מה חושב לו שר החוץ

קיווינו שפרשת השגריר הטורקי היתה כשל זמני, הבוקר התברר שמדובר בסכלות כרונית

קודם אפשר היה לפטור את זה כהבזק של סכלות, אולי חד-פעמי. עכשיו מסתבר כי מדובר בסכלות מתמשכת. הכוונה לאביגדור ליברמן וסגנו דני איילון. כולנו זוכרים איך איילון הציל את הכבוד הלאומי שלנו כאשר הושיב את עצמו על כיסא גבוה מזה של השגריר הטורקי, במטרה להשפילו.

מי שבסוף יצא מושפל היא ישראל, ואיילון הוכרח להתנצל. עכשיו מסתבר כי איילון והבוס לא השלימו עם כישלון התרגיל שלהם והחליטו לצאת במאבק לטיהור סכלותם. התוצאה מופיעה בכותרת הראשית של "הארץ" היום (ג'), לאמור: "דין וחשבון של משרד החוץ: השפלת השגריר הטורקי עבדה, באנקרה הבינו את הרמז".

כלומר, לא טיפשי היה לשלוח את איילון, אלא ממש גבורה. כל הפעילות הדיפלומטית לא הצליחה להזיז לטורקים, עד שבא הכיסא הרם - והטורקים "הבינו את הרמז". שזו, כמובן, השפלה נוספת: טורקים מבינים רק כשנותנים להם כיסא בראש, או בישבן.

דו"ח מוזמן

מי חתום על ה"דין וחשבון" הזה? "המרכז למחקר מדיני" של משרד החוץ. השם נשמע מאוד מרשים, אבל למעשה מדובר בחבורת פקידים שלא ברור כמה מידע מדיני יש להם, אבל דבר אחד הם יודעים טוב מאוד: אוי ואבוי להם אם יכתבו מסמך כלשהו שהשר וסגנו לא יאהבו, או אם לא יספקו מסמך שהשר וסגנו מצפים מהם לכתוב, וכמובן גם להדליף לעיתונות.

וכך פורסם מסמך שכל תכליתו להראות לציבור - אתם רואים, סתם עליתם עלינו, הכל יצא לטובה. והמסמך המביש הזה גרוע בהרבה מהמעשה של איילון. כי הוא מוכיח כי בלשכת ליברמן לא למדו את הלקח. יותר מכך: המסמך מלמד כי הם לא מבינים את ההבדל בין טוב לרע, בין חכם לטיפשי.

ואיפה אתה, נתניהו?

ואיפה בנימין נתניהו? אם ראש הממשלה אינו מעז לפעול נוכח מקרה מביש כזה, הוא אינו מנהיג. מה גם שממה יש לו לפחוד? שליברמן יפרוש? בגלל איילון? ואם יפרוש - זה סוף העולם? אולי זו תהיה הזדמנות להכניס את קדימה? בכל מקרה, מנהיג שהופך עצמו לחסר-אונים כדי לשרוד, בסופו של דבר הוא ייפול על חידלונו.