נמוך במחצית משיעורן בכלל המשק ■ עוד הפתעה: דווקא החברות המשפחתיות צלחו טוב יותר את המשבר

כל כך הרבה נאמר ונכתב על משפחות הנדל"ן בארץ - ממשפחת יונה שהצמיחה בן עם שאיפות גדולות שהביא לקריסת העסק המשפחתי ועד משפחת גינדי, שזרועותיה נמצאים כיום בכל מכרז משמעותי - עד שנוצר הרושם שבענף הנדל"ן הישראלי שולטות רק קומץ משפחות. אבל מסתבר, שמשקלן של המשפחות בענף הוא הרבה יותר קטן ממה שנדמה.

"זה כנראה יותר עניין של יחסי צבור, נראות, ועניין למדורי עסקים מאשר משקל עסקי ונפחי פעילות" אומר רו"ח ניצן ויסמן, שותף BDO Consulting Group ומלווה מזה שנים רבות פירמות משפחתיות בתהליכי העברה בין דורית. חברות משפחתיות, אומר ויסמן, "אינן נמנות על הגדולות בענף במונחי סך מאזן, שווי שוק או הון עצמי. נראה שהגדולות בתחום הן דווקא החברות שמתמקדות בנכסים מניבים ולא בפרויקטים נוצצים למגורים".

צלחו את המשבר

מתוך כלל החברות הציבוריות שבשליטת משפחות בישראל, בכל תחומי המשק, רק 15% הן חברות נדל"ן, כך עולה ממחקר שנערך לאחרונה בחברת BDO זיו האפט ומתפרסם לראשונה ב"גלובס". לפי ממצאי המחקר של BDO, למעלה משליש מהחברות הציבורית בישראל הן בבעלות משפחתית, אך מתוך חברות הנדל"ן הציבוריות, רק 16.5% הן משפחתיות. חברות הנדל"ן הגיעו בהמוניהן לבורסה בשנים האחרונות ומסתבר שבמקביל, רבות מהן גם נפרדו מהתדמית המפחתית.

ויסמן, ממחברי הדו"ח: "הסבר אחד הוא שתעשייה ופיננסיים נוטים מטבעם להתפתח לעסקים משפחתיים רב דוריים, יותר מאשר נדל"ן ובינוי. אנחנו רואים את זה גם בחברות פרטיות בישראל וגם בעולם. איננו רואים הרבה חברות פיתוח מקרקעין משפחתיות בין הגדולות".

נתון מפתיע נוסף שעלה בסקר מלמד כי כלל החברות המשפחתיות צלחו טוב יותר את המשבר הכלכלי של סוף שנת 2008, בין השאר בשל ניהול שמרני ושיעורי מינוף נמוכים יותר. חברה משפחתית חושבת מספר דורות קדימה, מתוך רצון להשאיר לנכדים את מה שהבעלים הנוכחיים קיבלו מהסבא, זאת להבדיל מבעלי חברות אחרים שרוצים לא פעם למקסם בעיקר את הרווחים וההכנסות כאן ועכשיו.

ויסמן: "מתוך 33 חברות הנדל"ן הציבוריות - משפחתיות שבדקנו, 15 חברות סיימו את 2008 ברווח (45%), לעומת 31 חברות נדל"ן ציבוריות לא משפחתיות מתוך סך כל החברות בקטגוריה (39%). מנתונים אלה ניתן להסיק שגם בתחום הנדל"ן, החברות המשפחתיות צלחו את המשבר מעט טוב יותר. בדיקת רמות המינוף של המשפחתיות מול הלא-משפחתיות מראה שלא היו הבדלים משמעותיים".

בחברות הנדל"ן המשפחתיות מסבירים שגם הלכידות המשפחתית, ומעבר הידע והניסיון מדור לדור, מהווים יתרון משמעותי מאד בסקטור הנדל"ן ה"סופר-תחרותי". לדברי אסף אביב, מנכ"ל ומבעלי חברת הבנייה מ.אביב, "אבי לימד אותי את כל רזי הבנייה, ובכך המשפחתיות מתקשרת גם למקצועיות, מה שלצערי לא כל כך נפוץ במקומותינו לאחרונה. הלקוחות ממשיכים לקבל את היחס המשפחתי מאבי, מוטקה אביב, מייסד החברה, וקיימת תחושה ברורה של אמנה הדדית, של נאמנות בינינו לביניהם, העוברת מדור לדור מזה חמישה עשורים, בניגוד גמור למשל לקבוצות הרכישה הצצות ונעלמות כפטריות אחרי הגשם, שמה שמעניין אותן זה למכור ולגזור קופון".

מפגש בדירקטוריון

לדברי ויסמן, היתרונות של חברות משפחתיות בדרך כלל "מתבטאים בתהליכי החלטות קצרים יחסית, מחויבות גבוהה להצלחת העסק המשפחתי ונכונות להקריב את ההווה למען העתיד".

עם זאת, ה"סלט" המשפחתי יכול ליצור בעיות. "החולשות הנפוצות הן ערבוב תחומים בין העסקי למשפחתי, והכנסת בני משפחה לעסק, בדרך כלל ברמות ניהול בכירות, שלא ע"פ אמות מידה מקצועיות של התאמה, תגמול ומדדי הערכה וקידום", אומרים ב-BDO.

בחברות משפחתיות ציבוריות לא מעטות ניתן למצוא נוכחות משפחתית מוגברת במועצות המנהלים - לעתים ארבעה חמישה וששה דירקטורים בני משפחה. ויסמן: "האם לכולם הכשרה, תרומה ובקיאות בענייני החברה באופן שמאפשר להם לקבל החלטות איכותיות ולשאת באחריות? לא בטוח שמועצת מנהלים הינה המקום הנכון למפגשים משפחתיים או בית ספר להכשרת בני משפחה".

לדברי יוסי פרשקובסקי, מנכ"ל חברת הבנייה המשפחתית פרשקובסקי, המחויבות של בני המשפחה אמנם גורמת להם לקחת את העבודה הביתה, אבל נותנת סוג של ערובה ללקוחות: "לכל אחד מבני המשפחה יש התחייבות הדדית להצלחת העסק - לא מדובר בהתחייבות על הנייר".

"אמון טוטאלי"

רפי צרפתי, מנכ"ל משותף בחברת הבנייה צבי צרפתי ובניו, אומר שהאמון הטוטאלי הקיים בין בני המשפחה הוא היתרון המשמעותי ביותר בעסק משפחתי: "זו קרקע מאוד בטוחה ונוחה לעסקים, כשיש לך אמון טוטאלי בכל הגורמים המובילים את החברה. מובן מאליו שגם הלויאליות והדאגה לאינטרסים של החברה הם יתרון ברור - אין בינינו מאבקי אגו או כוח".

ויסמן מעריך שהחברות המשפחתיות ימשיכו לשמור על חלקן בענף הנדל"ן בשנים הקרובות. "שיעור העסקים המשפחתיים נוטה להיות קבוע לאורך השנים - 85% באוכלוסיה הכללית, וכ-35% בחברות הציבוריות. הדבר נתמך במחקרים שנערכו בעולם, ותואם את המעקב שאנו עורכים מאז שנת 2005".