חממת א.ת.י ו- ETView מצטרפות למחול השלדים

שידוך עם שלד בורסאי הוא אחד הטרנדים של הזמן האחרון בבורסה המקומית ■ היום הצטרפו אליו חברת ETView, שמנהלת מגעים להתמזג עם פירסט SBS; וחממת א.ת.י, שתיכנס לשלד הבורסאי גפן

שתי חברות בורסאיות ללא פעילות מודיעות היום על כוונתן למזג לתוכן פעילויות בתחום מדעי החיים. השלד הבורסאי גפן השקעות במו"מ לקלוט את חממת א.ת.י מאשקלון, כיום חלק מקבוצת ביומדיקס הבורסאית. במקביל, חברת ETView הפרטית נמצאת במגעים להתמזג עם השלד הבורסאי First SBS , לשעבר חברת יאד.

לאחר ההודעות הללו עלתה היום מניית פירסט SBS ב-19.8% והחברה נסחרת כעת לפי שווי של כ-7 מיליון שקל. מניית גפן דווקא ירדה ב-7.2% והחברה נסחרת עתה לפי שווי של 9.3 מיליון שקל.

אם אכן יתרחשו העסקאות הללו, הן יצטרפו למספר עסקאות של שילוב חברות ביומד בשלדים בורסאיים, עליהן התבשרנו בשבועות האחרונים. שתיים מהן, כמו חממת א.ת.י, הן פעילויות של חברת ביומדיקס: אלוטקס שבתהליכים למזג לתוכה את חברת אליום; וקולפלנט, שבדרך להתמזג עם השלד פורטפוליו גרין מתחום הנדל"ן.

בנוסף לאלה נזכיר את השלד הבורסאי XTL , שרכש את פעילות חברת ביו-גאל ואת אולטרהשייפ, שהתמזגה לתוך השלד ג'וקלס.

"אם רוצים היום להכניס פעילות לשלד, זה כמעט אך ורק בתחום מדעי החיים", אמר ל"גלובס" גורם בשוק ההון. סביר להניח כי רוב החברות שהתמזגו עם שלדים, יפעלו לגייס הון בגיוסי משנה מהירים בהמשך השנה, אם השוק יאפשר זאת.

עבור ביומדיקס, העסקה של א.ת.י היא חלק מתהליך של רה-ארגון פיננסי בקבוצה. החממה מתמחה בתחום מדעי החיים עם דגש על פארמה ופעילות מצומצמת יותר בתחום הקלינטק. ביומדיקס כוללת, בנוסף לא.ת.י, גם את חממת מיט"ב, זרוע ההשקעות ספירהד שמשקיעה בחברות בוגרות, וכן אחזקות בחברות שבגרו משתי החממות.

"רצינו לתת יותר עצמאות, מיקוד עסקי וזרקור ציבורי על חממת א.ת.י, בתוך הפעילות ההולכת ומסתעפת של ביומדיקס", מסביר את המהלך מנכ"ל הקבוצה, אלעד נגר.

מדוע בחרתם דווקא במודל של מיזוג לשלד?

"כל החברות שמיזגנו לשלדים, יכלו גם לצאת להנפקה. אולם, שיקולים של שווי ובעיקר של זמן הובילו אותנו למיזוג, שכן רצינו להשלים מהלך כולל בביומדיקס תוך זמן קצר".

מיזוג במקום הנפקה

חברת ETView , שמעוניינת להתמזג לתוך פירסט SBS , לשעבר חברה מתחום המחשבים והתוכנה, מפתחת ומשווקת מערכות הנשמה מלאכותית. מערכות אלו כוללות מצלמה המאפשרת למקם טוב יותר את צינור ההנשמה, גם בבית החולים וגם בשטח.

ב-2007 התעניינה החברה בגיוס של 7-10 מיליון דולר בבורסה בתל-אביב, אבל עד השלמת התוכנית כבר נסגר חלון ההנפקות. החברה, בוגרת חממת משגב שבשליטת חברת טרנדליינס, גייסה מספר מיליוני דולרים מטרנדליינס. במסגרת הגיוס קיבלה טרנדליינס את השליטה בחברה והמייסד, פרופ' נועם גבריאלי, עזב.

לפני כחצי שנה חתמה ETView על הסכם הפצה למוצר שלה מול חברת LSMS האמריקנית בהיקף מינימלי של 15 מיליון דולר. את המכירות מההסכם בפועל צופה החברה לראות עד סוף 2010. באותה הזדמנות העריכה ETView כי מכירותיה ב-2009 יגיעו ל-1-2 מיליון דולר.