משפ' המבורגר קונה 50% ממניות סמפורנה בהראל ב-300 מ' ש'

מדובר בעדכון מחיר העסקה, עליה דווח לראשונה במאי האחרון, בכ-30% ■ קבוצת סמפורנה יוצאת מגרעין השליטה והופכת למשקיע פיננסי בהראל

כשמונה חודשים לאחר שהחלו במו"מ לביצור שליטתם בקבוצת הביטוח והפיננסים הראל באמצעות רכישת מחצית מהחזקות משפחת סמפורנה בקבוצה, משפחת המבורגר חתמה על ההסכם לרכישת 10% ממניות הראל מידי השותפים האסייתיים, וזאת בתמורה לכ-300 מיליון שקל.

עם השלמת העסקה משפחת סמפורנה תצא מגרעין השליטה בהראל בחברה ותהפוך למשקיע פיננסי בה, כאשר השליטה הבלעדית בקבוצת הביטוח והפיננסים השלישית בגודלה תשוב להיות במלואה בידי משפחת המבורגר. כך, קצת פחות מארבע שנים לאחר שנכנסה להשקעה בהראל, קבוצת סמפורנה מוכרת כמחצית מהחזקתה בה בהפסד של כ-60 מיליון שקל (על 10% האמורים, כשלסמפורנה 10.8% נוספים בהראל).

השלמת העסקה תלויה בקבלת אישורים רגולטוריים, הצפויים להינתן בתום הליך טכני בעיקרו. כך, לאחר השלמת העסקה תיוותר משפחת סמפורנה עם החזקה של 10.8% ממניות הקבוצה.

החזקה זו תהיה פיננסית בלבד, בניגוד להחזקתה עד כה שהוגדרה כאסטרטגית. קבוצת סמפורנה, מהקבוצות העסקיות הגדולות בדרום מזרח אסיה, יזמה את המו"מ בעניין על רקע ארגון מחדש של מערך ההשקעות הבינלאומי שלה, היא תתמקד בהשקעותיה במזרח הרחוק (אינדונזיה וסין) ולפיכך היא החליטה לצמצם את החזקותיה הפיננסיות במדינות אחרות. כלומר, משפחת סמפורנה תיוותר עם אחזקה פיננסית בהראל ופרט לכך היא לא תתרחב או תשקיע עוד בישראל. נציין כי למשפחת המבורגר זכות סירוב ראשונה על המניות שנותרו בידי משפחת סמפורנה.

לדברי יאיר המבורגר, יו"ר קבוצת הראל , "משפחת המבורגר מאמינה בהראל. הקשרים עם משפחת סמפורנה היו ונותרו מצוינים והוסבר לנו שההחלטה נובעת ממדיניות ההשקעה הגלובאלית של המשפחה. כשותפים אמיתיים שלנו בשנים האחרונות בחרה משפחת סמפורנה למכור את חבילת המניות לנו ואנו שמחים על ההזדמנות להגדיל את שיעור השליטה שלנו בהראל".

אריאל קור, נציג משפחת סמפורנה בהראל, מסר כי "מדיניות ההשקעה של סמפורנה השתנתה והם מעדיפים להתמקד בהשקעות אסטרטגיות במזרח הרחוק ואילו במדינות אחרות להשקיע רק כהשקעות פיננסיות. אני משוכנע שהקשרים האישיים המעולים יניבו גם שיתופי פעולה עסקיים נוספים בעתיד", אמר בהתייחס לשותפים המקומיים ממשפחת המבורגר.

באמצע מאי 2009 דיווחה הראל לראשונה על שינויים בגרעין השליטה בה כאשר כשלוש שנים אחרי כניסת משפחת סמפורנה לחברה, החל מו"מ בין משפחת המבורגר לבין משפחת סמפורנה לפיו משפחת המבורגר תרכוש בחזרה את המניות שמכרה לה במאי 2006, ותגדיל את אחזקתה בקבוצה למעל 51%.