ביומד למשקיע הסולידי

המדד הענפי שיושק בת"א בקרוב ימתן את פעילות הספקולנטים חובבי התנודות

בשבוע שעבר הודיעה הבורסה על כוונתה להשיק את מדד חברות הביומד של הבורסה בתל אביב. עדיין לא ברור מתי יושק המדד, אך כבר ניתנה אינדיקציה לגבי קריטריונים לעמידה בו. על-פי הקריטריונים הללו, 24 חברות מתוך כ-40 חברות ביומד הנסחרות היום בבורסה בתל אביב ייכללו בו.

האנליסטים של השוק מרוצים מהרעיון, ובעיקר מהציפייה לכניסת מכשירים חדשים לתחום, כמו למשל תעודות סל שעוקבות אחרי המדד. ההערכה היא כי השקת תעודות הסל צפויות למשוך משקיעים מסוג חדש, סולידי יותר.

רוב מניות הביומד מוחזקות היום על-ידי שלוש קבוצות: גורמים שמרגישים שהם מבינים מספיק בתחום כדי לבחור את החברות המבטיחות ביותר; גורמים שמאמינים בפוטנציאל של מניה ספציפית ודבקים בה; ומשקיעים חובבי סיכון שמנסים להמר על אירועים ספציפיים. תחום הביומד משופע באירועי "לחיות או לחדול", שקוסמים למשקיעים מהסוג השלישי.

המשקיעים שיבואו אל תעודות הסל צפויים להיות כאלה שאינם מרגישים שהם מבינים מספיק בתחום כדי לבחור מניות ספציפיות, אלא כאלו שמאמינים בסקטור, ובכך שהמקבץ של חברות הביומד בת"א יכול לנצח את השוק.

המחיר לא יעלה

האומנם יש בשוק די משקיעים שמאמינים בסקטור בכללותו בצורה הזו? את זאת נראה כשהתעודות יושקו. ב-2009 ניצח מדד הביומד את מדדי המעוף והיתר במשך כמה חודשים. אולם, ניתן לתלות זאת בירידה החדה שנרשמה למניות אלה לפני 2008, וכן בכניסת קבוצת ספקולנטים גדולה לתחום, שרצתה לנצל את התנודתיות הערה במניות הללו.

תעודות סל יכולות להפחית את מידת התנודתיות בתחום.

למרות הציפייה לכניסת קבוצת משקיעים חדשה, אנליסטים מעריכים כי בטווח הקרוב, בעקבות השקת תעודות הסל, השוק לא יוצף בביקושים שיעלו את מחירי המניות בו. כבר היום תחום הביומד נמצא במוקד העניין, וכאשר יכנס הכסף החדש מתעודות הסל, חלק מן המשקיעים הקיימים ינצלו את התהליך ויממשו.

הבורסה דאגה הציבה למדד רף כניסה כזה שיאפשר הכללת כמות גדולה יחסית של חברות, קצת יותר ממחצית מחברות הביומד הנסחרות. פיזור כזה יאפשר ביזור סיכונים, וגם מאפשר למניות תנודתיות להיכנס למדד.

כך, יכולים המשקיעים בתעודות הסל מצד אחד לבזר סיכונים, ומצד שני להשקיע דרך המדד גם בחברות בשלבים ראשוניים ומסוכנים יחסית. מנקודת המבט של התעשייה, המדד נראה כמו רעיון לגמרי לא רע.