בדיקת "גלובס": איזה אתר מסעדות יותר אובייקטיבי - rest או 2eat?

אתרי המסעדות rest ו-2eat מציעים קופוני הנחה לצד שפע של מידע על תפריטים וכשרות - אבל שוכחים לציין כי מאחורי כתבות התוכן או רשימות ה"מומלצים" עומד לא מעט תוכן שיווקי שרחוק מלהיות אובייקטיבי

שני שחקנים מרכזיים מתחרים על הזכות לסייע לנו בבחירת מסעדה: אתר rest (בכתובת www.rest.co.il), הפעיל משנת 1998 ושייך כיום לדפי זהב, ואתר 2eat (בכתובת www.2eat.co.il) הצעיר יותר.

שני האתרים מציעים פלטפורמת מידע רחבה ומנסים לתת כיסוי מרבי לבתי האוכל הרבים הפרוסים כיום בארץ - בתי-קפה, מסעדות, ברים, סושיות ואפילו בתי-ספר לבישול. שניהם מאפשרים לחפש על-פי פרמטרים שונים, לאתר מיקום ולמצוא פרטי התקשרות, לבחון תגובות סועדים קודמים ולהציע שירותים כמו הזמנת שולחן מקוונת, ובנוסף הם מציעים כתבות תוכן.

אולם, הבעיה היחידה עשויה לצוץ על הגבול הדק שבין מידע שיווקי ותוכן אינפורמטיבי. בהיותם אתרים בעלי מטרות רווח, מציעים השניים אינסוף אפשרויות לקידום בתי עסק במסגרת הקיימת, וכך לא תמיד ברור האם מאחורי ההגדרה "מומלצים" עומד תיעדוף על-פי תשלום או שימוש בדירוג גולשים. גם לא ברור אם סקירת הכתבות אקראית או מכוונת בהתאם לדרישות הלקוחות. האתרים עצמם מנסים לטשטש כל קשר שיווקי לעולם התוכן, גם כאשר הוא קיים בוודאות.

בדיקת "גלובס" מגלה דימיון רב בין המתחרים, עם יתרונות נקודתיים לכאן או לכאן. כך למשל מוביל 2eat במספר המסעדות במאגר ובאפשרויות החיפוש, אולם ב-rest מצאנו רמת עדכון גבוהה יותר, עיצוב נוח יותר, מספר רב יותר של אתרי מסעדות וגם שמץ של גילוי נאות לגבי מידת האובייקטיביות בהם ניחנו כתבות הביקורת.

אובייקטיביות

בשני האתרים פועלת מערכת המייצרת לא מעט כתבות ומסקרת מסעדות ברחבי הארץ. בשניהם, באופן מקומם למדי, מתעקשים לטעון כי המערכת מנותקת לגמרי מהאגף השיווקי באתר, וכי הביקורות אובייקטיביות ואינן מוזמנות בתשלום.

ואולם, בדיקה פשוטה מגלה כי ההצהרות הללו רחוקות מלשקף את המציאות, וכי גם אם לא כל התכנים מוזמנים - בשני האתרים מוצע לבעלי עסק פרסום כתבות כחלק מקידום האתר.

בעוד באתר שבמחלקת המכירות של rest לא היססו לומר לנו כי הכתבות מוזמנות בתשלום, ב-2eat הציעו אותן כהטבה ללקוח חדש, "כחלק מחבילת הפרסום הכוללת ללקוחות חדשים" (גם אם התשלום לא נדרש ספציפית עבור כתבה). לשאלתנו אם הכתבות לא אמורות להיות חינם, צחקה נציגת השירות: "מה כבר אפשר להשיג חינם בימינו?".

עם זאת, באתר rest מוצגת הערת גילוי נאות שלפיה הכותב היה אורח המסעדה.

* תגובת 2eat: "באתר יש מחלקה מקצועית נפרדת המטפלת בכתבות על מסעדות, שמתפקדת ללא קשר ישיר למחלקת השיווק. לראיה, באתר כ-7,600 מסעדות, ופחות משליש מהמסעדות הנ"ל הן לקוחות של האתר - כלומר, אלפי מסעדות קיבלו ביקורת עיתונאית ללא קשר למחלקה המסחרית של האתר. גם מסעדות ותיקות ולא רק חדשות מקבלות ביקורת והתייחסות עיתונאית למסעדה, ויש באתר גם ביקורות ביקורתיות על מסעדה כזו או אחרת או על מנת אוכל. לא ניתן לרכוש בכסף ביקורת מסעדה".

