יוצא לדרך: המכרז הפנסיוני של אנשי הקבע בצה"ל

צה"ל מחפש: קופת גמל, ביטוח קולקטיבי לעמיתים וקרן פנסיה שיהוו ברירת המחדל לחיסכון הפנסיוני של אנשי הקבע - הפקדות צפויות של לפחות 300 מ' ש' לשנה ■ תוצאות המכרז צפויות בתחילת מארס

המכרז הפנסיוני הגדול להפקדת כספי הפנסיה של אנשי הקבע בצה"ל יוצא לדרך. לאחר שנים ארוכות של היערכות צה"ל הוציא היום את המכרז ופרסם בקשה לקבלת הצעות (RFP) מהגופים המנהלים חסכון פנסיוני. תוצאות המכרז צפויות להתקבל בתחילת חודש מארס הקרוב, כאשר על פי הציפיות יתחרו במכרז כל הגופים הפנסיונים הגדולים בשוק - חברות הביטוח ובתי ההשקעות הגדולים.

בכוונת צה"ל לבחור בברירת המחדל להפקדות הפנסיוניות של משרתי הקבע. "אנו צריכים פיתרון מיוחד וייחודי המאפיין את הצרכים של אוכלוסיית משרתי הקבע", הסבירו היום בצה"ל והבהירו כי במסגרת זו בכוונתם ללכת על מודל לבחירת קופת גמל (לא משלמת) אליה יופרשו כספי החיסכון הפנסיוני של איש הקבע, כאשר במקביל הגוף שיזכה יספק לאנשי הקבע ביטוח קולקטיבי מיוחד למקרי מוות (ריסק או כיסוי שארים) ולמקרי אובדן כושר עבודה (כיסוי נכות). כמו כן, צה"ל קובע ב-RFP כי במקביל לאמור, יתאפשר לאיש הקבע להעביר מדי תקופה (אחת לכמה שנים) את הכספים שנצברו עבורו בקופת הגמל, לקרן פנסיה במעמד של עמית מוקפא.

"מבנה חיסכון שכזה", מסבירים בצה"ל, "נותן מענה גם למשרתי קבע מובהק וגם למי שמשרת שנים ספורות ומשתחרר". נציין כי פיתרון שכזה לא קיים כרגע כפתרון מדף בשוק.

מבחינת היקפים מדובר בהפקדות של הרבה מאוד כסף בכל קנה מידה, בהתייחס לשוק הפנסיוני המקומי. כיום מדובר על הפקדות כ-300 מיליון שקל לשנה כאשר סכום זה צפוי לגדול משמעותית עם השנים בגלל שיש יותר משרתי קבע עם פנסיה צוברת כך שיגיע להפקדות בהיקף שנתי של יותר מכפליים. זאת מכיוון שכיום רק כ-40% מאנשי הקבע חוסכים בפנסיה צוברת בעוד היתר (אלו שהחלו לפני 2004) נמצאים בהסדר הפנסיה התקציבית.

כמו כן, בסופו של דבר כשיבחר הפיתרון יועברו גם הצבירות הקיימות בתחנות הביניים של הפנסיה הצוברת בצה"ל בקרנות הפנסיה מגן זהב שבשליטת איילון ובקרן מקפת החדשה של מגדל. מדובר בצבירה של כעוד 300-400 מיליון שקל, אשר יועברו לבסוף לגוף שיזכה במכרז ויוכתר כברירת המחדל של אנשי הקבע. עם זאת, נציין כי בכפוף לחקיקה הקיימת מדובר במכרז לבחירת ברירת המחדל של אנשי הקבע ואולם לכל איש קבע יש זכות להחליט על אופן חיסכון פנסיוני שונה ועצמאי.

במכרז שהוציא צה"ל יש שורה של תנאי סף לגבי היקפי פעילות, ועוד, בהם יידרשו הגופים המתחרים לעמוד. עם זאת, בצה"ל מציינים כי גם בהינתן תנאי הסף הרי שבמכרז יוכלו להתחרות חברות הביטוח כמו גם בתי ההשקעות הגדולים. בנוגע לסוגיית דמי הניהול לא נקבע רף מקסימלי ואולם בצה"ל צופים שכל מי שיגיש הצעות יגיש הצעות אטרקטיביות שינשקו לאפס. עם זאת, ההטבות בדמי הניהול ישמרו רק למי שמשרת בקבע, כאשר עם עזיבת צה"ל תפסקנה ההטבות. כמו כן, בצה"ל לא הולכים על מסלול ייעודי לאנשי הקבע בגוף המנהל.

המכרז כולל גם התייחסות לנושאים המרכיבים את תוכנית הביטוח הפנסיוני וכן לנושאים הנלווים לתוכנית, כגון מידע, תפעול, מחשוב ושירות. בכל אופן בצה"ל מבהירים כי הם מתכוונים לבחור בגוף אחד שייתן פיתרון כולל כאמור.

הפצת מסמך הבקשה לקבלת הצעות אושרה ע"י תא"ל אורנה ברביבאי, המשמשת כיו"ר דירקטוריון א.ו.פ.ק.י.ם, באמצעותה הוציא צה"ל את המכרז, והוכן על ידי ועדה מקצועית בראשות תא"ל מהרן פרוזנפר, היועץ הכלכלי לרמטכ"ל, המטפלת בהליך בחירת התוכנית הפנסיונית של משרתי הקבע. בצה"ל מציינים כי המכרז הוכן תוך תיאום, ושיתוף פעולה מלא של אגף שוק ההון, אגף תקציבים והממונה על השכר, במשרד האוצר. לאחר שיתקבלו הצעות הגופים המתחרים תועבר המלצה בהתאם לשר הביטחון שיקבע לבסוף מיהו הגוף הפנסיוני שייבחר כברירת המחדל של אנשי הקבע בצבא.

ראש אגף כוח אדם בצה"ל, האלוף אבי זמיר, ציין כי "הצבא מייחס חשיבות רבה לתנאי השירות של משרתי הקבע בכלל וההסדר הפנסיוני בפרט, והוא מקווה שההצעות שיתקבלו יביאו לבחירת הסדר פנסיוני אטרקטיבי ומוביל למשרתי הקבע".

בסך הכל מדובר בצעד כמעט סופי להשלמת ההסכם שנחתם בין צה"ל ומשרד הביטחון לבין האוצר ב-2008, שלאחר ארבע שנים של מו"מ ארוך וקשה הסדיר את המעבר לפנסיה צוברת של משרתי קבע, שהתחייבו לשירותם מינואר 2004 ואילך. לגבי משרתי קבע ותיקים יותר, שהחלו בשירותם קודם ל-2004, התמונה נותרת ללא שינוי כשהחל מינואר 2004, מערכת הביטחון גובה מכל משרתי הקבע דמי ניהול בגובה של 2% מהשכר הכולל עבור הפנסיה התקציבית שלהם.