אופטימיות זהירה: 44% מהתעשיינים צופים גידול מתון בתפוקה

ענף הכרייה ומוצרי הבנייה צופה רק התמתנות הירידות בתפוקה, וענפי הגומי והפלסטיק, המתכת והחשמל צופים קיפאון ברבעון הראשון ■ האטה ניכרת צפויה בקצב צמיחת ענפי האלקטרוניקה; גידול מינורי במצבת כ"א בתעשייה, לראשונה ב-8 רבעונים

ציפיות לצמיחה מתונה ברבעון הראשון של 2010 עולות מסקר הציפיות של התעשיינים. זאת, בהמשך להאצה בקצב הגידול שחלה ברבעון האחרון של 2009, ולאחר גידול מתון ביותר ברבעון השלישי של 2009. 44% מהתעשיינים שנסקרו השיבו שהם צופים גידול בתפוקתם, ו- 26% צופים ירידה.

מאזן דומה נרשם גם ברבעון האחרון של 2009, המשקף, כאמור, האצה בקצב גידול תפוקת התעשייה בסוף 2009, לאחר עלייה מתונה יחסית בתפוקה ברבעון השלישי אשתקד.

על אף הגידול בתפוקה, שצפוי להימשך גם בחודשים הקרובים, עדיין מדובר בצמיחה מתונה ביותר בהשוואה לארבע שנות הצמיחה שקדמו למשבר הכלכלי: בין השנים 2004-2007 נרשם מאזן חיובי ממוצע של 15.5% המשקף גידול ניכר בתפוקת התעשייה.

צפויה צמיחה במרבית ענפי התעשייה, למעט ענף הכרייה ומוצרי הבנייה שצופה רק התמתנות של הירידות בתפוקתו, וענפי הגומי והפלסטיק, המתכת והחשמל אשר צופים קיפאון בתפוקתם. האטה ניכרת צפויה בקצב צמיחת ענפי האלקטרוניקה.

מתחילים לחדש מלאים

במקביל, לאחר ארבעה רבעונים רצופים של ירידה במלאים, מדווחים בהתאחדות התעשיינים על יציבות במלאי חומרי הגלם לצד גידול מתון במלאי המוצרים הגמורים ברבעון האחרון של 2009.

הגידול המתון במלאי המוצרים הגמורים מתיישב עם המגמה העולמית של חידוש מלאים, לאחר תקופה ממושכת של צמצום.

לראשונה מזה שמונה רבעונים, צופים התעשיינים גידול מתון ביותר במצבת העובדים בתעשייה ברבעון הראשון של 2010: 17% מהתעשיינים צופים גידול קל, אל מול 11% הצופים פיטורים.

הצפי לקליטה מינורית של עובדים בא לאחר יציבות במצבת העובדים ברבעון האחרון של 2009 ולאחר חמישה רבעונים רצופים של פיטורי עובדים, שהגיעו לקצב שיא ברבעון הראשון של 2009, עם מאזן נטו שלילי נמוך ביותר, של 30%, כמותו לא דווח זה יותר משלושים שנה.

על אף הגידול הצפוי, עדיין מדובר בקצב קליטה נמוך משמעותית בהשוואה לקצב הקליטה בשלוש השנים שקדמו למשבר: בין השנים 2005-2007 נרשם מאזן חיובי ממוצע של 8%, המשקף גידול ניכר במצבת העובדים בתעשייה.

הגידול הצפוי במצבת העובדים בתעשייה בתחילת השנה משקף צפי לקליטת עובדים במרבית ענפי התעשייה, למעט ענף המתכת והחשמל שצופה צמצום נוסף במצבת העובדים, בהמשך לשבעה רבעונים רצופים של פיטורים, וכן ענפי הכרייה והחציבה, נייר ודפוס הצופים קיפאון.

האטה ניכרת צפויה בקצב קליטת העובדים לענפי האלקטרוניקה.

במקביל, נותר בסוף 2009 כמעט ללא שינוי שיעור התעשיינים המדווחים על קושי בגיוס עובדים מקצועיים לתעשייה: כ- 66% דיווחו על קושי, בדומה ל-69% בסקר הקודם, ולאחר 61% שדיווחו כך ברבעון השני של 2009. יציבות זו מתיישבת עם דיווחי התעשיינים בסקר על קיפאון במצבת העובדים בתעשייה בסוף 2009. קשיים בולטים במיוחד נרשמו בענפי הגומי והפלסטיק, המזון, והאלקטרוניקה.

התאוששות בייצוא

ברבעון הראשון של 2010 צופים התעשיינים גידול נוסף בהיקף המכירות לשוק המקומי: 34% מהתעשיינים צופים עלייה במכירות המקומיות, מרביתם עלייה קלה, לעומת 21% אשר צופים ירידה.

