הטוויט הראשון מהחלל איכזב אותי

פעם כל מילה בחלל היתה מילה, ומה קיבלנו היום? סמיילי! נו, אפשר להתאמץ קצת יותר

היסטוריה, גבירותיי ורבותיי: בסוף השבוע נשלחה הודעת הטוויטר הראשונה מהחלל החיצון. שלח אותה האסטרונאוט טי. ג'יי קריימר, והרי היא כלשונה: "שלום יקום-טוויטר! אנו מצייצים בשידור חי מתחנת החלל הבינלאומית - הציוץ הראשון מהחלל! (: עוד בקרוב. שלחו את ה-?s שלכם". הסמיילי, כמו גם טעות ההקלדה, במקור.

מבחינה טכנולוגית מדובר בהישג נאה. עד עכשיו היתה לאסטרונאוטים גישה מוגבלת לרשת דרך מרכז הבקרה של נאס"א. מעכשיו הם יכולים לגלוש חופשי. מדובר בחתיכת חיבור מרשים לרשת, נגיד את זה כך. "החיבור האלחוטי האולטימטיבי", מכנים אותו בנאס"א.

אבל אתם יודעים מה אני אומר: מה שווה לי כל החיבור האולטימטיבי הזה לחלל כשזה מה שמקבלים?

האמת, התבאסתי. היית יכול להקדיש קצת יותר מחשבה. לא ככה? אתה בחלל, בנאדם, בחלל! תן איזו מילה על הנוף, איזו פיסת רגש, אבחנה מעניינת, אפילו ספר חוויות מהטיסה, משהו, שתף אותנו, בנאדם. כלום. והסמיילי העלוב הזה. זה מה שיש לך לתת, סמיילי? מה אנחנו, ילדים? בוש והיכלם לך, קריימר. אני לא חושב שאתה ראוי לייצג אותי בחלל.

פעם כל מילה בחלל היתה מילה. אני נזכר במילותיו של יורי גגרין, שתמונתו תלויה בחדר עבודתי. "כמה יפה כוכב הלכת שלנו!", קרא בפליאה. "אני לא רואה כאן שום אלוהים", לחש כשיצא לראשונה את גבולות עולמנו.

גם ניל ארמסטרונג היה אדם שהקפיד על מילותיו. והנה, עם מה נשארנו אחרי כל השנים האלה? סמיילי וטעויות הקלדה. דברים מהסוג הזה יכולים להרוס לי את היום.

בציוץ הראשון מהחלל אפשר למצוא את כל מה שנורא ונפלא בטוויטר. היופי שבמיידיות והאימה שבבינוניות.

אני חושב הרבה לאחרונה על הביטוי "זמן אמת" - על איך שהזמן הפך להיות הרבה יותר מהותי מהאמת. אל תהיה חכם, תהיה מהיר. אל תהיה צודק, תהיה ראשון. כך שהשמחה על ההישג של נאס"א באספקת הצינור נמהל בעצב אל מול עכירות ודליחות הנוזל שיצא ממנו.

אבל גם זה לא מנע ממני, כמובן, מלהירשם לעדכונים נוספים. מי יודע, אולי הוא פשוט היה נרגש, קריימר, אולי מעכשיו יתחילו לצאת לו פנינים. אני אופטימי.

אגב, משעשע שברוב מקומות העבודה חוסמים המעסיקים לעובדים את הפייסבוק והצ'טים וכל אלה, אבל בחלל - היכן שנדרש מקסימום ריכוז - נותנים לאסטרונאוטים לגלוש חופשי.

הסיבה הרשמית היא להקל על בדידותם של האסטרונאוטים במשימות ארוכות, ובנאס"א הצהירו כי האסטרונאוטים יהיו כפופים לכללי שימוש באינטרנט, כמו איסור על שימוש בלתי הולם או גלישה בשעות העבודה.

אבל אנחנו הרי מכירים בני אדם. תן להם אינטרנט, והם שוכחים מעבודה. "האנשים שם למעלה חדורי מוטיבציה", אמר דובר נאס"א. אה, נכון.

http://twitter.com/astro_tj

ביל גייטס בטוויטר

ואפרופו חדורי מוטיבציה, גם ביל גייטס הצטרף לטוויטר. נכון להבוקר יש לו יותר מ-325 אלף עוקבים. מה היה המשפט הראשון שלו? גם לא משהו מעורר השראה: "שלום עולם. עובד קשה על מכתב לקרן שיפורסם ב-25.1". אבל בסדר, לגייטס אני סולח.

כמובן שנרשמתי. עושה לי נעים שאסטרונאוט מהחלל וביל גייטס מעדכנים אותי. אל מול מאות האלפים שעוקבים אחריו, גייטס עוקב רק אחרי 42 חשבונות. צללתי לתוכם בהנאה, ואני ממליץ לנסות גם. לאיש יש טעם טוב בכותבים ותחומי עניין מרתקים. איפה הוא ואיפה קריימר.

http://twitter.com/billgates