נטוויז'ן נגד בזק: הודיעה על ביטול התשלומים באופן חד-צדדי

טוענת: בזק לא מוכנה לשנות הסדר תשלומים מעוות שנמשך שנים ■ מחזיקה בהסדר דומה עם HOT

עימות חריף התגלע בין 013 נטוויז'ן לבזק. ל"גלובס" נודע כי נטוויז'ן, בניהול ריצ'ארד האנטר, הודיעה לבזק, בניהול אבי גבאי, באופן חד צדדי על ביטול הסדר התשלומים איתה, וכן על כך שתחדל לשלם לה על-פי הנוסחה שהונהגה עד עתה - חיבור על פי נפחי תנועה (ג'יגות). נטוויז'ן מבקשת לשנות את ההסדר מול בזק , ולא ברור אם תבקש לשנות גם את ההסדר שיש לה עם HOT - אותו מודל תשלומים, אך במחירי ג'יגות זולים מבזק במקצת.

כפי שנחשף ב"גלובס", המאבק בין החברות (גם 012 סמייל שוקלת את צעדיה באותו עניין בשל טענות דומות) החל בעקבות הקמתן של רשתות התקשורת המהירות ב-HOT ובבזק, ואיתן נרשמה עלייה משמעותית בהיקף צריכת התוכן על-ידי הגולשים. במסגרת הסכם שאישר משרד התקשורת לפני שנים רבות הוסדר כי על ספקיות האינטרנט לשלם לבזק ול-HOT בעבור חיבור הלקוחות אליהן. אך הסדר זה מבוסס על היקף צריכה לפי מחיר של ג'יגה - בבזק גובים 45 אלף שקל בחודש וב-HOT כ-39 אלף שקל בחודש. אותו חיבור תמסורת בעבור לקוח עסקי עולה כשליש מחיר. לכן טוענת נטוויז'ן כי בזק גובה ממנה תשלומים מופרזים כבר שנים, וכעת, כאשר התברר שהצריכה הולכת וגדלה, היא רוצה לשנות את מבנה ההסכם.

"מחיר נמוך"

עוד היא מציינת כי בזק מחייבת אותה להתחבר לרשת שלה על גבי צירי תמסורת שלה בלבד, כאשר את אותו החיבור היא יכולה לעשות באמצעות צירים של חברות אחרות, ובמחירים זולים בהרבה.

אך האמת קצת יותר מורכבת. החיבור ללקוחות עסקיים והחיבור לחברות ה-ISP הוא שונה בתכלית. תיק השירות של בזק ל-ADSL מגדיר בפירוש את צורת החיבור לספקיות האינטרנט, ואין ספק שהוא כשר מבחינת משרד התקשורת. גם מחיר החיבור שמשלמות הספקיות נמצא בירידה, ובזק אף הציגה הוכחות למשרד התקשורת על היקפי התשלומים שהיא גובה מהספקיות. כמו כן בזק העלתה בפני המשרד כי נטוויז'ן משלמת בשנה כ-9 מיליון שקלים בלבד מתוך הכנסותיה, שנאמדות ביותר ממיליארד שקלים, בתרגום ללקוח מדובר ב-2-3 שקלים ללקוח בלבד.

במקביל למהלכים של נטוויז'ן מול בזק, פנתה החברה למשרד התקשורת וביקשה את התערבותו המהירה על פי סעיף 5 לחוק התקשורת הקובע כי במקרה של חילוקי דעות בין מפעילים בנושא קישורי גומלין בין רשתות יצטרך שר התקשורת להכריע בסוגיה.

מבחינת בזק התלונות של נטוויז'ן הן חלק מהמו"מ, והיא ו-012 סמייל משתמשות ברגולטור ובתלונות כדי להשיג הישגים מסחריים. לדברי בזק, קביעת הארכיטקטורה שלפיה יתחברו אליה המפעילים ובחירת קווי התמסורת היא זכות שמוקנית לה כבעלת התשתית.

על פי הערכות, נטוויז'ן פנתה למשרד התקשורת והודיעה לו על ביטול ההסכם עם בזק כדי למנוע מצב בו בזק תגביל את לקוחותיה בצורה כלשהי בעקבות אי תשלום מצידה. נטוויז'ן ובזק סירבו להגיב לידיעה.