* תגובת rest: לדברי איתן זינגר, מנכ"ל האתר, התוכן באתר אינו קנוי: "מה שנרכש הוא המיקום באתר rest, המאפשר להציג את התוכן הזה באופן מובלט לתקופה מסוימת. כל כתבי המערכת, ובראשם עורך התוכן הראשי, אינם מונעים משיקולים מסחריים וכותבים את חוויית המסעדה כפי שהם חשו אותה".

כך או כך, גם אם הביקורות עצמן נכתבו אכן באופן ענייני - אנחנו התקשינו למצוא בשני האתרים כתבות בלתי מפרגנות או בעלות שמץ של ביקורת.

בעייתית לא פחות היא תגית ה"מומלצים" שמודבקת למסעדות באתר 2eat בפינה מיוחדת באתר: לכאורה, ניתן לחשוב כי מדובר בתואר המתורגם מביקורות מפרגנות של גולשים, אולם בפועל מדובר בסך-הכל בצ'ופר מזדמן ללקוחות המפרסמים באתר - וכך באופן רנדומלי מועלים שמותיהם מעת לעת ברשימת ה"מומלצים", גם אם הצצה אקראית בביקורות הסועדים במקום יכולה לגלות את ההפך הגמור. כלומר, ה"המלצה" שניתנת במסווה של אובייקטיביות אינה יותר מתמריץ פרסומי נוסף היוצר מצג-שווא בעיני הגולשים.

* תגובת 2eat: "ההמלצות באתר 2eat נכתבות על בסיס קריטריונים של המערכת. המערכת עומדת מאחורי המלצות אלה, ועל-פי בדיקה שערך האתר עולה כי למעלה מ-76% מתגובות הגולשים תומכות בהמלצות".

היקף מאגר

ב-2eat מתהדרים במאגר של כ-7,700 מסעדות - לעומת 6,050 בלבד באתר rest. בשני האתרים מסבירים כי העדכון נעשה הן "מהשטח" והן על-ידי מסעדות ומערכת יחסי הציבור המלווה אותן, כשבאתר rest משתמשים גם ב"3 מאגרי מידע" לעדכון שוטף.

רמת עדכון

אלא שצבירת בתי עסק לרשימה היא רק חצי מהעבודה - ומחיקתם מהמאגר במקרה הצורך, כשנסגרת מסעדה, חשובה לא פחות לרמת העדכון.

כאן, כך נראה, מתערער היתרון המספרי של 2eat: מבדיקה של 9 מסעדות שסגרו את שעריהן לאחרונה נמצאה רק אחת שהוסרה מהמאגר באתר. אחת המסעדות הנרשמות נסגרה כבר באפריל 2008 - אך עדיין מככבת עם פרטיה. בדיקה באתר rest מגלה כי שם הוסרו השמות הספציפיים, למעט אחד שנסגר לאחרונה.

* תגובת 2eat: "אתר 2eat הוא אתר המסעדות הגדול והמעודכן בישראל. מסעדות שנפתחות מודיעות בריש גלי שנפתחו, ואילו מסעדות שנסגרו לא מודיעות, ואנו משתדלים לקבל עדכונים מהשטח - מגולשים, עובדי האתר ומסעדנים. מסעדה שנסגרה ועדיין נמצאת במאגר תוסר".

אתרי מסעדות

הופעת כרטיס ביקור אינפורמטיבי עם פרטי מסעדה במאגרי האתרים היא שלב ראשוני בלבד: חלק ניכר מבתי האוכל בוחרים לפתוח אתר באמצעות אחד משני האתרים המדוברים (ולעתים אף בשניהם במקביל).

האינפורמציה המעניינת מובאת בעיקרה באתרים אלה: תפריטים מלאים (או חלקיים), מנות מומלצות, ארוחות עסקיות וצילומים של המקום ושל המנות.

באמצעות 2eat פתחו אתרים קרוב ל-1,000 מסעדות, ובאתר rest - כ-1,300 מסעדות.

סדר הופעת המסעדות

כידוע, לסדר הכרונולוגי שבו מופיעות המסעדות יש חשיבות, משום שקשה להניח שמספר שמסעדה שמופיעה במקום ה-30 תקבל מספר הקלקות זהה לזו המופיעה ראשונה.

