התאוששות V בישראל? שלמה מעוז: "התחזית שלנו היא לצמיחה של עד 5.7% השנה; המשק מפתיע רבים"

(עדכון) - אורי יוגב, יועצו הכלכלי של ראש הממשלה: "המצב טוב יותר ממה שחושבים; המשק יצמח השנה ביותר מ-4%. הורדת המע"מ ב-0.5% אותתה שהמסים עומדים לרדת וזה התוואי של נתניהו" ■ צבי אקשטיין: "אנו נמצאים בתהליך התאוששות מסוג 'V', אך טרם יצאנו מהמשבר"

"אנו נמצאים בתהליך התאוששות מסוג 'V' די מהיר ומשמעותי ביחס למה שצפינו במהלך המשבר. המשק הישראלי כבר מראה סימנים של התאוששות בשוק העבודה, מוקדם מהמצופה ובוודאי מוקדם ביחס לארה"ב ולאירופה". את הדברים האלה אמר היום (ג') צבי אקשטיין, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס המי"ל שנערך באוניברסיטת בר אילן.

אך לצד השבחים שחלק אקשטיין למשק, גם הוא הצטרף למקהלת המזהירים: "אני רוצה להדגיש שטרם יצאנו מהמשבר. אנחנו מטפלים בו במלוא הכוח ורואים התאוששות אך האי-ודאות עדיין גדולה".

אקשטיין ציין כי ישראל התמודדה עם המשבר טוב יותר משאר המדינות המפותחות בשל 4 סיבות עיקריות, ובכללן מדיניות מוניטרית גמישה ו"נכונות להתערב בשווקים הפיננסיים כשהם סוטים מהנורמה"; התערבות מול הבנקים בהיבט נזילות; מדיניות פיסקלית נכונה עם יחס חוב-תוצר נמוך יחסית למדינת ישראל; וכן עודף משמעותי במאזן התשלומים בחשבון השוטף.

"צמחנו ביותר מ-5% בחישוב שנתי עד לנפילת ליהמן ברדרס", הוסיף אקשטיין. "אחרי נפילת ליהמן, חווינו צמיחה שלילית ברבעון הרביעי של 2008 וברבעון הראשון של 2009, עד לצמיחה מחודשת ברבעון השני של 2009, רבעון אחד לפני ארה"ב ואירופה".

בנק ישראל הותיר אתמול (ב') את הריבית ברמה של 1.25%, כאשר בין הנימוקים להותרת הריבית על כנה ציין הבנק את סביבת הריביות הנמוכה בעולם. בהקשר זה אמר אקשטיין, כי "אנחנו ככל הנראה נראה העלאות ריבית בארה"ב, אירופה ובריטניה לא לפני יוני 2010". הוא התייחס גם לאינפלציה בישראל שנמצאת מעל היעד הממשלתי, ואמר: "האינפלציה נותרה גבוהה יותר ממה שרצינו אבל היא הייתה חיונית לאפשרות של המשק הישראלי להתאושש".

צמיחה של 4% השנה?

בפאנל "תחזיות כלכליות - ישראל 2010" שהתקיים מייד לאחר דבריו של אקשטיין, השתתפו שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה, אורי יוגב, יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' רפי מלניק מהמרכז הבינתחומי (לשעבר בכיר בבנק ישראל) ויעקב שיינין, מנכ"ל חברת הייעוץ "מודלים כלכליים".

יוגב ומלניק סיפקו תחזית שורית למדי באשר לצמיחה בישראל השנה. בעוד שבנק ישראל צופה צמיחה של 3.5%, יוגב אמר כי "תחזית היא ניחוש אבל אני מניח שמצבנו טוב אפילו יותר ממה שחושבים. נראה כי שיעורי הצמיחה של המשק ב-2010 הם מעל 4%". גם מלניק הסכים עם תחזית שורית זו, ואמר: "בשנתיים האחרונות, כל מי שעסק בתחזיות עסק בטעויות. התחזיות של הגורמים המוסמכים בעולם רדפו אחרי ההתפתחויות ועודכנו כל חודש. המשבר היה כל כך חריף עד שהוא שבר את המודלים שהיו מוכרים עד אז".

שיינין, מנגד, הפגין פחות אופטימיות: "אני פחות אופטימי; אני חושב שצמיחה של 3% היא הישג. הבעיה של המשק היא השקל החזק כי לא נצליח להמשיך לייצא בקצבים האלה. מה שהציל אותנו זה הקטנת המלאים אבל אני חרד מאוד ביחס לדולר-שקל. האמריקנים דואגים עכשיו לעצמם כי הם רוצים להגדיל את התפוקה של התעשייה האמריקנית. אנחנו מייחסים לעצמנו כוח גדול מדי מאשר יש לנו באמת".

מעוז, אגרסיבי כהרגלו, אמר כי "התחזית שלנו היא עד 5.7% צמיחה וזה פורסם כבר ב-18 בדצמבר 2009. אני מבקש סליחה על כך שהמשק הישראלי מצליח וזה מפתיע רבים".

יוגב התייחס להורדת המע"מ ב-0.5% לאחרונה, לאחר שהאוצר העלה את המע"מ ב-1% בתחילת 2009, ואמר: "יש הסכמה מלאה שיש לשמור על הוצאות הממשלה אבל עדיין צריך להקטין חוב. שיעורי המס בישראל חייבים להיות תחרותיים ככל האפשר, גם לעסקים וגם לפרטיים. עצם המהלך של הורדת המסים עד ל-2016 יהיה מאוד טוב לכלכלה ואני מקווה שהמצב הכלכלי יאפשר זאת. מהלך הורדת המע"מ לאחרונה ב-0.5% היה איתות לכך שהמסים עומדים לרדת. זה התוואי שגם ראש הממשלה נתניהו רוצה ללכת בו".