הגידול המתון במכירות המקומיות מאז אמצע 2009, חל לאחר שישה רבעונים רצופים של ירידות חדות ביותר בהיקף המכירות המקומיות.

הגידול הצפוי במכירות לשוק המקומי נגזר בעיקרו מצפי לגידול חד במכירות ענפי הכימיה, המזון (לקראת חג הפסח), הגומי והפלסטיק והאלקטרוניקה. מנגד, ענף הכרייה ומוצרי הבנייה צופה קיפאון במכירות המקומיות, זאת לצד צפי לנסיגה קלה נוספת במכירות ענף המתכת והחשמל, בקצב דומה לזה שנרשם בסוף 2008 ובהמשך לשבעה רבעונים רצופים של נסיגה.

היצואנים צופים לתחילת 2010 גידול נוסף במשלוחי היצוא בקצב דומה לזה שנרשם בסוף 2009: 44% מהיצואנים צופים גידול ביצוא, מרביתם עלייה קלה, אל מול 22% שצופים קיטון.

על אף הגידול המחודש ביצוא, שצפוי להימשך גם בחודשים הבאים, עדיין מדובר בקצב גידול מתון בהשוואה לגידול הממוצע שנרשם בשנתיים שקדמו למשבר הכלכלי: בין השנים 2006-2007 נרשם מאזן חיובי ממוצע של 16.5% המשקף גידול חד במשלוחי היצוא.

הגידול הצפוי ביצוא ברבעון הראשון של השנה משקף צפי לגידול ניכר במרבית ענפי התעשייה המייצאים, למעט ענף הגומי והפלסטיק שצופה נסיגה מחודשת במשלוחי היצוא. גידול חד צפוי בענפי הטקסטיל וההלבשה, הכימיה והמזון. הגידול הצפוי בענף האלקטרוניקה משקף האטה בהשוואה לסוף 2009.

עדיין חוששים מהדולר

היצואנים בסקר צופים כי ברבעון הראשון של השנה תימשך ירידת מחירי היצוא במונחי מט"ח, בקצב דומה לזה שנרשם ברבעון האחרון של 2009.

זהו הרבעון החמישי ברציפות בו מדווחים היצואנים בסקר, כי גורם הזמנות היצוא מהווה את המכשול העיקרי לצמיחת היצוא, בעוד שבשלושת הרבעונים הראשונים של 2008, טרם המשבר הכלכלי, דורגה רווחיות הייצוא כגורם המגביל ביותר.

היצואנים בסקר מדווחים על התמתנות ניכרת בעוצמת השחיקה ברווחיות היצוא ברבעון האחרון של 2009 וזאת על רקע הפיחות המתון שחל במהלך הרבעון האחרון של 2009, לאחר מספר חודשים (כחצי שנה) של תיסוף.

יחד עם זאת, על אף ההתמתנות, עדיין מדובר בשחיקה חדה יחסית ברווחיות בהשוואה לזו שנרשמה בממוצע שני הרבעונים הראשונים של 2009.

התמתנות במצוקת האשראי

הודות להתאוששות בפעילות התעשייתית ברבעון האחרון של 2009, אשר צפויה להימשך גם בחודשים הבאים, ירד שיעור התעשיינים בסקר המדווחים על מצוקת אשראי: 43% מהתעשיינים שנזקקו לאשראי חדש נתקלו ברבעון האחרון של השנה בקושי בקבלתו (16% מהתעשיינים דיווחו על קושי בינוני עד גדול), לעומת 57% שדיווחו כך בסקר הקודם. 41% מהתעשיינים שביקשו לשמור על מסגרת האשראי הקיימת דיווחו כי נתקלו בקושי (רק 11% דיווחו על קושי בינוני עד גדול). בסקר הקודם דיווחו כך 55% מהתעשיינים.

ברבעון הראשון של 2010 צופים התעשיינים גידול נוסף בהשקעות התעשייה, בקצב דומה לזה שנרשם בסוף של 2009: 24% מהתעשיינים צופים גידול בהשקעות, מרביתם גידול קל, לעומת 5% בלבד שצופים ירידה.

הצפי לגידול משקף צפי לעלייה בהשקעות מרבית ענפי התעשייה, למעט ענף הנייר והדפוס שצופה ירידה. האצה צפויה בהשקעות ענפי הכרייה ומוצרי הבניה, הגומי והפלסטיק, הטקסטיל וההלבשה. זאת לצד, צפי לגידול מחודש בענף המזון. מנגד, האטה צפויה בקצב גידול ההשקעות בענפי הכימיה והאלקטרוניקה.