CBS מכרה כמעט את כל מלאי הפרסומות למשחק הסופרבול ה-44

הרשתות שמשדרות את המשחק מסננות בדרך-כלל פרסומות של ארגונים פוליטיים ודתיים, אך הפעם CBS אישרה תסריט לפרסומת של ארגון נוצרי המתנגד להפלות ולנישואי הומואים ולסביות

רשת CBS הודיעה באחרונה כי מכרה כמעט את כל מלאי הפרסום של הסופרבול הנוכחי, וכי קצב המכירות היה אחיד ויציב מאז פתחה אותו לשוק.

שידורי הסופרבול מתאפיינים אמנם באופן מסורתי בפרסומות לשתייה, לסרטים ולאתרי אינטרנט, אך בזמן האחרון - ובהשפעת המשבר הכלכלי - החלו גם חברות שאינן מזוהות עם מסגרת זו לפרסם שם. השנה רכשה TruTV של טיים וורנר ספוט המקדם תוכנית ריאליטי חדשה, הסובבת סביב חייהם של שחקני ליגת הפוטבול האמריקני.

כמו כן, עם התקרב מועד שידור משחק הסופרבול (7 בפברואר), נשמעים בדרך-כלל דיווחים על כך שקבוצה דתית או פוליטית זו או אחרת "הוחרמה" מלפרסם במהלך שידורי המשחק. אך השנה נקטה אחת מהקבוצות הללו סדרת צעדים המבטיחים כי הרשת המשדרת את המשחק דווקא תתחבר למסר שלה.

"פוקוס על המשפחה" (Focus on the Family), ארגון נוצרי אוונגליסטי המזוהה בארה"ב עם הימין השמרני המבוסס בעיר קולורדו ספרינגס, רכש פרסומת בת 30 שניות שתשודר במהלך המשחק. הארגון אינו צופה לביקורת מצד רשת CBS, העומדת לשדר את משחק הסופרבול ה-44. "פוקוס על המשפחה" ידוע כארגון המתנגד להפלות ולנישואים של הומואים ולסביות.

הרכישה עשויה להפתיע את צופי הסופרבול, הזוכרים בוודאי את הכותרות בסגנון "ירקות סקסיים" שהופיעו בשנה שעברה אחרי ש-NBC דחתה פרסומת של הארגון "אנשים למען יחס אתי לבעלי-החיים" (PETA), שכללה נשים הלבושות בלבוש תחתון סקסי כשהן מדגמנות לצד דלעות וגבעולי אספרגוס.

רשת CBS מצידה, דחתה במהלך שידורי הסופרבול בשנת 2004 פרסומת מבית ארגון MoveOn.org, שביקרה בחריפות את הנשיא ג'ורג' בוש הבן. הרשת ויריבותיה הודיעו פעמים רבות שמדובר במדיניות שלא לשדר פרסומות משלהבות ופרובוקטיביות.

התסריט אושר

לדברי גרי שנברגר, דובר "פוקוס על המשפחה", רשת CBS מודעת לעמדות הארגון ואישרה את תסריט הפרסומת. הוא הוסיף כי CBS אמנם מבינה כי "יש אנשים שלא מסכימים עם 'פוקוס על המשפחה' בכול מיני נושאים, אבל אנחנו לא צופים כל בעיה".

דובר מטעם CBS אישר כי הרשת קיבלה את הצעת הרכישה של הארגון.

לדברי גורם המקורב לנושא, פרסומת הארגון איננה פרובוקטיבית ואיננה נוקטת בגישת "אנטי" באף נושא. כוכב כדורגל המכללות, טים טבו, מככב בה לצד אמו, פאם. לפי ההודעה לעיתונות שפרסם הארגון, השניים מספרים בה סיפור אישי הסובב סביב הנושא "לחגוג את המשפחה, לחגוג את החיים".

רשתות הטלוויזיה נטו עם השנים שלא להכניס לסופרבול פרסומות העשויות לגרום לשערורייה, אך הדבר לא הפריע לקבוצות ולארגונים שונים לפתח פרסומות הפוגעות במתכוון בתווי התקן של הרשתות, ולהשתמש בסירוב לשדרן כאמצעי ליצירת פרסום נוסף לנושא. מה גם שבקרב קהל צופי הסופרבול, כ-98.7 מיליון איש בממוצע בשנה, ישנם בהחלט צופים שנעלבים מחלק מהפרסומות שכן משודרות.

כך, למשל, פרסומת סופרבול של חטיף מארס בשנת 2007 הציתה את חמתם של ארגוני ההומואים, הלסביות, הטארנס והבי, משום שהראתה שני גברים המתנשקים בטעות מעל חטיף סניקרס ונרתעים בגועל. מארס הורידה את הפרסומת משידור.

גם אנהויזר-בוש הורידה פרסומות מהאוויר אחרי שזכתה לביקורת. במקרה זה היה מדובר בפרסומות שכללו סוס מפליץ וקוף מדבר שמתחיל באופן מיני עם אישה. אוגוסט א. בוש הרביעי, מי שהיה אז נשיא אנהויזר-בוש, דיבר בפני כינוס "אגודת סוכנויות הפרסום האמריקניות" מספר חודשים אחרי כן, ואמר כי החברה מתכוונת לנקוט "גישה זהירה יותר" לפרסום שהיא מעלה לאוויר.

שערוריות בכותרות

אפילו התוכן הלא פרסומי עשוי לעורר סערה. שידור הסופר בול של CBS משנת 2004 זכה ל"תהילה" כאשר הזמרת ג'נט ג'קסון חשפה "בטעות" את שדיה במהלך ההופעה בהפסקה שבמחצית המשחק.

"פוקוס על המשפחה" תנסה להתבלט השנה על-ידי כך שתנסה דווקא להשתלב. על-פי הערכות מדובר בפרסומת "רגועה" ביותר מבחינת המשמעויות הפוליטיות. לדברי הדובר שנברגר, המסר צפוי לעבור יותר כהצעה לעזרה, וזאת בתקווה כי הפרסומת תעורר מודעות לשירותים המשפחתיים שמציע הארגון.

המחיר הממוצע לספוט בסופרבול

- ב-2010: כ-2.5-2.8 מיליון דולר

- ב-2009: כ-2.8-3 מיליון דולר

- ב-2008: כ-2.7 מיליון דולר