הרחבת הרפורמה בסיעוד אושרה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת

על פי הרפורמה, קשישים יקבלו גמלת סיעוד באופן ישיר וללא תיווך של קבלנים הגוזרים קופון

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חברי הכנסת שלי יחימוביץ' וחיים כץ, לפיה יורחב הניסוי של המוסד לביטוח לאומי שבמסגרתו קשישים ומשפחותיהם יוכלו לקבל באופן ישיר את גמלת הסיעוד, ללא תיווך של חברות כוח אדם וסיעוד ומבלי שהן גוזרות קופון בדרך.

הניסוי, שהחל לפני כשנתיים, כלל עד כה 470 משפחות בישראל, שבחרו לקבל ישירות את גמלת הסיעוד ולשלם למטפל סיעודי - זאת בניגוד למצב הנהוג כיום במסגרתו הגמלה מועברת לחברת כוח אדם וסיעוד, שמעניקה מצידה שירותים לקשיש.

"צריך לומר בקול רם, הניסוי הצליח", הצהירה מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני. על הלחץ שהפעילו חברות הסיעוד שטענו כי המהלך יביא לפגיעה בקשישים ובעובדי הסיעוד, היא אמרה: "הטענה שתהיה פגיעה בהליכי הביקורת הינה שטות מוחלטת. הועדות שקיימות ברשויות המקומיות הן אלו שמחליטות האם לאשר קצבה בכסף או דרך חברת כוח אדם. אם יש חשש של פגיעה בקשיש, הוועדה לא מאפשרת העברת הכסף למשפחה".

יצוין כי חברות הסיעוד רמזו בעבר כי משפחות מסוימות עלולות לקחת את הכסף לעצמן במקום לטפל בבן משפחתם הקשיש. "הוועדה מייצגת נאמנה את האינטרסים של ציבור הקשישים. לא ניתן יד וחצי יד לפגיעה בציבור הקשישים", אמר היום יו"ר הוועדה ויוזם החוק, חיים כץ. "מדובר בתוכנית ניסיונית ורצונית, ואני לא מבין על מה החשש הגדול והלחצים הגדולים שמופעלים על חברי הכנסת. אני מבקש להודיע לכולם - אנחנו לא לחיצים ", הבהיר כץ.

יחימוביץ' אמרה בוועדה: חשוב לדעת כי חברת כוח אדם מקבלת 40 שקל לשעה ומעבירה 21 שקל בלבד לטיפול בקשיש - כלומר בדרך נחתך קופון שלא ישוער. יש ניסיון נואל להפעיל עלינו לחץ על ידי חברה יחצנית, וזאת כדי להבטיח את המשכיות זרימת הכסף. חברות כוח האדם לא דואגות לקשישים יותר מאשר אנו דואגים להורינו. הניסוי הסתיים בהצלחה רבה. המשפחות דווחו על פחות בירוקרטיה, ולמרות זאת לא הזדרזנו להחיל את החוק במלואו אלא להרחיבו בשנה אחת".


מאיגוד חברות הסיעוד נמסר בתגובה: "במקום להטעות את הציבור באמירות שקריות יש להתייחס לעובדות כדלקמן: חברות הסיעוד (ולא כפי שמצוינות על ידי חברת הכנסת יחימוביץ, חברות כוח האדם), עשו בשנים האחרונות מהפך לטובה בחייהם של אלפי קשישים במדינת ישראל. חוק הסיעוד הוא מהחוקים היותר נאורים בחוקים הסוציאל ים שלנו והוא נותן סיוע של ממש ובעין לקשישים סיעודיים הרוצים להישאר בביתם ככל האפשר . אסור לפגוע בחוק ובשרות המצוין הנגזר ממנו".