שיקולים שיווקיים מעורבים, במידה כזו או אחרת, גם בסדר הצגת התוצאות בכל אחד מהאתרים. בעוד שב-2eat מציגים אלפביתית קודם את האתרים לקוחות האתר ולאחר מכן את אלה שרק מציגים כרטיס ביקור, תוך העלאת באנרים פרסומיים לראש הרשימה - הרי שבאתר rest מקודמות מסעדות בתשלום לראש הרשימה, ולאחריהן סדר ההופעה הוא רנדומלי.

קטגוריות חיפוש

ב-rest מתבצע החיפוש על-פי סוג המסעדה, פילוח גיאוגרפי, כשרות, מסעדות חדשות, עסקיות, משלוחים ואירועים. בחיפוש מתקדם ניתן לבחור גם טווח מחירים, אמצעי תשלום ואפשרויות נגישות וחניה.

החיפוש המתקדם ב-2eat מציע קטגוריות נרחבות כמו סוג מסעדה, פילוח גיאוגרפי, כשרות, חדשים, עסקיות, משלוחים ואירועים. ראוי לציון הפירוט הרב בנושאי כשרות על סוגיה השונים (סוגים, החמרות ורבנויות).

ביקורת גולשים

בניגוד לאתרים כמו "מפה", בהם מאפשר הליך ההרשמה והזיהוי המורכב לשלוט ברמה גבוהה במידת האובייקטיביות של ביקורות הגולשים ולמזער עד כמה שניתן התערבות של גורמים אינטרסנטיים - באתרי המסעדות לא קיים סינון מהסוג הזה.

* rest: הסינון היחידי, באתר או בפורום, הוא סינון מינימלי של דברי נאצה, דברי לשון הרע, הוצאת דיבה וכדומה. "בימים אלה ממש", מבטיחים באתר, "אנחנו מפתחים מערכת בה יידרש מהגולש לאמת פרטיו על מנת להוסיף תגובה באתר".

* 2eat: תגובות הגולשים באתר מתחלקות לשניים: ההמלצות ב"ספר האורחים" של כל מסעדה, העולות בפיקוח האתר במטרה למנוע גידופים וקללות - אך עוברות גם את אישור המסעדה, בשל הגדרתן כ"ספר אורחים". ניתן גם להעלות הודעות וביקורת בפורום המסעדות באתר - כשגם שם נעשה סינון ראשוני של גידופים ותקיפה אישית.

באתר מציינים כי במקרים של תלונות על בעיות ספציפיות, מועברת התלונה על-ידי האתר ישירות למסעדה במטרה לתת מענה ללקוח. "ברוב המקרים אנו עדים לרוח שירות חיובית שבה המסעדן נותן מענה, ובמקרה הצורך גם פיצוי, הלקוח נהנה וחוזר למקום".

שירותים והטבות

בשני האתרים מוצעים קופונים שונים ואפשרות להזמין מקום במסעדות שונות. שניהם מפעילים מועדון לקוחות המקנה עדכונים והטבות ומקיימים לאורך השנה שיתופי-פעולה ופסטיבלים שונים בשיתוף מסעדות ברחבי הארץ.

אתר rest מציע בנוסף אפליקציה של חיפוש מסעדה מכל אתר בדפדפן, וב- 2eat השיקו שירות איתור מסעדות בסלולר.

תכנים נוספים

עולם התוכן בשני האתרים כולל, מלבד סקירות של מסעדות שונות (עם או בלי גילוי נאות), כתבות אוכל סביב נושאים רבים, סרטוני וידיאו, מבזקים שוטפים, מתכונים ופורום גולשים בענייני אוכל ומסעדות.

לאתר rest שני אתרים נוספים: אתר rest עולמי, המסייע באיתור מסעדות ברחבי הגלובוס על-פי קריטריונים שונים, וכן אתר מסעדנים המיועד לאנשי מקצוע.

ידידותיות

שני האתרים סובלים מעומס פרסומות והפניות. עם זאת, יש משהו נקי יותר בעיצוב של rest. ב-2eat התאמצנו למצוא פרטים אודות האתר, וב-rest חסרה הפניה לחיפוש המתקדם מהעמוד הראשי.

בסך-הכל, שני האתרים ידידותיים ומציעים אפשרויות ניווט רבות.

33