סמנכ"ל ההנדסה בפייסבוק: "אנו מקשיבים לתלונות המשתמשים"

מייק שרופפר הגיב בכנס האינטרנט DLD על הביקורת לגבי המהלך שבו הוטמעו פרסומות בפייסבוק ■ שרופפר הודה כי השינויים באתר לא מתקבלים באהדה, אך לטענתו הם הכרחיים כדי לשמור על החדשנות

"פייסבוק מתמקד בצורך לאפשר לאנשים לחלוק בכל צורת מידע - בין אם מדובר בחברים, קולגות או משפחה, אבל פייסבוק היא גם פלטפורמה לאפליקציות, ואילו השירות פייסבוק קונקט, לדוגמה, כבר מאפשר למשתמשים לקחת את הזהות שלהם בפייסבוק לכל מקום אליו הם הולכים ברשת", כך אמר מייק שרופפר, סמנכ"ל ההנדסה של פייסבוק, במושב Data & Identity בכנס האינטרנט DLD שבמינכן. את הפאנל הנחה דיוויד קירקפטריק, עורך במגזין "פורצ'ן" ומחבר הספר "The Facebook Effect".

"לגבי השינויים הרבים שפייסבוק עושה בממשק המשתמש, שרופפר אמר: "זה בהחלט אתגר. כל מי שעובד על מוצר צרכני יודע ששינויים זה דבר שקשה להתרגל אליו. מארק צוקרברג יודע שבשביל להיות תחרותיים בשוק חייבים לשמור על החדשנות, במיוחד בשוק המוצרים הצרכניים שבו דברים משתנים במהירות".

ואכן, פייסבוק מרבה לעשות שינויים בממשק המשתמש, רובם הגדול לא מתקבל באהדה רבה בקרב המשתמשים, אולם מספר המשתמשים היום כבר חצה את רף ה-350 מיליון.

לדברי שרופפר, "הרבה פעמים היינו בטוחים שהמשתמשים יעשו בפייסבוק שימוש בצורה אחת, ואילו בפועל הם השתמשו בפיצ'רים הללו בצורה אחרת. אנחנו מקשיבים לתלונות של המשתמשים ועוקבים אחר התגובות שלהם לשינויים. תמיד בהתחלה זה מתקבל בחשדנות, אבל אחרי זה אנחנו רואים עלייה גדולה במשתמשים".

לגבי פרטיות אמר שרופפר כי "להרבה מאוד שירותים מבוססי מיקום יש בעיות של פרטיות, והאתגר של פייסבוק הוא להתמודד עם הסוגיה של הפרטיות ולאפשר למשתמשים שליטה על המידע שלהם, כדי שירגישו נוח עם כמות וסוג המידע שהם חולקים. חשוב לנו להסביר למשתמשים שלנו מהן הגדרות הפרטיות, ואני חושב שהמשתמשים מבינים היום יותר ממה שהבינו בעבר".

שרופפר התייחס להבדלים בין גוגל ופייסבוק, ואמר כי "אם אתה מעלה פוסט בפייסבוק ורוצה להוריד אותו או מעלה תמונה לא מחמיאה - אתה יכול למחוק את המידע הזה והוא ייעלם, וגם לא יהיה זמין יותר במנועי החיפוש. בגוגל, לעומת זאת, המצב שונה - כל מה שכתבת או נכתב עליך נשמר ומוצג בתוצאות החיפוש".

לגבי כמות המידע שמשתמשי פייסבוק מעלים לרשת, שרופפר אמר כי "המשתמשים של פייסבוק חולקים 3.5 מיליארד פיסות של מידע מדי שבוע, זה די מדהים. כמות המילים שנרשמו בסטטוסים בפייסבוק גדולה פי 10 מכמות המילים שהופיעו בכל הפוסטים בבלוגים אי-פעם".

לגבי הפרסומות בפייסבוק, שרופפר ציין כי "הן מוטמעות באופן טוב יותר, ומקלות על השיתוף גם במידע הזה, כגון מי מהחברים שלי אהב סרט מסוים לדוגמה".

אולם, למרות כמות המידע שפייסבוק מחזיקה על המשתמשים שלה, שרופפר אמר כי "אנחנו עושים ניתוחים על הטקסטים שמופיעים בפייסבוק, האם אנשים מאושרים או לא לדוגמה. זה מאוד מעניין מבחינה פסיכולוגית, ואפשר להסיק מזה דברים מאוד מעניינים, אבל זה לא הכיוון של פייסבוק. המטרה שלנו היא להציע מוצר קל ומוצלח, והדגש שלנו הוא איזו אינפורמציה להציג בפני המשתמשים באופן שיתאים לכל משתמש ומשתמש".

"אין כבר הרבה מחסומים העומדים בפני מינוף המידע שקיים ברשת", אמר דיוויד מורגן, מייסד ומנכ"ל Simulmedia, שמנסה לשפר את הרלוונטיות והאפקטיביות של פרומואים בטלוויזיה, ולסייע לחברות טלוויזיה להציג את הפרומו הנכון לקהל הצופים הנכון. מורגן ייסד את טאקודה, חברת פרסום התנהגותי שנמכרה ל-AOL ב-2007 ב-275 מיליון דולר, ואת Real Media, אחת מרשתות הפרסום הראשונות באינטרנט (שמה שונה ל-24/7 Real Media), אשר נמכרה ב-2007 לסוכנות הפרסום העולמית WPP בסכום של 650 מיליון דולר.

"אנחנו לא עושים מניפולציות על מידע, אלא רק אוספים אותו בצורה מסוימת ומציגים אותו בצורה מסודרת", ציין פיליפ פיפר, מייסד ומנכ"ל חברת Proximic, המציעה ניתוחים קונטקסטואליים ברשת. "אנחנו לא מציגים שמות של משתמשים או נתונים דמוגרפיים מלאים עליהם".

פיפר סיפר כי החברה שלו פעילה גם בסין, ומשתפת פעולה עם מנוע החיפוש באידו, ואמר כי "בסין נותנים לנו לעשות יותר דברים עם המידע דברים שלא היינו עושים בארה"ב. רוב הסינים גולשים מבתי-קפה, ולכן ה'קוקי'ס' אחריהם אנחנו עוקבים מאפשרים לנו לקבל רק איכות נמוכה של המידע. לכן אנחנו משתפים פעולה עם רשתות חברתיות מקומיות, וזה מאפשר לנו לדעת יותר על המשתמשים. אבל אין לנו מידע על זהות המשתמשים המלאה".

טוד לוי, מייסד שירות קיצור הדומיינים bit.ly, סיפר כי "אנחנו מציעים נגישות מלאה לאופן שבו אנשים חולקים לינקים ומפיצים מידע. ככל שגדלנו, צברנו לנו את היכולת לדעת אילו סיפורים פופולריים ביותר - המערכת שלנו מבוססת על כך שהתוכן שאתה צורך הוא נגזרת ישירה מהמעגל החברתי שלך. מה שהחברים שלך מעבירים לך זה התוכן שאליו אתה נחשף".