"חוק הספר": תימשך הבעלות הצולבת של המו"לים וחנויות הספרים

על-פי הצעת החוק של שרת התרבות לימור לבנת, הסופרים יקבלו לפחות 8% ממחיר הספר, המו"לים יקבלו 50%-60% מהמחיר, וייאסר על המוכרים לקדם ספרים מסוימים

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הציגה הבוקר (ג') את ההצעה שלה לחוק שנועד לעשות סדר בענף הספרים. לפי הצעת החוק החדשה, שמטרתה "להגן על רווחי הסופרים וההוצאות אל מול הרשתות", יוכלו רשתות הספרים להמשיך במבצעי המכירות, אולם הן ייאלצו לשאת ברוב נטל הורדת המחיר במסגרת המבצעים.

אם עד היום יכלו הרשתות לדרוש מהמו"לים ומההוצאות למכור להן את הספרים בהנחה של 80%, החוק החדש יגביל את ההנחה ל-40%-50%.

ההצעה של השרה לבנת מתבססת על הצעת החוק שהוביל ח"כ ניצן הורוביץ, אולם ניטלו ממנה שני סעיפים עיקריים: ביטול הבעלות הצולבת וסעיף הגבלת המבצעים.

מצב שוק הספרים הוא תרגום קיצוני למתרחש בתחום בכל העולם. אלא שבעוד שבמדינות כמו גרמניה, צרפת ויוון קיים חוק שאוסר מבצעי הנחות על ספרים חדשים - בישראל, ב-2005 איפשר הממונה על ההגבלים העסקיים דאז שותפות בין רשת שיווק (צומת ספרים) ליצרן (כנרת-זמורה-ביתן ומודן). הדבר הביא לשינוי כללי השוק בעקבות הלמאבק בין הרשתות הגדולות (צומת ספרים וסטימצקי), שהוביל למבצעים שגורמים למצוקה בהוצאות הספרים, לסגירת חנויות עצמאיות ולפגיעה ביוצרים ובעושים במלאכה.

לפחות 8% לסופר

חבר הכנסת לשעבר הרב מיכאל מלכיאור ניסה להוביל הצעת חוק שתפתור את המצב. לנעליו נכנס בכנסת הנוכחית ח"כ ניצן הורוביץ, שגם יזם הצעת חוק בנושא. ההצעה של השרה לבנת כוללת את הסעיפים הבאים, שהופיעו בהצעה של ח"כ הורוביץ:

* גמול הולם לסופר הישראלי: לפחות 8% מהמחיר המומלץ.

* חובת הדיווח: כל חצי שנה דיווח של המו"ל לסופר (על מצב מכירות ספרו).

* גמול הולם למו"ל ולשותפים ביצירה: בשנתיים הראשונות יקבל המו"ל 50%-60% מהמחיר המומלץ.

* שבוע הספר ומועדים נוספים - עד 25% הנחה.

* איסור עידוד מכירה: ייאסר על המו"לים לתגמל חנויות, וייאסר תגמול למוכרים על קידום ספרים מסוימים.

כאמור, מההצעה נעדרים שני סעיפים מהותיים שיזם ח"כ הורוביץ - הגבלת הנחה: בשנתיים הראשונות עד 15% הנחה בלבד, והגבלת בעלות צולבת של רשת חנויות והוצאת ספרים.

נשאלת השאלה איך יתפקדו מנגנוני הפיקוח והאכיפה. נזכיר כי אם מבצעי ההנחות הגדולים ימשיכו, מחירי הספרים לא יוכלו לרדת.