תמיר ספיר יוצא מההשקעה בפולאר השקעות של זיל פלדמן

אלכס ספיר, בנו של תמיר: "לאחר בדיקת כדאיות, החלטנו להיענות לבקשת פלדמן, לרכוש את חלקה של הקבוצה בפולאר" ■ השניים התפטרו מהדירקטוריון

"נכנסנו לפולאר בגלל הפלטפורמה והפוטנציאל. מדובר בנתח משמעותי, כדי שנוכל להשקיע" - את הדברים הללו אמר במאי אשתקד אלכס ספיר, בנו של המיליארד הרוסי-יהודי לשעבר תמיר ספיר, בראיון ל"גלובס". הדברים נאמרו שבועיים לאחר כניסת משפחתו להשקעה בפולאר השקעות, שבשליטת זיל פלדמן. באותה הזדמנות הסביר פלדמן עצמו, כי החיבור בין הגופים נוצר "במטרה להביא הון חדש לחברה".

תשעה חודשים לאחר ההצהרות האופטימיות הללו, במועד השקתה של קרן השקעות משותפת לפולאר ולמגדל שוקי הון, נפרדו דרכיהם של ספיר ופלדמן. פולאר דיווחה לבורסה כי פלדמן מתכוון לרכוש את זכויות משפחת ספיר בחברת פ.ד. אחזקות, באמצעותה הוא שולט בפולאר - זכויות שנמכרו למשפחת ספיר רק באפריל 2009, בעסקה שתנאיה לא נחשפו. במסגרת יציאתה של המשפחה מהשקעה בחברה, התפטרו אלכס ותמיר ספיר מדירקטוריון פולאר השקעות.

פרישתה של משפחת ספיר מפולאר השקעות היא חוליה נוספת בשרשרת האירועים שפוקדים את החברה בשנים האחרונות, מאז רכש פלדמן את השליטה בה בדצמבר 2006 מידי קבוצת שרפ"ג. פלדמן הזרים אז לחברה 207 מיליון שקל תמורת 40% מהחברה, לפי שווי של 307 מיליון שקל (לפני הכסף). שלוש שנים אחרי, שוויה של החברה עומד על 135 מיליון שקל בלבד.

את עיתוי רכישת השליטה בפולאר על ידי פלדמן ניתן להגדיר בדיעבד כ"אומלל למדי". פלדמן נכנס באמצעות פולאר להשקעות של עשרות מיליוני דולרים במיזמי נדל"ן בארה"ב ובאירופה, זמן קצר לפני התרסקות השווקים בעולם, מה שהוביל לקיטון החד בשווייה של החברה מאז נכנס אליה.

"נשמח לשתף פעולה בעתיד"

בראיון ל"גלובס" במאי אשתקד, אמר פלדמן כי כשרכש את השליטה בפולאר "המטרה הייתה להשקיע מחוץ לארה"ב, כי הרגשתי שהמחירים בה כבר גבוהים מדי". על צניחת המניה מאז, ציין כי "חשבתי שרכשתי ב-30% מה-NAV (שווי נכסי נקי) של הנכסים. מחירי המניות ירדו בכל העולם וגם בפולאר. יש מעט סחורה צפה, ולכן כך המחירים גם יעלו. זה לא בשליטתי ולא משקף את שווי החברה".

הראיון עם פלדמן התקיים, כאמור, שבועות ספורים לאחר שנכנס להשקעה בגרעין השליטה בחברה המיליארדר ספיר. תמיר ספיר מדורג במקום 522 ברשימת עשירי העולם של "פורבס", והונו מוערך בכ-1.4 מיליארד דולר. תחת השליטה המשותפת, מונה באוקטובר האחרון אורי שני למנכ"ל פולאר, במקום דובי וייס שניהל אותה מאז 2007.

פולאר, העוסקת בתחום הנדל"ן והתשתיות ומחזיקה בפולאר בינלאומי, סיימה את תשעת החודשים הראשונים של 2009 עם הפסד של 16.5 מיליון שקל, על הכנסות של 81.28 מיליון שקל.

אלכס ספיר, מנכ"ל קבוצת ספיר, מסר כי "לאחר בדיקת כדאיות החליטה קבוצת ספיר, שמתמקדת היום בשלושה פרויקטים עסקיים רחבים בחו"ל, להיענות לבקשתו של זיל פלדמן לרכוש את חלקה של הקבוצה בפולאר השקעות. קבוצת ספיר תשמח להמשיך לשתף פעולה בעתיד עם חברת פולאר השקעות".