לבנת: "הייתי מצפה שהמשטרה תתחיל לבדוק את פרשת פנאן"

גלובס tv את הקריאות להקמת ועדת חקירה מכנה שרת התרבות והספורט "פופוליסטיות" ■ את חוסר המעורבות של המשטרה היא לא מבינה ■ "צריך לראות איך מוציאים את הכדורסל מהבוץ שהוא נכנס אליו", היא אומרת בראיון ל"גלובס"

שבעה חודשים בדיוק היו לשרת התרבות והספורט לימור לבנת להתעסק פחות או יותר בדברים ששר ספורט אמור להתעסק בהם - במלחמה על תקציב הספורט שהולך ומצטמק ובבעיות מבניות שמעיקות על הספורט הישראלי. אבל מאוקטובר האחרון על סדר היום יש לה פחות או יותר עניין אחד: פרשת מוני פנאן. לצערה של לבנת, כל הסיפור של "בנק ההשקעות" של פנאן, והחקירות שמגיעות בעקבותיו, מתפוצץ בקדנציה שלה. ויחד איתו הקריאות אליה להתחיל ולנקות את הספורט, להקים ועדות חקירה ולבדוק דברים שקיימים מתחת לאדמה כבר שנים.

לימור לבנת / צלם: תמר מצפי

"אני חושבת שנפל דבר בישראל עם פרשת פנאן", אומרת שרת התרבות וספורט בראיון ל"גלובס". "מדובר בדבר דרמטי ומשמעותי, שיש סביבו המון שאלות. כסף שחור והעלמות מס אלה דברים שאמנם היו ברקע, והם לא לגמרי חדשים. אבל גם אם ידעו דברים ספציפיים, לא ידענו שמות והיקפים. האם הפרשה הפתיעה אותי? לא שזה לא קורה בפוליטיקה או במקומות אחרים, אבל בספורט יש ציפייה למשהו אחר. זה צריך להיות המקום הכי נקי מפוליטיקה ומעסקנות, למרות שהוא לא".

* צריך שמשהו יתפוצץ כדי שיתחילו לחקור דברים שידועים לאורך שנים?

"אני לא מאמינה שרבים ידעו על זה. זו פצצה שיוצרת תחושה לא טובה ויוצרת גל עכור סביב הספורט. הרי מה זה ספורט בסך-הכל? הישגים והרבה הנאה של אוהדים ושחקנים. אוהדים אוהבים לראות ספורט ולהתרגש, לעקוב אחרי המשחק. אני יכולה להבין את כל אוהדי הספורט שמרגישים את התחושה הקשה. הכדורסל כאן הוא כמובן בעין הסערה, אבל השאלה המאוד גדולה היא איך מכאן אנחנו יוצאים מהסבך הזה ומחזירים לכדורסל את הכיף ואת היכולת לחזור ולהיות נקי".

* רמזו לא פעם כי חלק מהחקירות הושתקו, או שדברים לא נבדקו לעומק, בגלל שאנשים בעולם הספורט דאגו באמצעות קשרים כאלה ואחרים למנוע את זה.

"אני לא הייתי מרחיקה לכת. קשה לי להניח כי לרשות המסים היה מידע על אנשים שהעלימו הכנסות, והם לא פתחו בחקירה רק בגלל שיש לאנשי ספורט קשרים עם אנשים בתוך רשות המסים. אני מניחה שברגע שהתפוצצה הפרשה, רק אז עלו חשדות. אני מתקשה להאמין שיש סיבה שבגינה לא חקרו קודם לכן".

* יצא לך לדבר עם אנשים במכבי תל-אביב כדורסל, שיחות פורמליות או לא פורמליות?

"שמעון מזרחי היה כאן אצלי, ושמעון הוא מכבי תל-אביב. דיברתי איתו אחרי שהתפוצצה פרשת פנאן, והוא אמר לי את מה שאמר בשדה-התעופה מול המצלמות: שאין לו שום דבר ושום קשר לעניין הזה. אני לא חוקרת ואני לא מתיימרת לחקור ולשפוט, ואני לא באה לחפש ולצוד שום דבר, ולא רוצה להגיד אם זה אשם או ההוא אשם. צריך לראות איך מוציאים את הכדורסל מהבוץ שהוא נכנס אליו. החקירות צריכות להתבצע על-ידי הרשויות החוקרות. רשות המסים עושה את החלק שלה, ולפי מה שנראה על פניו היא עושה את עבודתה. אני מדברת בעניין עם מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי. הוא אמנם לא מכניס אותי לעומק החקירה, אבל התחושה היא שנעשית שם עבודה רצינית.

