הליגה "הבריאה" באירופה: הבונדסליגה; הפרמיירליג והרומנית צוברות חובות

מחקר אופ"א: בין 52 הליגות הראשונות באירופה, דווקא מצבם של המועדונים הבינוניים והקטנים גרוע יותר: 60% מהם (ליגות עם הכנסה ממוצעת לקבוצה של 5 מיליון אירו ומטה) סיימו את 2007/08 בהפסד תפעולי

כשאופ"א דיבר השבוע על כך שלמעלה ממחצית מהמועדונים באירופה מפסידים כסף, למה היא התכוונה בדיוק? מהמחקר המלא שהגיע לידי "גלובס" עולה כי בעונת 2007/08, העונה בה דגמה אופ"א את הנתונים בין 52 הליגות הראשונות באירופה, כי דווקא מצבם של המועדונים הבינוניים והקטנים היה גרוע יותר 60% מהמועדונים האלו (ליגות עם הכנסה ממוצעת לקבוצה של 5 מיליון אירו ומטה) סיימו את העונה בהפסד תפעולי ו-55% מהם סיימו בהפסד נקי (אחרי מס).

לעומת זאת, אצל הליגות בהן ההכנסה הממוצעת היתה מעל 5 מיליון אירו לקבוצה (מועדונים גדולים וגדולים מאוד), רק 36% מהמועדונים סיימו בהפסד תפעולי ו-37% בהפסד אחרי מס.

מי הן הליגות "הבריאות ביותר"? כלומר, כאלו שאחוז המועדונים שסיימו ברווח הוא גדול לעומת המועדונים שסיימו בהפסד של מעל 20% מההכנסות - הבונדסליגה הגרמנית, בה סיימו כל 20 המועדונים ברווח; בליגה השבדית סיימו 10 מועדונים ברווח, ואף מועדון לא סיים בהפסד של מעל 20%. הסרייה A במצב טוב יחסית (9 מול 1), הליגה הצרפתית עם מאזן פיננסי מצוין (14 מול 1), כך גם הליגה ההולנדית (14 מול 1).

הפרמיירליג היא אחת הדוגמאות ההפוכות (ליגות שבהן אחוז המועדונים שסיימו בהפסד של מעל 20% עולה על כמות המועדונים שסיימו ברווח) עם מאזן של 5 מועדונים שסיימו ברווח מול 9 שסיימו בחוב כבד (מעל 20% מההכנסות); הליגה הרומנית היא "הגרועה" ביותר באירופה מבחינה פיננסית: 4 מועדונים דיווחו על רווח לעומת 11 שדיווחו על הפסדים כבדים. ובישראל? אנחנו במקום סביר באמצע: 6 מועדוני ליגת על דיווח על רווח לעומת 6 שדיווחו על הפסד של מעל 20% מההכנסות.