הסדר חוב בסינרג'י כבלים: תנהיג תוכנית התייעלות

חובות החברה למחזיקי האג"ח - 143 מיליון שקל ■ המנכ"ל, אבירם להב, עובר למכתשים אגן

עוד הסדר חוב במשק, והפעם חברה תעשייתית בעלת עבר מפואר והווה בעייתי: סינרג'י כבלים (שנוצרה ממיזוגן של החברות כבלים, כבלי ציון ופיכה פלסט), הנמצאת בשליטת חברת Group Alpine וקבוצת שרם פודים, פנתה היום למחזיקי האג"ח בבקשה להגיע להסדר חוב במקביל לתוכנית התייעלות.

מנכ"ל החברה, אבירם להב, עובר בתוך כך למקום בטוח יותר - חברת מכתשים אגן, מקבוצת אי.די.בי שבשליטת נוחי דנקנר.

גם ברונו פיינרו, סמנכ"ל טכנולוגי ראשי, מאיר בראומן, סמנכ"ל מכירות בארץ ואריה לקס, סמנכ"ל רכש ולוגיסטיקה מסיימים את תפקידיהם בחברה.

יותר מחצי שנה מאז העלו מחזיקי האג"ח בסינרג'י חשש מיכולת החזר החוב שלה, פנתה היום יצרנית כבלי הכוח הגדולה בישראל, בבקשה לפריסה מחדש של כל יתרת החוב באג"ח ב', בהיקף של 127 מיליון שקל, ואג"ח א', בהיקף של 16 מיליון שקל. החברה מציעה תוספת בריבית המשולמת כפיצוי בגין הפריסה, ובעלת השליטה הביעה נכונות לשקול הזרמה לחברה במסגרת ההסדר.

סינרג'י כבלים נדרשת לשלם בשנת 2010 כ-32 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, ועוד 10 מיליון שקל לבנקים. אלה לא סכומים גבוהים במיוחד, אלא שהחברה נמצאת במשבר קשה: את תשעת החודשים הראשונים של 2009 היא סיימה עם צניחה של 44% בהכנסות ל-403 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נרשם הפסד של 24.3 מיליון שקל. זאת, לעומת הפסד של 30.4 בתקופה המקבילה. חובותיה מסתכמים בחצי מיליארד שקל.

כבר השלימה מהלך התייעלות

את הספינה המתנדנדת נוטש, כאמור, הקברניט. רו"ח אבירם להב, מנכ"ל החברה מאז פברואר 2009, מונה לתפקיד המנהל הפיננסי הראשי של מכתשים אגן, במקומו של רן מידן. מאיר ילון, מנהל חטיבת הכוח בסינרג'י, מונה לתפקיד מנכ"ל החברה, וחילופי הגברי יתרחשו כבר בסוף החודש הבא.

הצרות של סינרג'י כבלים התחילו בשנת 2008. בינואר אותה שנה חתמה החברה על הסכם למכירת חטיבת כבלי התקשורת לחברת טלדור כבלים ומערכות, תמורת 50.2 מיליון שקל. במאי 2009 נאלצה החברה לחתום על התחייבות להפסיק לשווק כבלי תקשורת בגרמניה ולא להתחרות בטלדור בשנתיים הקרובות.

ביוני 2008 סגרה החברה את הפעילות היצרנית שהייתה לה בבית שאן, וכיום ממוקם מפעל החברה בישראל בשדרות. בנוסף, לחברה יש שלוש חברות בת לשיווק - באנגליה, ארה"ב וגרמניה.

החברה כבר נקטה בשנה החולפת בפעולות של התייעלות וחסכון, אך למרות פעולות אלה היא מתקשה לעמוד בהתניות הפיננסיות של הבנקים. גם השיפור בכלכלה העולמית והעלייה הנמשכת במחירי הנחושת, שהביאו לשיפור ברווח התפעולי, לא שיפרו את איתנותה של החברה. היא מדווחת שברבעון השני והשלישי של 2009 נעצרה ההידרדרות בשוקי היעד העיקריים שלה בחו"ל - בריטניה, גרמניה וארה"ב, אך רמת הביקושים עדיין בשפל, וכתוצאה מכך ירד מאוד היצוא לשווקים אלה.

התוכנית הנוכחית, לארגון תפעולי חדש, מיועדת להפחית בעלויות החברה, ולמקד את פעילותה בייצור ובמכירה של כבלי מתח בינוני גבוה, ובמוצרי כבלים מיוחדים עם שולי רווח גבוהים. עיקרי התוכנית כוללים מעבר הדרגתי של מחלקות הרכש, השיווק, הטכנולוגיה והכספים לאתר החברה בשער הנגב, צמצום משמעותי בכוח האדם, ומכירת נכסים שאינם בליבת הפעילות.