"הגוף השני שאמור לחקור את ההיבטים הפליליים, אם ישנם כאלה - ואני אומרת את זה בזהירות רבה - הוא משטרת ישראל. אני חושבת שהמשטרה יכלה ויכולה לבצע לפחות הליך ראשוני של בדיקה, שהוא שלב מקדים לחקירה פלילית. אבל נכון לעכשיו המשטרה לא עושה את ההליך הזה".

* מפתיע אותך שהמשטרה לא חוקרת?

"הייתי מצפה שלפחות תיפתח בדיקה של המשטרה בעניין פרשת פנאן. הבדיקה נועדה לבדוק אם יש מקום לפתוח בחקירה בפרשה. אין לי הערכה למה זה לא קורה".

"הייתי יכולה להיות פופוליסטית ופופולרית"

אחד הדברים שלבנת מתמודדת איתם הוא הלחץ הציבורי והקריאות להקמת ועדת חקירה ממלכתית. בכל יום שנמצאת מחברת עם שמות של שחקנים, או ששופט מגיע לחקירה ברשות המסים, לבנת מגלה שתקשורת הספורט נושכת אותה לא פחות חזק מהכתבים המדיניים.

* כל הקריאות שכוונו אליך להקמת ועדת חקירה, מה זה עשה לך?

"אלה קריאות פופוליסטיות. יכולתי להיות הכי פופוליסטית והכי פופולרית והייתי מקימה ועדת חקירה. זה נשמע הכי אפקטיבי. הייתי אומרת שנחקור את מה שקרה שם בפרשת פנאן ובכדורסל, ונחקור את האיגוד ואת מינהלת ליגת העל, והיו אומרים כל הכבוד לשרת הספורט. אבל זה לא רציני. לפעמים הרבה יותר נוח לפוליטיקאי להיות פופוליסטי שיקשרו לו כתרים. מאוד לא נוח להגיד דברים אמיתיים, שמיד אחריהם אני חוטפת את הטורים והפרשנים, אבל התעקשתי לעשות את מה שרציתי. התייעצתי עם היועץ המשפטי לממשלה וגם עם אמנון סטרשנוב, וקיבלתי גם את ההכשר שלהם לכך שלא ניתן להקים ועדת בדיקה עם סמכויות חקירה. אי-אפשר להקים ועדה כזאת כל עוד יש רשויות שחוקרות. וכרגע יש את רשות המסים שחוקרת. לגבי הקריאות להקמת ועדת חקירה ממלכתית, הן חסרות שחר, כי זה משהו שרק נשיאת בית משפט העליון יכולה להקים".

* מה בכל זאת אתם מתכוונים לעשות?

"יש דברים שהם לא פליליים אבל הם בהחלט לא כשרים. אני מדברת על אתיקה. בשבוע הבא אנחנו מכנסים פגישה עם יושבי הראש של האיגודים, ועם גוף מיוחד שעוסק בנושא אתיקה, כדי לקבוע כללי אתיקה לכל האיגודים, השופטים והמנהלים של הספורט, בכל הנושאים. כל אחד יצטרך לחתום על אותו קוד אתי שייקבע".

* אמרת שמי שיוכתם בפלילים לא יהיה בספורט. אבל אם מאמן כדורסל מעלים הכנסות מאימון ביוון למשל, זה בסופו של יום עניינו האישי.

"יש תיקון לחוק הספורט שאנחנו מעלים השבוע, ובו נדרוש כי כל מאמן ושופט שהורשע בפלילים לא יוכל לחזור למגרש. אם זה ייגמר בהרשעה פלילית, הוא לא יהיה בספורט. אם זה ייגמר בכופר, זה יילך לתחום האתי ויתברר שם. דבר אחד בטוח: אני לגמרי נחושה שצריך להוביל כאן מהלכים שיביאו לכך שלא נעמוד באותו מקום שבו יחשבו שהכל מותר והכל כשר, כדי שיובילו אותנו לפרשה שנייה כזאת. הספורט צריך להיות נקי, הספורטאים צריכים לדעת את זה, הקהל צריך לדעת את זה. אנחנו עומדים במקום רע כרגע. אנחנו בתוך תהליכים של בדיקה, ועד שיגמרו את כל הבדיקות צריך לוודא שאנחנו סוגרים את הפינות האלה כדי שלא נגיע אליהן שוב".

* דיברת גם על סנקציות כספיות.

"המהלך הנוסף שאני מובילה הוא שכל מי שהורשע בפלילים - אם זה איגוד או כל בעל תפקיד בגוף שנתמך ומתוקצב - לפי החוק החדש אפשר יהיה להגיע עד מצב שניתן לפגוע בו מבחינה תקציבית. נכון לעכשיו החוק הזה חל רק על הקצבות הכספים ממשרד הספורט. בשבוע הבא תתכנס ועדת בורוביץ', שהיא זו שאמונה על חלוקת הכספים של הטוטו-ווינר, ותקבל החלטה להחיל את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה גם על כספי הטוטו-ווינר. זה אולי לא יהיה נחמד לכמה אנשים, אבל זה נועד לשמור על טוהר הספורט. זה יעזור לדאוג לכך שרק אנשים ראויים יהיו בספורט, ושאף אחד לא יזייף דרכון או דברים כגון אלה.

* מה לגבי שחקנים?

"בתיקון לחוק הספורט אני מדברת על מאמנים ושופטים".

* את לא חוששת שהפרשה תוביל למקומות אחרים, לא רק בכדורסל, וייחשפו עוד דברים?

"אני פוחדת מאוד. עובדה שעכשיו הגיעו גם להתאחדות לכדורגל. אבל כשרשות המסים חוקרת, היא לא נכנסת סתם. אני מניחה שהם נכנסים למקומות שיש להם מידע לגביהם".

"אסור לנו להתערב באיגודים ובוועד האולימפי"

למרות הרצון להתערב ולנקות את הספורט, לבנת מבהירה כי בחלק מהמקרים דברים לא צפויים להשתנות, מאחר שלמדינה אין סמכות להיכנס לתוך גופי הספורט.

* אני מניח שעקבת אחרי הבחירות בהתאחדות לכדורגל. את יכולה להגיד שהליך הבחירות ומי שנבחר - זה נעשה מתוך טובת הספורט?

"אני לא רוצה למתוח ביקורת על אנשים שיושבים שם, כי אלה אנשים שנבחרו. אני יכולה לציין דווקא דבר אחד שחיובי בכל ההליך הזה, וזה קרה בעקבות המלצות ועדת סטרשנוב שבדק את הכדורגל ואיך לנהל את הבחירות בהתאחדות. בזמנו ההצבעה היתה באמצעות ייפויי-כוח, והיו באים שלושה ורבע אנשים ומצביעים. עכשיו זה נגמר. אנשים באו פיזית להצביע, ותהליך הבחירות היה נקי הרבה יותר מבעבר, וזה מבורך. אבל אני לא כאן כדי לשפוט את האנשים. איגודי הספורט הם איגודים עצמאיים, ולממשלות אסור להתערב בהם. רק לאחרונה כוויית סולקה מהוועד האולימפי הבינלאומי משום שהממשלה הכווייתית התערבה בתוך הוועד האולימפי של כוויית. אנחנו לא מתערבים בוועד האולימפי כאן ולא באיגודי הספורט. זה לא התפקיד שלנו ואסור לנו".

* חוק הספורט קובע כי מאמן צריך לעבור הסמכה מקצועית, אבל אין שום חוק שקובע כי אנשי ניהול בספורט צריכים איזה רזומה בניהול. זה לא מטריד אותך?

"כן, מאוד מטריד. אנחנו בודקים איך אפשר לשנות את זה, ובוחנים איך להכניס לחוק סעיף שיחייב יכולות ניהוליות מוכחות למי שמנהלים היום את האיגודים".

* שאלה אחרונה - מאז שנכנסת למשרד, את רואה קצת ספורט בטלוויזיה? קצת כדורגל?

"אני מודה שאני לא הולכת למשחקי כדורגל. אני לא מאלה שהולכים כל שבת. אני הולכת לאליפויות בכל הענפים. הייתי בשבוע שעבר באליפות הארץ בכדורעף נשים, ולפני כחודש בכדורעף גברים. הייתי באליפות הארץ בשחייה. אני באה. להגיד לך שאני ממש יכולה להתפעל מהרמה של הכדורגל פה? לפעמים כן ולפעמים לא. יש משחקים יותר טובים ופחות טובים. הייתי שמחה אם ההישגים שלנו היו יותר טובים".